Klímaváltozás, emelkedő energiaárak és költségek – mégis lankadatlan az érdeklődés a mobilitás iránt.
Már ez is a múltté, mondhatjuk teljes joggal. A 40. Essen Motor Show az autók, a tuning, a motorsport és klasszikus járművek kirakata 2007 december 1–9. között fogadta látogatóit. A klímaváltozás, az emelkedő energiaárak és megélhetési költségek ellenére lankadatlan az érdeklődés a mobilitás iránt. Jóllehet, több kiállító előtérbe helyezte a természetvédelmet, mintegy irányt mutatva az „öko-tuning” felé.
Még ha laposabb is az emberek pénztárcája, a hobbival kapcsolatos kiadások csúcsán jelenleg is az autó egyediesítés szerepel. A világ 26 országából 560 kiállító érkezett a német iparvárosba, és mintegy 105.000 négyzetméteren, tizennyolc csarnokban mutatta be újdonságait a vásár népének. Rengeteg érdekességgel találkozhatott a tavalyinál valamivel kevesebb, 352.800 vendég. Ilyen volt például a Forma-1-es gépek és az elmúlt 39 év versenyautóinak kiállítása, de fantasztikus utcai streetracer-eket, és a hozzájuk kapcsolodó alkatrészeket is megcsodálhattuk.
A szervezők csak ennek a témának nyolc csarnokot biztosítottak, tehát szednie kellett a lábát annak, aki egy nap alatt próbálta abszolválni mind az összeset. Sokan ezért többször is belátogattak a vásárközpontba a hét folyamán, és ha már mindent lehetséges helyre bekukkantottak, akkor a hostess lányokkal kezdtek szemezgetni. Igaz, volt aki rosszmájúan megjegyezte, hogy szerinte a tavalyiak csinosabbak voltak, majd ebből egyenes következtetést levonva megjegyezte: az iparág érezhetően hanyatló tendenciát mutat. Nos, anélkül, hogy vitába szállnánk eme kijelentéssel, íme néhány nyomós érv az ellenkező állásponton lévőknek.
Az autógyártók standjain 2008 új sportos modelljei álltak a középpontban, közülük számos világ és európai premierként mutatkozott be Essenben. Ilyen például a Tiguan R-Line, vagy a 850 newtonméter nyomatékkal büszkélkedő Touareg R50 V10 TDI és a nagysikerű, egészen 250 km/h-ig gyorsulni képes, tisztességes multimédiával felszerelt Golf Variant RaVe 270 a Volkswagen kiállításán.
Az Audik közül az Abt R8-R zajos sikert aratott, hiszen a gyűrűs márkának ezt a modelljét még egyik tuner sem merte bevállalni. Az Abt most megmutatta, hogy még ebből az elbűvölő sportkocsiból is képes többet kihozni, s ha már ezen a standon vagyunk, az AS4 mellett se menjünk el szó nélkül: az 1.8 TFSI 160 lóerejét akár 240-ig is képesek megizmosítani.
A vásárban több kiállító is demonstrálta az öko-tuninggal végzett teljesítménynövelést, vagyis a csökkentett fogyasztással párosuló lóerőemelést. Szakemberek szerint a tuning világában ez lesz a következő nagy hullámcsapás. A Volkswagen TFSI motorjainál a benzin-víz keveréket tartják a jövő üzemanyagának. Ezzel a keverékkel növelhető a teljesítmény, ugyanakkor csökkenthető a kibocsátás. Az iS technológiánál a vezető a benzinkútnál eldöntheti, hogy 200, 220, esetleg 240 lóerőt szeretne viszontlátni autójában. Egy elektronikus berendezés a teljesítmény alapján számolja ki az oktánszámot. Ezzel a módszerrel állítólag négy literrel csökkenthető a fogyasztás 100 kilométeren. A másik variációt iF technológiaként emlegetik, ennek egyik példája a Volkswagen 3,2 litetes VR6-os motorja.
A 250-ről 355 lóerőre feltuningolt erőforrás benzinnel és folyékony gázzal is működőképes. Más cégek a dízelüzemű motorok további fejlesztésébe látják a jövőt, hiszen itt alacsonyabb fordulatszámon, kvázi kisebb fogyasztással érhető el ugyanaz a teljesítmény, ráadásul már most rendelkezésre állnak azok a technológiák, melyek a teljesítmény változatlanul tartása mellett képesek a forgató nyomaték növelésére. Aztán vannak az alternatív üzemanyagokban hívők. Elképzeléseik az etanol benzinnél magasabb oktánszámán alapulnak, tehát a teljesítménynövelést jobb hatásfokú égéssel érnék el. Ezt az ötletet egyébként egyre több tuningcég tartja járható útnak.
Talán az egyik legnagyobb érdeklődéssel a koncepció autókat kísérte, és a versenysport találkozópontjának kialakított csarnokokat. Csapatokkal, pilótákkal, szponzorokkal ismerkedhettünk, és a legfrissebb technikai újításokat figyelhettük meg. Természetesen az oldtimer & classics szekcióról sem feledkezhetünk meg. A veterán piac stabil, az ügyfelek minőségi követelményeit tükrözi a kiállított és eladott autók nívója. Vásárlásnál a lehetőleg eredeti, bizonyíthatóan kevesett futott, hiteles modellek élveztek előnyt.
Mindezek birtokában sikerült például másod kézből egy 1959-es évjáratú, 160 ezer kilométert futott 300 SL-nek 430 ezer euróért elkelnie. Hasonlóan jó üzletek köttettek a youngtimerek divíziójában is.
A 41. Essen Motor Show időpontját már kitűzték: idén 2008. november 29. és december 7. között várják a négy kerék, a sportkocsik és technika szerelmeseit.
További képek a magazinban…
Tetszett? Mondd el miért, vagy miért nem! {mos_fb_discuss:10}