A GTI 20-ik születésnapja alkalmából különleges felszereltséggel hozták forgalomba a jubileumi kiadást 1996-ban.
Ha a kompaktautók spektrumát tekintjük, a hármas GTI 115 lóerejével és mintegy 1200 kilogrammos súlyával inkább a „sportos családi” irányba tolódott el a vehemens, „puritán ős GTI” felől – s ezt néhányan felrótták a típusnak.
Valószínűleg a vezetőséghez is eljutottak ezek a hírek – ráadásul ebben a kategóriában is erősödött a konkurrencia –, így 1993. január 1-én megérkezett a gyógyír a bajra, piacra került a GTI 16V. Teljesítménye igazodott a súlytöbblethez, így újra biztosította a „GTI feelinget”. Az erőforrás teljesen megújult. A korábbi 16V-hez képest javítottak a levegőbeszíváson, valamint újak lettek a szelepek is.
Lökettérfogata azonos a nyolcszelepesével (1984 ccm), az elősűrítés értéke 10,4-ről 10,5-re módosult. Az új aggregát teljesítménye 150 lóerő hatezres fordulaton, maximális forgatónyomatéka 180 Nm 4800-nál, végsebessége pedig 215 km/h. A százas tempó eléréséhez 8,7 másodpercre van szüksége. Ez 2,2 másodperccel jobb, mint 8-szelepes testvéréé.
A két motor közti hasonlóság, hogy mindkettő hengerenkénti befecskendezését, valamint jellegmezős gyújtását a Digifant központi elektronika vezérli. Ez tartja kézben az elektronikus alapjárati szabályozást, gondoskodik a tolóüzemi lekapcsolásról, a fodulatszám korlátozásáról. Figyeli a hengerszelektív kopogásérzékelők jeleit, szükség esetén csökkenti az előgyújtás értékét addig, míg a kopogásos égés meg nem szűnik, így megóvja a motort a károsodástól. Ez az egység dolgozza fel a lambda szonda jeleit is. Lényegi eltérés az erőátviteli rendszerben található. A 16V hidraulikus kupplungműködtetéssel rendelkezik.
20 Jahre GTI (’96-os modellév) jellegzetességei
Külső: 7J-16 BBS RS 2 könnyűfémfelnik, 215/40 R16 W gumikkal, színrefújt a hűtőrács, a csomagtérajtó kilincse, valamint a tükrök, nagyobb frontspoiler, a lökhárítók vörös díszcsíkokkal, vörösre festett féknyergek, sötétített indexek elöl, vörös GTI felirat elöl és hátul, valamint az oldalsó díszléceken, nagyobb méretű dupla kipufogóvégek.
Belső: elöl sportülések „Sportsline” konfekcióval, a hátsó üléssor ezzel megegyező mintával, airbag kormány bőrbevonattal, vörös varrással, alu/bőr golflabda dizájn váltógomb, süllyesztett lencsével, bőr váltószoknya vörös varrással, bőrözött kézifékkar vörös nyomógombbal, feketére fényezett belső ajtónyitó-húzókar, vörös díszítésű biztonsági övek, övcsatlakozók vörös nyomógombokkal, fekete textilszőnyegek vörös szegéllyel, a küszöbökön belül díszléc GTI felirattal.
Egyebek: vezető és utasoldali légzsák, sötétített ködfényszórók, harmadik féklámpa, elektromos ablakemelők, elektromos toló/bukó üveg napfénytető, Beta rádió digitális hangprocesszorral – DSP 120, és 8 hangszóróval. A műszerek számlapja ezüst, fekete számokkal és vörös mutatókkal. Motorok: GTI 115 LE, 16V 150 LE.
A GTI és a 16V modellek (felszereltségükben csak kissé térnek el, ezért az alábbi felsorolás mindkét típusra vonatkozik, utalva az eltérésekre)
Külső jegyek: 2 ajtós, felárral 4 ajtós is rendelhető, 6.5J-15 könnyűfémfelnik, zöld hővédő üvegezés, lökhárítók színrefújt betéttel, a karosszéria színére fényezett hűtőrács és tükrök, fekete műanyag sárvédőívek és küszöbök, oldaldíszlécek, süllyesztett oldalindexek, sötétített hátsólámpák, elöl fehér indexek, „plus” futómű, dupla kipufogóvég, mankókerék.
Belső jegyek: sportülések elöl, Recaro ülések is rendelhetők, a vezetőülés magassága állítható, 16V: mindkettő magassága állítható, háromágú sportkormány, középkonzol, első ajtók tárolórekeszekkel, osztott hátsóülések, állítható magasságú biztonsági övek, belső világítás késleltetéssel, utasoldali olvasólámpa, hátul gyerekbiztosítás, tároló az egészségügyi doboz és az elakadásjelző háromszög számára, szőnyegpadló velúrozott gyapjúból.
Egyebek: ABS, EDS a 16V-nél széria, GTI-nél rendelhető, fékkopásjelző csak a 16V-nél, szervókormány, központi zár, aszimmetrikus külső tükrök, kétszólamú kürt, rádió előkészítése csak a 16V-nél, pollenszűrő, első ablaktörlők programozható intervallumkapcsolóval, parkolófénykapcsoló, fordulatszámmérő digitális órával, MFA, csomagtér szőnyegborítással, központi zár az összes ajtó és a tankfedél számára, nyitókulcs beépített világítással, állítható magasságú kormányoszlop, elektronikus kilométeróra, csomagtérvilágítás. Rendelhető továbbá: metál vagy gyöngyházfényezés, elektromos toló-bukó üvegtető redőnnyel, első ülésfűtés, 1/3– 2/3 osztott hátsó ülés, hátsó fejtámlák, bőrbelső ülésfűtéssel, légzsák, klíma, digit klíma, elektromos ablakemelő, halogén ködfényszórók, fűthető elektromos tükrök, riasztóberendezés, fűthető első ablakmosó szórófejek, Beta rádió négy, vagy Gamma rádió nyolc hangszóróval, hatos CD-tár a Gamma rádióhoz, kazettatartó 6 db kazetta számára, sebességfüggő hangerőszabályozás.
Fényezés | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
Motorizáltság
|