Sebesség, kezelhetőség, padlógáz! Ez a három dolog funkcionálisan meghatározza ezt a stílust.
Sebesség, kezelhetőség, padlógáz! Ez az a három dolog, mely funkcionálisan meghatározza e jellegzetes Bogár-építési stílust. Fő hazája elsősorban Németország, ahol talán egyedül a világon nem korlátozzák a sebességet az autópályákon, ezért volt vonzó a hetvenes évek rallye-kocsijaiból kifejlődött pálya-autó a bogarasok számára, és lett mintája sok átépítőnek. Az alkalmazott technika és a külső megjelenés tervezésekor szintén nem mentek messzire – a stuttgarti Porsche gyár alkatrészei és színvilága szinte egyeduralkodó.
Nézzük akkor részletesen, miről is van szó. A Bogarak kultusza – mint az eredeti funkcióján túlmutató jármű – a tengerentúlról ered. Több cikk jelent már meg a VW depo hasábjain a különféle stílusokról, ahol a műszaki átalakításokat általában az Amerikában honos gyorsulási versenyek járműveiből vették át. Ez jellegzetes szerkezeti megoldásokat eredményezett, mely általában tükröződik a járművek külső megjelenésén is. A hatás fokozható a festéssel, a díszítéssel – illetve puritán megjelenéssel – és egy piros lámpánál porba omolhat az „amerikai Álom”. Németországban az autobahn belső sávjában a másik autó mögött toporzékoló, villogtató bogárhátú járgány az igazi! Tehát mindent bele, padlógáz Münchentől Hamburgig!
Mit is kell tenni ahhoz, hogy a cél elérhető legyen egy több évtizedes konstrukcióval? Mindenekelőtt egy jó alap, mely a Bogár esetében konstrukcionálisan is adott. Kell továbbá az is, hogy a tunerek továbbra is fantáziát lássanak az autóban. Így jött létre a Bogár technikai alapjain egy zseniális sportautó, mely felhasználja a sportos „donor”, a Porsche adta alkatrészeket az átalakításokhoz.
Lássuk tehát a részleteket! Mint a bevezetőben szó volt róla, a sebesség és a jó kezelhetőség alapvető. Kell tehát egy jó motor, stabil futómű, hatásos fékek. Az 1302-03 modellek jó kiindulási pontnak számítanak, mert a McPherson első futómű minden különösebb nehézség nélkül tudja fogadni a korszerűbb technikát. A csavarrugós futómű ültetése gyerekjáték, bár vannak hazánkban kókler megoldások (flex-szel kurtított rugó, áthegesztett alsó tányér, stb.) is.
Az újabb modellek „helyből” fogadják 944-es Porsche futóművét, akár a gólyalábakkal és komplett hátsó futóművel együtt (a nagy fék-munkahengerek miatt célszerű nagyobb átmérőjű főfékhengert is választani). A négy féktárcsa fölé kerülhetnek a könnyűfém felnik (akár 18”-ig), melyek korábban kedvelt típusa volt a Fuchs, manapság inkább a CUP sorozat újabb darabjai. Az alacsony profilú abroncs a nagy kanyarsebesség és a helyhiány miatt kötelező.
A motor lehet tuningolt TYP-1, de az igazi a TYP-4, mely sajnos csak nagyobb átalakításokkal (hűtés, kipufogó) építhető be. Ne feledkezzünk el a váltó és felfüggesztése megerősítéséről sem. A sebesség növelésének eszköze a súly és a légellenállás csökkentése. Kellenek tehát a méregdrága szénszálas karosszéria elemek, és ki az autóból a hátsó ülésekkel. A díszlécek és egyebek lehetőleg lekerülnek az autóról, a tükrök is áramvonalasak, vagy a karosszériába integráltak. Szubjektív lóerőket is szerezhetünk egy öblös hangú kipufogóval és Porsche színekkel.
Miről ismerhető fel egy jó German Style átalakítás?
Megjelenés:
A fényezés egyszínű, korábban sötétebb tónusok, elsősorban a Porsche palettájáról. Újabban megjelentek az élénk, fiatalos színek. Az első időszak jellemzője a díszlécek eltüntetése, színre fújása, a csomagtér fogantyú leszedése, a szögletes lökhárítók, a tükrök festése. Az erős ültetéssel, nagy kerekekkel, szélesített sárvédőkkel megváltoznak a jármű arányai, és a homogén, „tömör” felületek előnyösen hangsúlyozzák a Bogár karakterét – mindezt modern köntösben. Manapság gyakori a krómozott lökhárító, előfordulnak a díszlécek is.