Bizonyosan minden autótulajdonos szívében különös helyen parkol élete első autója. Mark Merill benzinkutasként dolgozott, amikor 16 éves korában megvette élete első VW Bogarát. Ezt a léghűtéses VW-t aztán még sok követte. A számos Bogárhátú közül minden bizonnyal az a legkülönlegesebb, melynek restaurálását ez évben fejezte be.
Bizonyosan minden autótulajdonos szívében különös helyen parkol élete első autója. Mark Merill benzinkutasként dolgozott, amikor 16 éves korában megvette élete első VW Bogarát. Ezt a léghűtéses VW-t aztán még sok követte. A számos Bogárhátú közül minden bizonnyal az a legkülönlegesebb, melynek restaurálását ez évben fejezte be.
Marcella Briery az eredeti tulajdonos áll az 1946-os Volkswagen előtt, mellette a jelenlegi tulajdonos Mark Merrill
Nemrég az észak-Kaliforniában élő Merill a Kansas-beli Topekába érkezett, hogy a több mint hat évtizedes kocsit megmutassa az eredeti tulajdonosoknak.
– Ez szép – mondta Marcella Briery, a ’46-os Bogár első tulajdonosa – rengeteg emléket idéz fel bennem. Briery és elhunyt férje, John William Briery vásárolta az autót 63 évvel ezelőtt Németországban, a második világháború befejezése után és hozta Topekába 1947 januárjában. Az autó, amely minden bizonnyal az első VW, mely az USA földjére gördült és az egyik legöregebb VW az Egyesült Államokban, azonnal felbolydulást okozott VW-berkekben.
Beattie Dickson is beült a volán mögé. Hajdan ő javította a kocsit és tulajdonosa is volt régebben
Amerikai társai mellett eltörpült, de mindig jól működött az autó, emlékezett Briery. Nem egyszer előfordult, hogy amikor a házaspár leparkolt a kis kocsival, mások fogták és arrébb tették, ha útban volt. Persze a jármű elfogadottságát nem segítette a náci Németországhoz kapcsolódó eredete, volt olyan szomszéd, aki ezt szóvá is tette.
Egy másik érdekes emlék, amikor Johnt, Marcella férjét arról kérdezték, hogy mennyi a kocsi legnagyobb sebessége, a férj mindig csak annyit mondott: nem megy többet 120-nál! Azt csak kis szünet után tette hozzá, hogy nem mérföld, hanem kilométer per óra a mértékegység.
Merill, aki több mint 30 Volkswagent birtokol, közel két éve kezdte az autó helyreállítását. Ray Schubert – aki teljes munkaidőben dolgozik a Merrill gyűjteményen –, azt mondta, hogy az autó csaknem összes alkatrésze eredeti és sikerült visszaállítani gyári állapotba. A jármű becsült értéke egyes állítások szerint több, mint 30.000 dollár. 1946-ban Briery és férje mindössze 650 dollárt fizetett a Bogárért.
Az autóért Merill 19.000 dollárt fizetett, pedig darabokban volt, mikor Beattie Dicksontól megvette. A Topeka-i szerelő régebben gyakran dolgozott Brieryék autójánn. Marcella emlékezett, hogy a férje 1956-ban adhatta el a kocsit szerelőjének.
Abban az időben a kocsi csak bakokon állt, mert az 1951-es árvíz miatt megsérült. Az autó történetét egyébként az az ember kezdte el kutatni, aki a ’70-es években tulajdonolta a Bogarat, Merill tőle tudta meg, hogy a kocsit a VW 1949-es hivatalos forgalmazása előtt hozták az országba. Később azt is megtudta, hogy az eredeti tulajdonos még mindig Topekában él. Bár John Briery elhunyt 2007-ben, Merrillnek sikerült felvenni a kapcsolatot Briery lányával, Zonával, amíg az autó helyreállítása folyt.
– Szándékosan kerestem fel az első tulajdonost, hogy még többet tudjak meg a kocsi életéről, és hogy elbeszélgessek a hölggyel arról, hogy milyen lehetett az élet a háború utáni Németországban – magyarázta Merill – Meg persze arról is, hogy milyen volt vezetni „Hitler autóját” Topekában. Ez ma már történelem…!
forrás: www.kansas.com
{gallery}deporond/bog_46{/gallery}