www.kedvezmenyesbiztositas.hu

Felni, de melyik?

A Volkswagenek egyediesítése – csakúgy, mint minden más autóé – általában a felnikkel kezdődik.

Normális esetben ez a kérdés már akkor felmerül, amikor még csak gyűjtünk leendő autónkra, vagy pedig abban a minutumban, amikor megpillantjuk a kiszemelt darabot: behunyjuk a szemünket egy pillanatra, és máris ott áll előttünk, például csillogó „Fuchs”-okon…

Felni, de melyik?

Noha itthon már a ‘60-as évek elejétől lehetett vásárolni Volkswageneket – persze nem mindig, és főleg nem mindenkinek – egyetlen léghűtéses VW sem hagyta el annak idején az Óbudai Autójavító vagy a Merkur telepét extraként szerelt sport felnikkel. Tehát ezek beszerzése nem mindig bizonyul egyszerű feladatnak. Egyfajta vigasz lehet, hogy a ‘70-es évek elején a DKP (Der Kleiner Panzers) klubtagok sem a boltba jártak BRM vagy Rader felnikért, mert ezeket akkor már rég nem gyártották.

Igaz, 50-60 dollárért azért hozzájuk lehetett jutni kéz alatt. Körülbelül 150–170 féle-fajta, a léghűtéses Volkswagenek számára gyártott, vagy ezeken az autókon előszeretettel használt „sport felnit” ismer az autós szakirodalom. A teljesség igénye nélkül ezekből szeretne bemutatni néhányat ez a szubjektív válogatás, amely talán kedvet csinál a vadászathoz. Kalandra fel!!

 

 CAL-LOOK NOSZTALGIA
A ’60-as évek amerikai tuning-trendjének megfelelően a VW klubok tagjai is a legdivatosabb márkák sport modelljei számára készített, minél szélesebb, csilli-villi felniket varázsolták autóikra, különféle adapterek segítségével. Az akkoriban szárnyait bontogató Kaliforniai Stílus követői más utat választottak. Speciálisan a Volkswagenek számára gyártott, 5×205 mm-es osztókörű könnyűfém kerekekkel szerelték fel autóikat, melyek maximum 6 coll szélesek voltak, és így kényelmesen megbújtak a sárvédők alatt.

Miután akkor már a Bogarak soha nem látott népszerűségnek örvendtek a tengerentúlon is, egyre több gyártó látta meg az üzleti lehetőséget, és kezdett el tervezni, gyártani sport felniket a VW rajongók gyarapodó tábora számára. Kezdeti lelkesedésük azonban néhány év múlva kissé lelohadt, amikor a VW az 1968-as modellnél (Az USA-ba a ’67-es 1500-as Bogarat a gyár 5 csavaros felnikkel és dobfékkel szállította!) már a 4×130-as osztókört kezdte alkalmazni.

A vásárlók figyelme az új modell felé irányult, és ezzel együtt a gyártók forgalma visszaesett, többen le is álltak a VW sport felnik gyártásával, gondolván: ki tudja, mit találnak ki majd megint ezek a németek…

Az EMPI például 1966 júniusában dobta piacra a Speedwell angliai gyárában tervezett és gyártott BRM felnijeit, és mindössze tizenöt hónappal később a VW kihozta az új modellt a négycsavaros kerekekkel. észben ez az oka annak, hogy a ’60-as évek VW sport felnijeinek egy része – annak ellenére, hogy nagy darabszámban gyártották őket – ma már ritkaságnak számít, és komoly értéket képvisel.

 

ŐSLELETEK

American Racing "Torq Thrust"

American Racing “Torq Thrust” (5 küllős) 
Annak idején, 1965-ben ezzel kezdődött a felni őrület. Sokak szerint a Torq Thrust minden idők legnépszerűbb aftermarket felnije. Az évek során a design változott, de még ma is szerepel a cég kínálatában. Annak idején sok gyártó másolta, az eredeti darabok pedig ma is a No.1 Cal-Look keréknek számítanak.
A préselt alumíniumöntvényből, polírozott peremmel készült felni több amerikai autótípus, pl. a Corvette mellett a VW-re és a Porsche-ra 5”x15”, 5,5”x15” és 6”x15”-os méretekben volt kapható. 1968-től az AmRacing egy négyküllős, négycsavaros kereket is piacra dobott, „Le Mans” típusnéven. Gyártó: American Racing Equipment, USA

Oszd meg a közösségi oldalakon!

TLX_125x125_web

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..

[instagram-feed]

AABCarLogo125x125

search previous next tag category expand menu location phone mail time cart zoom edit close