Az Audi jövőbeni e-tron modelljei már tekintélyes távokat tehetnek majd meg tisztán elektromos üzemben, azaz gyakorlatilag motorhang nélkül. Annak érdekében, hogy a közlekedés többi résztvevője – például városi forgalomban a gyalogosok is – észlelhessék őket, a tervezők szintetikus hang előállításán dolgoznak – ez az Audi e-Sound.
Rudolf Halbmeir munkahelye nem igazán emlékeztet egy Audi tervező tipikus asztalára. Az ő íróasztalán szintetizátor billentyűzet húzódik, számítógépe monitorját stúdióhangfalak fogják közre, az asztal szélén pedig zenei magazinok egész oszlopa magasodik. „Egy autó hangja a zenéhez hasonló“ – mondja Halbmeir.
Egy-egy autó által kibocsátott hang az adott jármű különösen izgalmas tulajdonságai közé tartozik, ami ugyan leírható különböző fizikai mennyiségekkel, ám igazából a valóságban is hallani kell. A hang az érzelmekre, s nem az értelemre hat. Noha az autó vezetője és utasai csupán bizonyos helyzetekben figyelnek célzottan rá, az autó hangja folyamatosan elkíséri őket, intenzíven meghatározva a vezetés és az utazás élményét. A hang ugyanis üzeneteket is közvetít. A mélyebb frekvenciák az erő és a higgadt magabiztosság, míg a közepes tartományok a sportosság és a mozgékonyság hirdetői.
Az Audi minden modelljét komplett és harmonikus hangzáskép jellemzi, amelyek hűen tükrözik teljesítményszintjüket, illetve igényes konstrukciójukat és masszív kialakításukat. „A jó hangdizájn igazán komplex alkotás“ – magyarázza Dr. Ralf Kunkel, az Audi akusztikai részlegének vezetője. „Immár e tekintetben is széles körű know-how gyűlt össze az évek folyamán. Pontosan ismerjük, hogyan kell felerősíteni a kellemesebb, illetve elnyomni a nem kívánt frekvenciákat.“
Az Audi sorozatgyártású modelljeinek „zenéjét” egyelőre belsőégésű erőforrásaik szolgáltatják. Az elektromos üzemű e-tron modellek elektromotorja azonban e tekintetben már aligha jöhet szóba, mivel egyfelől túl halkan, másfelől a kevésbé kellemes felső frekvencia-tartományokban dolgozik. Az Audi e-tron technikák ezért szintetikus hanggal egészülnek ki, amelyek kifejlesztéséért Rudolf Halbmeir, illetve kollégái, Axel Brombach és Dr. Lars Hinrichsen felelősek.
A munka oroszlánrésze a számítógép előtt zajlik, az egyes hangzásképek keverése, visszahallgatása, értékelése majd újrakeverése formájában. Halbmeir e kifejezetten kreatív folyamat minden percét óriási lelkesedéssel éli meg, aki szabadidejében egyébként saját stúdióval is rendelkező zeneszerző, s maga is sokféle hangszeren játszik. „Olyan egyedi érzelmi hangképeket alkotok, amelyek korábban még nem léteztek“ – mondja Halbmeir. „Ez az autók hangjai esetében sincs másként, mint a zenében. Az érzéseimre hallgatva próbálgatom különböző ötleteimet, s figyelem, merrefelé vezetnek.“
Miféle ötletekről lehet itt szó? „Számos esetben sci-fi filmek inspirálnak az egyes frekvenciatartományok kihasználásra“ – folytatja Halbmeir. „A való életben azonban semmi sem pontosan úgy szól, mint ahogyan elméletileg hangzania kellene. Zeneszerzéskor vagy hangprofilok tervezésekor ezért azt kell megalkotni, amiről teljes mértékben meg vagyunk győződve. Amint kompromisszumokat próbálunk kötni, máris egyfajta akusztikai kotyvalék az eredmény.“ Dr. Ralf Kunkel így egészíti ki: „Mindannyian profi járműves szakemberek vagyunk, ami egyben nagy előnyünk a külső akusztikai szakértőkkel szemben. Pontosan ismerjük autóinkat, hogyan működnek, s az egyes helyzetekben hogyan viselkednek.“
Az Audi e-Sound olyan szintetikus alkotás, amely alapvetően autentikus úton születik, s amelyet maga az autó alkot újra minden ezredmásodpercben. Dr. Lars Hinrichsen, hardver- és szoftverszakértő szerint: „Szabályzóegységünk folyamatosan kapja a jármű felől információit az elektromotor fordulatszámáról és terhelési állapotáról, a sebességről és számos további paramétert illetően. Ezen adatokból születik meg a végső hangkép.“
Az e-Sound az autó padlózatára rögzített, robusztus hangsugárzóból szólal meg. Axel Brombach, e terület szakértője így fogalmazott: „40 watt teljesítményre alakítottuk ki, ám normál üzemben az 5-8 wattos tartományban működtetjük. Ez bőven elegendő arra, hogy a közelben tartózkodó gyalogosok és kerékpárosok észleljék az autót.“ A levegő közvetítésével és mechanikai rezgések formájában e hang egy kis része az utastérben is hallható. „Célzott hangterjedési csatornákon keresztül, mechanikai szerkezet segítségével több hangot is bevezethettünk volna“ – magyarázza Dr. Kunkel – „az autók karosszériája ugyanis maga is egyetlen nagy hangszórótest. E-tron modelljeink esetében azonban különösen nagy hangsúlyt fektetünk az utastér csendjére és nyugalmára, mivel ez fejezi ki leginkább az elektromos autózás sajátos karakterét.“
Meghatározó mérések – Az akusztikai próbapad
Új helyszín: az épület földszintjén az akusztikai próbapad számára 350 négyzetméteres, hét méter belmagasságú csarnok ad helyet. A falból sűrűn egymáshoz illeszkedő, üveggyapottal töltött gúlák sokasága mered kifelé, amelyek a hanghullámok energiájának nagy részét elnyelve szinte kültéri hangzáskörülményeket teremtenek. A csarnok közepén, a két speciális állványra helyezett, hosszú mikrofonsor között görgős fékpad dolgozik, amely elsősorban az elhaladási zajszint mérését szolgálja, mely során az autó áll, s a mikrofonokat kapcsolják megfelelően.
Halbmeir és kollégái a fejlesztés számos meghatározó lépése során alkalmazták az akusztikai próbapadot az e-Sound technikájával felszerelt R8 e-tron prototípuson. Eközben a törvényi előírások alakulását is figyelembe kellett venniük, az Amerikai Egyesült Államokban ugyanis már 2011 eleje óta szorgalmazzák az elektromos üzemű járművek zajszintjének szabályzását. „Minden valószínűség szerint csupán 30 kilométer/órás tempóig kell mesterséges zajt keltenünk, e felett már feltehetően a gumiabroncsok gördülési zaja is elegendőnek bizonyul“ – véli Dr. Kunkel. „Ez azonban úgy tűnik, túl kevés lenne, így bizonyosan valamivel magasabb tartományokig is felmegyünk majd.“
„Az akusztikai próbapad igen fontos eszköznek bizonyult fejlesztéseink során“ – hangsúlyozza Axel Brombach. „Az e-Sound valóban reális megítéléséhez azonban feltétlen hiányoznak a mindennapok valós körülményei, a mozgás, a menetszél és a további autók. Ezért mentünk ki az utcára – hallani, látni és érzékelni, mindez szervesen összetartozik.“
Ki az épületből, ki az utcára. A sarkon egy piros Audi R8 e-tron fordul be, csendesen, csupán enyhe süvítést hallatva. Ekkor azonban Rudolf Halbmeir könnyedén a jobb pedálra lép, s az iménti süvítés immár intenzív dörejjé erősödik, akár egy elegáns V8-ast hallanánk, mégis valahogy tisztább, differenciáltabb, s egy árnyalattal tisztább, „technikai” karakterű a hangkép. Az Audi R8 e-tron kifejezetten meggyőzően alakítja a sportautót, ám mégis a maga egészen egyéni, futurisztikus módján. Halbmeir megáll, majd kimosolyog az ablakon: „Na, jó lesz?“
Az elektromos hajtású, nagyteljesítményű sportkocsik számára kifejlesztett e-Sound azonban csupán a kezdet, az Audi minden jövőbeni e-tron modelljét egyéni, egymáshoz hasonló, mégis különböző akusztikai „névjeggyel” tervezi ellátni. Egy Audi hangja ugyanis jóval több az egyszerű zajnál, maga a „A haladás technikája” hallható formában.