Mi a dörgés? – Amikor nagyot szól a kipufogó

Vagyis mihez kell a kipufogó? A lényeg, hogy a motor égéstermékét juttatja ki a szabadba, egyúttal tompítja az ez által okozott zajokat. Bár ez így elég egyszerűnek hangzik, azért ennél jóval bonyolultabb dologról van szó.

Vegyük szemügyre a kipufogót egészen a motor felől indulva! A rendszer több elemre bontható. Az első mindjárt a leömlő csonk, ahol a hengerfejről a több kipufogónyíláson távozó gázt egy-, esetleg két csőben vezetik tovább. A szélső hengerekből jövő gáz hosszabb utat tesz meg, mint a középsőkből jövő, ezért az összeütköző áramlatok jelentősen rontják az úgynevezett öblítési hatást.

Ez azt is jelentheti, hogy mindjárt az elején veszítünk a motor teljesítményéből. A versenyautókra ezért szoktak pontosan kiszámolt, gyakran a fonott kalácsra emlékeztető kinézetű leömlő csonkot készíteni. A sportleömlő hosszan elnyújtott csövei, enyhe íveikkel, a hengerek különválasztásával megakadályozzák, hogy ezek a különböző ütemekben dolgozó hengerek egymásra káros hatással pufogtassák ki a gázt. A lambdaszondát általában a leömlő csonkba vagy a csővezeték első méterébe csavarozva helyezik el. Ez tulajdonképpen a motorelektronika érzékelője, és az a feladata, hogy mérje a kipufogógáz összetételét (oxigén tartalmát).

Hermanmotors
Az utcai használatra gyártott dobjaik, az autó lökettérfogatát, típusát figyelembe véve készülnek, kellemesen zúgós, mély, nem bántó hangot produkálva. Úgy vélik, az autó hangja valamennyire az optika része kell legyen. Kiemelt termékeik a dízel motorokhoz fejlesztett kipufogó rendszerek. Fejlesztéseik eredményei alapján azt ígérik, hogy a hátsó dob cseréjével akár 5-10% teljesítmény növekedést és a könnyebben kiáramló gázoknak köszönhetően akár egy liter üzemanyag fogyasztáscsökkenést(!) érhetnek el a felhasználók. Kipufogóik hangjára „nem ropogós, pattogós”, inkább a kellemesen búgó, mély jelzők illenek. www.hermanmotors.hu

A leömlőtől továbbhaladva a második legnagyobb hibaforráshoz, egy speciális, flexibilis betéthez érünk. A motor remegő mozgását a kipufogó is átveszi, és ez a néhány centiméteres kilengés a több méter hosszú cső végén már akár méteres is lehetne. Mivel a kipufogó hátul is fel van rögzítve, valahol alkalmat kell adni a rezgés elnyelésére. Ezt a célt szolgálja az a betét, amely minden irányban, még tengelyirányban is képes elmozdulni. Többféle hosszban és átmérőben létezik, borsos áron. Van egy olcsóbb változata, ahol golyó-szerűen kapcsolódik össze a két cső, és a csavarozás is rugalmas, ez kicsit egyszerűbb megoldás.

Horváth kipufogó

A vállalkozás speciálisan személy- és kisteher gépjármű kipufogó rendszerek, sportkipufogók és speciális levegőszűrő-rendszer forgalmazására és beépítésére szakosodott. Főként az olasz Cisam cég termékeit forgalmazzák, amely többek között az Alfa Romeo gyári beszállítója.

A kiváló kidolgozású és ellenőrzött minőségű kipufogók CE és TÜV minősítéssel rendelkeznek. A kipufogókra egységesen 24 hónap garancia jár. A magyar autópark 98%-hoz tudnak kipufogót biztosítani. A dobok 2 mm-es belső anyagvastagsággal és külső-belső aluminium betéttel rendelkeznek. A Cisam Sport márkanéven létrejött termékcsoport tervezője és forgalmazója a Horváth Kipufogó! Műhelyükben zömmel „utcai” sport rendszereket készítenek. Euroconfort Tuning elnevezésű szolgáltatásuk lényege, hogy az adott autó környezetvédelmi besorolását figyelembe véve, a lehető legkisebb zajszint növekedéssel érjék el a kívánt teljesítményt. www.horvathkipufogo.hu 

A rendszer következő eleme a katalizátor, ami némileg lefojtja az áramlást, ezért sokan azt gondolják, hogy a jobb hatásfok elérése érdekében ki lehet iktatni. Pedig a tapasztalatok alapján elmondhatjuk, hogy azoknál a motoroknál, ahol a szelepek egybe nyitását (mikor a kipufogó és a szívó szelep egyszerre van nyitva) figyelembe vették a tervezéskor, ott nem szabad kivenni a katalizátort, mert nemhogy nőne, de inkább romlik a hatás. Ezek a motorok általában a V-elrendezésűek, valamint az Audi és néhány japán gyártmány. A soros elrendezésű motoroknál azonban tényleg el lehet hagyni a katalizátort, ha egy kis teljesítménynövelésre vágyunk. Persze ez a művelet önmagában nem sokat ér. 

Dinamit kipufogó

Minden terméküket gyári csatlakozóra szerelik. A középdobokat és katalizátorokat csatlakozótól-csatlakozóig készítik el („nincs gányolás” –hangsúlyozzák). Rendszereik és dobjaik hangolhatók, szolid, közepes hangú és hangos változatokat is készítenek. Felszerelés előtt a különböző hangú és márkájú dobokat fel lehet próbálni. Sportdobjaik 4-6%, komplett kipufogórendszereik 12-18% plusz teljesítményt is nyújthatnak autótípustól függően. Termékeikre 1,5 év garanciát vállalnak. Gázgyorsító dobokat is forgalmaznak, amelyek szerkezetüknél fogva spirális alakban gyorsítják fel a kiáramló kipufogógázt. Ezek középdobnak és katalizátor helyett is beépíthetők, 50-es és 60-as átmérőben. Teljes sportrendszer készítése kedvezménnyel rendelhető! www.dinamitkipufogo.hu

Most jön a középső dob

Ez egy perforált csőre húzott, sokkal nagyobb csövet takar, ami a két végén le van zárva, és a lezárások között több rekeszre van osztva. Van olyan rekesz, amelyik üres, és van olyan, amelyik meg van tömve műgyantás gyapottal. A középső cső lyukacskáin az áramló gáz behatol a műgyantás részbe, így lassul az áramlás, és némileg a hang is csillapodik.

www.kedvezmenyesbiztositas.hu

Vélemény, hozzászólás?

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .