www.kedvezmenyesbiztositas.hu

Boxer erősítés

Az összeszerelés rendkívüli szakértelmet kíván. Ennek híján könnyen kárt tehet magában a rosszul megépített motor

Ki gondolná, hogy a Typ1 motorok kifejlesztése a múlt század 30-as éveire nyúlik vissza? Egy mai Cal-Lookert például akár tizennégy másodperc alatt is lefutja a negyed mérföldet … Képzeljük el, mit szólt volna az öreg Porsche, ha valaki azt mondja neki, hogy az új évezredben még mindig közlekednek majd Bogarak, s némelyik telesítménye akár a 200 lóerőt is meghaladja…

 

Ki gondolná, hogy a Typ1 motorok kifejlesztése a múlt század 30-as éveire nyúlik vissza? Egy mai Cal-Lookert például akár tizennégy másodperc alatt is lefutja a negyed mérföldet … Képzeljük el, mit szólt volna az öreg Porsche, ha valaki azt mondja neki, hogy az új évezredben még mindig közlekednek majd Bogarak, s némelyik telesítménye akár a 200 lóerőt is meghaladja…

 

Az összeszerelés rendkívüli szakértelmet kíván. Ennek híján könnyen kárt tehet magában a rosszul megépített motor

 

 

Megfelelő tervezéssel, alkatrészekkel, szakértelemmel ma már viszonylag könnyen elérhető 100 megbízható vagy akár 250 kompresszorral vadított lóerő is. Persze ehhez el kellett telnie az elmúlt csaknem hetven évnek. A 985 köbcentis VW-boxer csupán 24 sovány paci gyeplőjét adta gazdája kezébe. Igaz, ennek a motornak még éjjel-nappal működnie kellett, szinte „bármilyen” üzemanyaggal, aminek oktánszáma meghaladta a nyers olajét. A gyári fejlesztések is folytatódtak az 40-es, 60-as, 70-es években, sorrendben az 1200, 1300, 1500 és 1600-as motorok reprezentálták az alapkoncepció életképességét.

Az eredeti tervezési paraméterek lehetőségeit az 1600 köbcentis hengerűrtartalommal tulajdonképpen kimerítették, ezért a nagyobb, megbízhatóbb teljesítmény eléréséhez át kellett tervezni a Typ1-et. Így jött létre az 1,8 és 2 literes térfogatú Typ4, ami 1972-től a Transportereket és a 411-et hajtotta. A Typ4 utolsó fejlesztési szakaszában már a vízhűtést is kipróbálták, karburátor helyett üzemanyag befecskendezéssel táplálták a 2,1 literesre duzzasztott, 70kW-os erőművet. Végül a VW igazgatótanácsa a negyedik generációs Transporterek megszületésekor végleg kimondta az ítéletet a boxermotorok felett.

Progresszív központi karburátor

Szerencsére korunk bogara számára minden adott, hogy menetteljesítményét a mai közlekedés kihívásaihoz igazítsuk. Körülbelül 40%-os teljesítménynövelés még elfogadható anyagi keretek között tartható. A lóerők megduplázása vagy az ennél magasabb régiók elérése azonban kövér bankszámlát igényel. Ezen a szinten a motor csaknem ugyanúgy néz ki, mint egy hagyományos VW-boxer, valójában azonban szinte semmilyen alkatrésze sem eredeti már (néha a blokk sem), hanem minden egy-egy VW-boxer tuningra specializálódott cég terméke. (Empi, Scat, Gene Berg, CB Performance, Pauter stb…)

Növeljük hát motorunk teljesítményét, de mielőtt bármihez is kezdenénk, vizsgáltassuk át az egész autót, hogy minden megfelelően működik-e. Például egy kompresszió mérés után könnyen kiderülhet, hogy az istállóból hiányzó lovak hová szöktek. Persze ekkor már a motorolaj és benzin túlfogyasztás is arra figyelmeztet, hogy itt az ideje a felújításnak.

A Bogarak alacsony sűrítési viszonya (7-7,5:1) miatt a hidegindítási problémák lassan-lassan kiszívják az életerőt, s csak akkor veszzük észre, hogy baj van, amikor ugyanazt a kis hegyet már csak egy visszakapcsolással tudjuk megmászni. A gyertyákat, gyertyakábeleket időnként cserélni kell – a megtett kilométertől függően évente egyszer, a gyári előírásoknak megfelelő típusra. Minél nagyobb a teljesítmény annál gyakrabban kell átnézni, karbantartani az autót. A magas sűrítési viszonyú (9:1 felett) motorok már 10 ezer kilométer alatt elégetik gyertyáikat. Igen jelentős a gyújtáselosztó, azon belül is a megszakító mechanizmus állapota. Ha az elmúlt évben nem néztük meg a gyertyákat, akkor jó esélye van, hogy a megszakítót már évek óta nem ellenőriztük. Ha nem működik rendesen, akkor a legjobb megoldás, ha a közismert Bosch 009 egységre cseréljük a teljes gyújtáselosztót. Ezt kimondottan a Bogárhoz tervezték, hogy jobb legyen az előgyújtás (teljesen mechanikus, működése nem függ a vákumtól), ráadásul hacsak nem extrém tuningról van szó, akkor a megnövelt teljesítményű motorokhoz is kitűnő.

 

Oszd meg a közösségi oldalakon!

TLX_125x125_web

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..

[instagram-feed]

AABCarLogo125x125

search previous next tag category expand menu location phone mail time cart zoom edit close