A Giorgetto Giugiaro által formatervezett Golfot 1974 májusában, Münchenben mutatatták be a sajtónak. Négy évvel később a Golf alapjaira készült a platós Caddy első prototípusa. A Typ 147-es kódú kisteher gyártást nem tervezte az európai anyacég, de az amerikai energiaválság miatt megnőtt az igény a kis fogyasztású teherautókra.
A Giorgetto Giugiaro által formatervezett Golfot 1974 májusában, Münchenben mutatatták be a sajtónak. Négy évvel később a Golf alapjaira készült a platós Caddy első prototípusa. A Typ 147-es kódú kisteher gyártást nem tervezte az európai anyacég, de az amerikai energiaválság miatt megnőtt az igény a kis fogyasztású teherautókra. Ennek köszönhetően a VW tengerentúli leányvállalata 1979-ben forgalomba hozta a Pick-up nevű Volkswagen kis haszonjárművet!
Kis fogyasztása, jó kezelhetősége, komfortja miatt hirtelen nagy népszerűségre tett szert a Pick-up. Kinézetében az exportra készített Golf Rabbitra hasonlított, ezért Rabbit-Pickup néven is értékesítették, hangsúlyozva mozgékonyságát, fürgeségét a robosztus, lomha amerikai konkurenciával szemben! 1.6 és 1.8 literes benzines, valamint 1.6-os dízel motorral szerelték. A teherbírása ekkor még alig érte el a 350 kilogrammot.
Az amerikai gazdaság kilábalása az energiaválságból a Rabbit-Pickup hanyatlását eredményezte, ezért 1983-ban be is fejezték a modell gyártását!
Az európai kontinensen 1982-ben a jugoszláviai TAS cégnél kezdték meg a gyártást Caddy néven. A „Caddy” angol kifejezés, labdaszedőt, golfinast jelent, ezzel hangsúlyozták a kötődést az alapmodellhez. Nyitott platós, csővázas-ponyvás és dobozos kivitelben lépett piacra a már 545 kg teherbírású kisteherautó, amit később a piaci igényekhez alkalmazkodva a legkülönbözőbb gyári felépítmények követtek:
![]() |
![]() |
Lovassportok számára | Szabadidő eltöltésére |
![]() |
![]() |
Préselt szemét-tartó | Betegszállító |
Méretei és teherbírása az öreg kontinensen is hamar piacvezetővé tette kategóriájában a Caddy-t. Alapfelszereltsége a Golf C-nek felelt meg és gyakorlatilag a vezetőfülkéig teljesen azonos is az egyes Golffal. Hátul merev híd progresszív hosszanti laprugókkal, hidraulikus lengéscsillapítókkal és üreges gumirugókkal.
Egy-egy lengéscsillapító a hátsó híd előtt, ill. mögött ferdén beépítve, amivel a a Caddy Pritschenwagen motorja típustól függően akár 625 kg hasznos terhet is cipelhet.
A rakfelület 2,39 négyzetméteres, ami az 1835 mm-es hosszúságból és az 1305 mm-es szélességből adódik. A plató magassága 385 mm, míg a mindennapi fel- lepakolásnál csak 640 mm-re kellett emelni az árut.
A Caddy motorválasztéka és azok adatai:
A fogyasztás fél hasznos terhelésnél állandó 75% maximális sebességnél, 10% korrekcióval | |||||||
Otto-motor | Diesel-motor | ||||||
l/100 km | max. seb. km/h | l/100 km | max seb. km/h | ||||
55 kW | kézikapcsolású váltóval (4 seb.) | 8,3 | 140 | 39 kW | kézikapcsolású váltóval (4 seb.) |
7,4 | 135 |
automata váltóval | 9,4 | 140 | |||||
70 kW | kézikapcsolású váltóval (5 seb.) | 9,5 | 162 | ||||
automata váltóval | 10,7 | 152 |
4-hengeres Otto-motor | 4-hengeres dízel-motor | |
![]() |
![]() |
|
Lökettérfogat: 1595 cm3 Sűrítés: 9,0:1 Max. forgatónyomaték: 125 Nm |
|
Az extrák sora a legkülönbözőbb külső-belső és funkcionális felszereléseket vonultatta fel:
![]() |
![]() |
Halogén ködfényszóró | Tető spoiler |
Extra felszerelések felár ellenében:
- Jelzőlámpa behúzott kézifékhez és folyadék-szinthez
- Műbőr üléshuzatok
- Állítható magasságú vezetőülés
- Állítható magasságú kísérőülés
- Pillangó ablak
- Fényszóró-tisztítóberendezés
- Halogén ködfényszórók
- 65 A max. generátor
- 90 A max generátor
- 54 Ah-s akkumulátor
- Komplett rádió-berendezések
- Erősített hűtőventillátor
- Ciklon-szűrő
- Szekrényes felépítménynél: biztonsági üveg helyett hátsó ajtó üvegszállal erősített műanyagból
- Tetődoboz a vezetőfülkén
- Vonóberendezés (támasztóterhelés 50 kg)
- Növelt hátsótengely-terhelés (+50 kg)
- Elmarad a rakodótér-ajtó (csak a platósnál)
- Rögzítő fülek a rakfelületen (csak a platósnál)
A Caddy-koncepció egyetlen mondatban összefoglalható: „Egyszerre kényelmes személygépkocsi és haszonjármű, melynek különleges jellemzői: az átlag feletti menettulajdonságok és a messzemenő biztonság a kezelési kényelem csökkentése nélkül, valamint a nagy szállító-teljesítmény.”
Az európai gyártásnak a jugoszláviai háború vetett véget, 1992-ben lebombázták a VW szarajevói gyárát! Dél-Afrikában, kicsit más kinézetben, 2006-ig(!) gyártották VW Bakkie „álnéven”: