Mesterségem címere „ikerkabis-tuningmotor elölültetveBRMkerekekkel megmégamibelefér”.
Mesterségem címere „ikerkabis-tuningmotor elölültetve-BRMkerekekkel megmégamibelefér” azaz Cal-look bogár a javából. Történelmi jelentőségű esemény, hogy az új minősítési rendszerben a Muzeális Minősítő Bizottság által „Muzeális Jellegű Jármű” minősítést szerzett egy Cal-look bogár, amely Szabados Ákos, MBK tag tulajdona.
Aznap reggel bizakodva, de „első fecskeként” indultunk el a Boldizsár utcai Autóklub Állomásra. Előtte gondosan áttanulmányoztuk a FIVA szakirodalmat és a MAVAMSZ által a minősítésről kiadott kis könyvecskét. Az éjjel még összeszedtük az interneten fellelhető képeket a korabeli Cal-Look bogarakról.
Ahogy begördültünk a sorra, az Abarth kipufogó érces hangja törte meg a csendet. Egy gázfröccs, aztán leállítottuk a motort. Az, hogy a restaurálás minősége nem hagy kívánni valót maga után nem volt kétséges. Előkerültek a képek is, amelyek az Inch Pincher EMPI bogárról készültek még a ’60-as években. Előkerült egy BRM leírás, illetve egy Okrasa motortuning kép is.
A lelkesedésünk hatalmas lendülettel törte meg az eleinte megrökönyödők ellenállását. A MAVAMSZ képviseletében Tabányi Sándor az ismert veteránautó szakértő, gyűjtő és múzeum tulajdonos egyből szívébe zárta a gépet. Miközben vizsgálta és csodálta a ’60-as példányt elmondta, hogy nem volt olyan pillanat a családban, amikor ne lett volna legalább egy Bogár a birtokukban az osztott ablakostól a ’70-es nagyablakosig.
Az Autóklub szakértője Bánfalvi Gyula azonnal észrevette, hogy a forgalmi engedélyben szereplő gyártási év nem helyes – valószínűleg a magyarországi behozatal évét írták be – és meghatározta a helyes adatot. Megállapította, hogy a motor – noha nem az, amivel a járművet gyártották –, gyári felújított és típusazonos, így minősíthető.
VW depo: Mit szólsz az eredményhez?
Szabados Ákos: Nagyon örülök neki. 25 éve bogarazom, sok szép bogaram volt már, úgy érzem ez a legjobban sikerült példány.
VWD: Akkor lezárult egy szakasz az életedben?
SZ.Á.: Igen is, meg nem is. Igen, mert az, hogy elismerte a Bizottság azt a rengeteg ráfordítást, amit közösen tettünk ezért a bogárért, mindenképpen méltó befejezése a munkának. Másfelől viszont – mint a legtöbb elkötelezett bogár-rajongót – érdekelnek további projektek is. Egy Karmann kabrió bogár restaurálására bármikor kész vagyok. Sajnos még eddig nem sikerült megfelelő alapot találni ehhez, de a jövőben remélem össze fog jönni. Tehát nagy most az öröm, de nincs megállás.
VWD: Mi lesz most a ’60-assal?
SZ.Á.: Megy a garázsba a téli álmát aludni. Tavasszal hozom elő ismét.