Itt az Audi V6-os motorjainak legújabb csúcsmodellje. A 3.0 TFSI legnagyobb teljesítménye 213 kW (290 LE).
Erő, érzékeny reakciók és gazdaságosság: az Audi bemutatja V6-os motorcsaládja legújabb csúcsmodelljét. A 3.0 TFSI legnagyobb teljesítménye 213 kW (290 LE), maximális forgatónyomatéka pedig eléri a tekintélyes 420 newtonmétert. Az új erőforrás két rendkívül korszerű technikát ötvöz tökéletes módon – a közvetlen benzinbefecskendezést a kompresszoros feltöltéssel. A high-tech V6-os sorozatgyártása még az idén elkezdődik.
A négy karika jegyében készült feltöltött motorok immár hosszú hagyományokra tekinthetnek vissza. Az Auto Union legendás Grand Prix versenyautóiban már a harmincas években kompresszorok dolgoztak, egészen akár 440 kW (600 LE) teljesítményre pörgetve fel a tekintélyes 16- és 12-hengeres motorokat. A hetvenes évek második felétől az Audi inkább a turbófeltöltőre összpontosított, amelyekkel komoly versenysportbeli sikereket is ünnepelhetett. Az Audi turbómotorjai emellett a piacon is igen népszerűnek bizonyultak.
Napjainkban reneszánszát éli a kompresszor, amely ideális feltöltési technikaként jelenik meg az új háromliteres V6-os aggregát, a 3.0 TFSI számára is; a motorjelölésben szereplő „T” az Audinál immár nem csupán a turbófeltöltésre utalhat. Széles körű összehasonlító vizsgálatok igazolták, hogy a mechanikus feltöltő e motor esetében kedvezőbb megoldás egy esetleges biturbo-koncepciónál. A közvetlen befecskendezéssel együtt konstrukciós adottságai, felpörgési tulajdonságai és dinamikus reakciói tekintetében egyaránt felülmúlta a másik megoldást.
A kompresszor olyan kompakt felépítésű, hogy a szívórendszer helyén könnyedén elfér a 90 fok hengerszögű V-motor hengersorai között. Mivel hajtását a motorról ékszíjjal kapja, intenzív töltését szinte már alapjárattól rendelkezésre bocsátja, ami induláskor hatalmas vonóerőt kölcsönöz az autó számára. A 3.0 TFSI így már 2.500 percenkénti fordulatszámtól 420 newtonméteres nyomatéki maximumával szolgál, ami egészen 4.850 fordulatig folyamatosan a vezető rendelkezésére áll.
A gázok áramlási csatornája a kompresszor mögött már kifejezetten rövid, a forgatónyomaték felépülése így rendkívül gyors, még az azonos lökettérfogatú atmoszférikus motorénál is dinamikusabb. A 3.0 TFSI ennek megfelelően igen sportosan reagál a gázadásokra, meglepően agilis és „harapós” benyomást keltve. Játszi könnyedséggel pörög fel akár 6.500-as percenkénti fordulatig is, miközben valamivel az 5.000-es fordulatszám alatt eléri 213 kW (290 LE) maximális teljesítményét.
Kiváló értékek a fogyasztás terén is
A 3.0 TFSI üzemanyag-fogyasztása tekintetében is meggyőzőnek bizonyul. Magas forgatónyomatéki szintjének köszönhetően mindemellett a sebességváltót is meglehetősen hosszúra lehetett áttételezni, ami tovább fokozza fogyasztásbeli előnyét. Az új 3.0 TFSI minden hosszirányú motorelrendezésű Audi-modellben – amelyek számára eleve készült – 100 kilométerenként egyértelműen 10 liter alatti átlagfogyasztással működik majd, és – az Audi új motorjai esetében szinte már „becsületbeli ügyként” – a jövőbeni Euro 5 kipufogógáz-szabvány előírásainak is megfelel.
Ez az úttörő gazdaságosság a közvetlen benzinbefecskendezés FSI-elv szerinti Audi-technikája révén vált elérhetővé, amely az eddigiektől eltérően lehetővé tette, hogy a kompresszort immár a fojtószelep mögött helyezzék el. A beszívott levegő feltöltési terhelési szint alatti, illetve motorféküzemben adódó mérsékelt sűrűsége következtében rotorjai könnyedén futnak, a hajtásukhoz szükséges teljesítmény így csekély.
A motor viszonylag magas, 10,5:1 sűrítési aránya szintén döntő mértékben hozzájárul e magas szintű hatékonysághoz. Ez egyébként szintén a közvetlen befecskendezésnek köszönhető, mivel az intenzív örvénylő mozgást végző üzemanyag párolgásával hűti az égésteret, így a kopogási hajlamot is hatékonyan mérsékli.
A 3.0 TFSI kompresszor esetében tulajdonképpen az úgynevezett Roots-fúvó elvéről van szó, belsejében két négyszárnyú forgódugattyú pörög akár percenként 23.000-es fordulatszámmal egymás ellenében, közöttük mindössze néhány ezredmilliméteres légréssel. E rotorok óránként akár 1.000 kilogramm levegő szállítására is alkalmasak, amit 0,8 bar relatív töltőnyomással préselhetnek az égésterekbe.
A házba integráltan két alumíniumból készült, külön hűtőfolyadék-körhöz csatlakozó, víz-levegő hőcserélő elvén működő töltőlevegő-hűtő dolgozik. A komprimálás alatt felhevült levegőt ismét lehűtve gondoskodnak a megfelelő töltési fokról, vagyis az optimális égésfolyamathoz szükséges oxigénmennyiségről. A kompresszor keltette zajokat, csillapító megoldások egész sora mérsékli minimális szintre.
A motor maga az Audi rendkívül korszerű V-motorjainak családjába tartozik. Ismertetőjegyeik között az egységesen 90 fokos hengerszög mellett a következetes könnyűszerkezetes építési mód is szerepel, a háromliteres aggregát alumínium-szilícium öntvény forgattyúháza csupán mintegy 33 kilogrammot nyom. A teljes motor tömege is – a kompresszorral együtt – mindössze 189 kilogramm. A hengerfurat átmérője 84,5, míg a lökethossz 89,0 milliméter, amelyekből 2.995 köbcentiméter összlökettérfogat adódik.
Megerősített forgattyúház
Az Audi kifinomult high-tech megoldásokat alkalmaz 3.0 TFSI konstrukciójában. A forgattyúházat a magasabb csúcsnyomás-értékekre méretezték át, s a motor minden elemét következetesen a csekély súrlódások jegyében alkották meg. A két szívóoldali vezérműtengely 42 fokos szögtartományon állítható, a szívócsatornákban pedig terelőszelepek gondoskodnak a beáramló levegő számára az optimális keverékképzéshez szükséges perdületről.
A befecskendező rendszert teljes egészében áttervezték, az üzemanyagot 150 bar üzemi nyomáson, hatlyukú fúvókákkal szerelt common-rail rendszer juttatja az égésterekbe. Az injektorok magas fokú dinamikája a munkaütemenként akár háromszori befecskendezést a jellegmezős szabályzás széles tartományaiban lehetővé teszi. E megoldások szintén jelentősen hozzájárulnak az optimális égésfolyamatokhoz, így az új 3.0 TFSI magas szintű menetteljesítményeihez.