Ha elkészült a tuning motorunk (mivel sokan ott kezdik) és a többi alkatrész (kuplung, váltó féltengelyek, stb.) is hajlandó továbbítani az erőt, amit a motorból kisajtolunk, már csak egy jó futóműre van szükség.

Talán a tuning szakma legfiatalabb gyermekéről van szó. Mióta az autók léteznek, velük egyidős a motorok nagyobb teljesítményre sarkallása. A futóművek úgy 30 éve kezdtek igazán fejlődni, de először inkább megfelelni a növekvő biztonsági igényeknek.
Ezen idő alatt jutottunk el a merev hídtestektől, a többlengőkaros aktív futóműhöz. Az autógyárak a megnövekedett komfortigény miatt nem növelhetik a stabilitást a kényelem rovására. A tunerek viszont igenis hajlandók a rugózási kényelmet feláldozni a stabilitás oltárán, hiszen ők akár az elviselhetetlenségig csökkenthetik a komfortérzetet, a nagyobb kanyarstabilitásért cserébe.
A futómű tuning célja, hogy az autónk nagyobb kanyarsebességet érjen el. Itt azt kell megoldani, hogy a futőművünk képes legyen felvenni a megnövekedett oldalerőket. Ha erre a futómű képtelen, akkor az autónk (vagy valamelyik tengelye) lassan, de biztosan sodródni kezd, mivel ekkor csökken, vagy megszűnik a kerekek és az út közötti kapcsolat, vagyis a tapadás.
Meddig fokozható?

Először lehet szélesebb, de alacsonyabb abroncsokat alkalmazni. Ha a gumikeverék megfelelő és szélesebb futófelülettel párosul, akkor nagyobb tapadást eredményez. Az alacsonyabb, de erősebb oldalfal pontosabb kormányozottság érzést kelt. Ez a változás magában hordozza a keréktárcsák (felnik) méretének növekedését. Ilyenkor kerülnek képbe a könnyűfém felnik.
A szélesség fokozásánál figyelni kell, hogy a kerék akadálytalanul elforduljon. Az extrém növelés nem ajánlott, mert igen kis oldalfal magasságot eredményez, amit fel lehet ’áldozni’ a híres magyar kátyúkon… A keréktárcsák (felnik) cseréjénél a méret nem elhanyagolható kérdés. Ha például az eredeti méretünk: 6 ½ J14 H2 ET35, akkor
– a 6 ½ jelentése: – a keréktárcsa szélessége
collban (1 coll = 25,4 milliméter)
– a J betű mélyágyazású kerékpántot jelent
– a 14 a keréktárcsa átmérője collban;
– a H2 a kerékpánt szájprofilját jelenti (a súlyok alkalmazásánál van jelentősége)
– az ET35 jelenti a felfogatási pont távolságát a tárcsa középvonalától milliméterben
Cél, hogy a földön maradjunk
Ebben az esetben két méretre kell gondosan figyelnünk. Egyrészt az átmérőt jelentő 14 collra. Kisebb átmérőjű abroncsot nem tudunk alkalmazni, mert a féknyeregbe beleérhet. A másik szám az ET35. Ettől a mérettől sem ajánlott eltérni. Az ET szám növekedésével a keréktárcsa ’beljebb’ kerül a karosszéria alá. Ezt még nyomtávszélesítő tárcsákkal tudjuk kompenzálni. A kisebb ET számú keréktárcsák viszont távolabb kerülnek, így a sárvédő szélét veszélyeztetik. A Golf 4 előtti szériákon a hátsó kerékcsapágyak kissé alul vannak méretezve, így az extrém nyomtávszélesítés a csapágyak idő előtti elhasználódásához vezet.
A különböző szájszélességű felnikre felszerelhető abroncsok méreteiről kérjük ki gumiszerelő szakember tanácsát. A nagyobb méretű kerekek felszerelésével autónk szabad magassága is emelkedik, ezáltal a tömegközéppont is magasabbra kerül. Ezt rövidebb rugók alkalmazásával kiválhatjuk. Ha a rugó keménységét nem változtatjuk meg, akkor módosítani kell az ütközőgumikat keményebbre és hosszabbra.
Ezért ajánlatos rövidebb, de keményebb rugókat beszerelni, de feszesebb húzó- és nyomóirányú lengéscsillapítókkal. Együttes alkalmazásukkal csökken autónk oldaldőlése és a kerék is több időt ’tölt el a földön’.
Manapság ez egységcsomagként is kapható. Többfajta típushoz, tömeghez, különböző keménységben is, akár állítható változatban kifejlesztve, amelyek az ütközőket is tartalmazzák (általában).
Gewindék
A felső kategóriát az állítható szettek jelentik. Ezeknél már a rugó előfeszítésétől kezdve a szabad magasságon át a csillapítás is állítható az igényeknek megfelelően. Ilyen rendszereknél megosztott rugókat alkalmaznak. A kemény rugó veszi fel a nagyobb elmozdulásokat, míg a kisebb, lágyabb rugó felel a komfortért. A keményebb hangolású rugóstagok a bekötési pontoknál jelentősen igénybe veszik a karosszériát. A deformációk és súlyosabb károk elkerülése végett célszerű a karosszéria további merevítése, a bekötési pontok megerősítése. Ajánlatos a toronymerevítők alkalmazása.
A megnövekedett kanyarsebesség jobban megterheli a futómű gumialkatrészeit. A deformációjuk révén javítják a rugózási komfortot, viszont az iránytartást rontják. A nagyobb oldalerők jobban deformálják, emiatt hamarabb elhasználódnak. Kisebb tuningnál műanyag perselyekkel válthatók ki. Nagyobb tuningnál fémperselyeket szerelnek be. Ezek azonban nagy mértékben megnövelik a futóműzajokat.
Stabilizátor
A felsorolás végére maradt a stabilizátor. Ez az alkatrész úgy működik, mintha kanyarban keményebb futómű lenne az autó alatt, viszont keresztbordákon semmilyen hatása nincs. Ha az autónk alulkormányzott tulajdonságokkal rendelkezik, egy torziós stabilizátor beszerelésével semleges viselkedésűvé tehető.
Ha a stabilizátort önállóan cseréljük, vagy beszereljük (mivel nem sok VW-be szerelik szériában), akkor jelentős változásokat tapasztalunk. Az első stabilizátorok többféle átmérőben készülnek. A nagyobb motorteljesítményű (GTI, GTI 16V, G60, VR6) Volkswagenek stabilizátora nagyobb átmérőjű. Hátsó stabilizátor önmagában csak a Golf I, Jetta I és Sciroccókba szerelhető. A többi modellbe csak a hátsó hídtest cseréjével oldható meg.
FIGYELEM!
A futóművön javítást, módosítást csak szakember végezhet! Különös tekintettel a rugóstagok szerelésénél a rugók előfeszített állapotára! A típustól eltérő (tuning) alkatrészek beszerelése engedélyhez kötött! Az engedély kiadásának feltétele, hogy a beszerelt alkatrész műszaki dokumentációval rendelkezzen (külföldi beszerzés esetén hiteles műszaki fordítás szükséges), a beszerelő műhely vagy szakember írásos nyilatkozata és a sikeres típusmódosításos műszaki vizsga. Itt a forgalmi engedélybe bejegyzésre kerül a változtatás.