Miért érdemes 2.400 kilométert autózva kiruccanni Essenben, az oldtimer show-ra?
Miért érdemes oda-vissza összesen 2.400 kilométert autózva kiruccanni az esseni vásárterületen évente megrendezésre kerülő Techno Classica oldtimer show-ra? Talán két okból. Mert állítólag ez világon a legnagyobb veterános seregszemle, és mert itt szinte minden megtalálható a léghűtéses Volkswagenekhez, amire csak vágyunk. Ez annál inkább igaz, minél régebbi típusról van szó.
Totális összevisszaság, áttekinthetetlenség jellemzi a vásárterület 12 csarnokát megtöltő, bemutatásra vagy eladásra szánt autók és alkatrész árusító standok sokasága. Ebben a zűrzavarban még a vásári katalógus sem segíti az eligazodást. Ez persze nem igazán zavaró, inkább barátságos jelleget ad a rendezvénynek. Először célszerű bejárni az egész területet – ez legalább fél nap – majd visszatérni és hosszabban szemlélődni vagy turkálni a számunkra érdekes kiállítók/árusok standjain.
A Techno Classica-n szinte minden márka képviselteti magát, ezek közül a nagyok – mint Mercedes, Audi, Porsche, VW, Renault – gyári bemutatóval is. De jelen van sok márkaklub, autókereskedő, tuning-műhely és persze itt van az összes észak-németországi alkatrész kereskedő.
No, de térjünk rá Porsche professzornak és családjának kiváló konstrukcióira. A kínálatot a képek talán jól érzékeltetik, én inkább az árakról szólnék néhány szót. A négy évvel ezelőttihez képest, mikor utoljára itt jártam, nagyjából minden ugyanannyiba kerül. Csak éppen euro-ban! Vagyis, ami akkor mondjuk 100 DM volt, az most kb. 100 euro. Kifogástalan állapotú ’71-es KG coupe 16.500 és ’69-es KG cabrio 18.000, 1956-os makulátlan ovál ablakos Bogár 12.500, ’78-as Kübelwagen 26 e. km-rel, 12.000.
A 356-os Porsche-k 22 ezertől 78 ezerig, korai, 1966–74-es 2.2 és 2.4 literes 911-es „S”, „T” és „E” típusok állapottól függően pedig 20 és 35 ezer közötti áron voltak elvihetők. A szabad területen, ahol a privát eladók autói kaptak helyet már kissé kedvezőbb árakat lehetett találni. USA reimportból származó 912-es 9 ezer, Karmann Ghia cabrio 9 ezer, 1966-os Porsche 911 (100.000 km-rel) 22 ezer eurót kóstált. Persze ezek mind alku előtti árak…
Az alkatész kereskedők – cégek és magánosok – standjainál persze más volt a helyzet. Itt érdemes volt alkudni, próbálkozott is mindenki, a kiírt árak inkább tájékoztató jellegűek voltak. Egy kis ízelítő a használt cuccokból: 6×15”-os Fuchs felni-garniúra ezerkétszáz, 2 db szintén Fuchs 5,5 x 15”-ös méretben ezerötszáz, Personal fakormányok: 350–450, Petri komány 230, eredeti Talbot tükör párban 150, Bogár cabrio ajtó (NOS) 800, Sebring kipufogó 350, KG sárvédők (NOS) 700–800 euro.
Másfél napos bóklászás a kiállításon, majd este a látottak kiértékelése egy kölni kiskocsmában, jó néhány pohár Kölsch sör mellett, aztán másnap haza. Ha a saját kedvencünkön kívül más autókban, netán más típusokban is tudunk gyönyörködni, és vásárolni is szeretnénk valami eredeti, de ritka kacatot veterán Volkswagenünkhöz, sőt még a sört is szeretjük, akkor márciusban neki lehet vágni a 2.400 kilométeres útnak.
Időpont: 2008. március 27–március 30.