Sokan vonogathatják a vállukat, mit akarok én ezzel az alkatrésszel a tuningban? Megköszörülni és kész?
Sokan vonogathatják a vállukat, mit akarok én ezzel az alkatrésszel a tuningban? Kicsit tájékozottabbak már mondogatják, megköszörülni, aztán kész! A még inkább informáltak, pedig így szólnak: persze megköszörülik, aztán jól elmegy az alapjárat, dadog meg prüszköl tőle, csak pörgetve lesz jó! Bár ilyen egyszerű lenne!
Talán a tuning egyik legfehérebb foltjára kerültünk, amit csak nagyon kevesen ismernek teljesen. A technika jelen állása alapján ez a legelterjedtebb vezérlési megoldás. A Wankel és a kétütemű résvezérlése mellett az elektrohidraulikus szelepvezérlést lehetne említeni mindössze, mint lehetséges megoldást, ám ezek nem igazán gyakoriak. Nézzük meg, mit is csinál egy vezérműtengely!
A feladata nem más, mint a hengerek gázcseréjét szabályozni. Ezt a rajtuk lévő bütykökkel oldják meg. Amikor elfordul a tengely, és a bütyök kezd kiemelkedni az alapkörből, kezdi nyomni a szelepet lefelé az őt feszítő rugó ellenében. A szelep szépen kiemelkedik a szelepfészekből, és lehetővé teszi a gázok égéstérbe be-, illetve onnan való kiáramlását.
Ezek alapján a tengelyeknek három fő jellemzője van: a szelep nyitvatartási szöge, a beemelés mértéke, és az elékelés szöge, vagyis a kipufogó és szívó szelep maximális benyitása közötti távolság.
Vannak olyan vezérműtengelyek, amin a szívószelep és a kipufogószelep mozgató bütykei is megtalálhatóak, illetve létezik olyan is, ami külön csak a kipufogószelepeket vagy a szívószelepeket működteti. Van, amelyiknél az emelőszerkezet simán a bütyökkel érintkezik és van, amelyik a bütyök csúcsának helyére szerelt görgővel.
A szelephézagolás tekintetében is változik a bütyök kiképzése, más a csavaros, más a korongos és más a hidrotőkés vezérműtengely bütyökprofilja. Természetesen befolyásolja az áttételezés is, hiszen nem ugyanaz a himbás és a közvetlen szelepszárat nyomó tengely sem.
Mindezeket úgy lehetne összefoglalni, hogy egy ilyen alkatrész megfelelő átalakításához a motor szinte minden paraméterére és megoldási módjára szükségünk van.
Most nézzük meg, mit is kell tennünk vele. Első lépcsőben, megváltoztatjuk a szelep nyitvatartási idejét. Ez úgy történik, hogy elfokoljuk a tengelyt. Megint egy ismeretlen dolog. Amikor a tengely fokolásáról beszélek, akkor a bütyök két azon pontjának szögét értem, amikor elkezdi emelni a szelepet, illetve amikor befejezi az emelést. Ez 200-240 fok.
Tuningoláskor ezt az értéket 270-300 fokra emelik. Természetesen ilyenkor megváltozik a szelepegybenyitás értéke is. A módszer egyszerű, simán megköszörülik… S persze jönnek a tévhitek…
Pedig nem a hegyes tengely a legjobb. Sőt, az sem mindegy, hogyan köszörülnek! Újabb tényező: szimmetrikus vagy aszimmetrikus a tengely? Nagyon nem mindegy! Ezzel a motor járásán sokat változtathatunk. A szelep egybenyitásokat is tudjuk vele befolyásolni, ami ugye a henger öblítése miatt fontos. A szimmetrikus tengelynél a bütyök csúcsa a középvonalba esik, míg az aszimmetrikusnál értelemszerűen nem.
Nem mindegy az sem, hogy a felfutási él a meredekebb vagy a zárási oldal. Ez a szelep sebességét befolyásolja, ami szintén fontos, hiszen túl nagy szelepsebességnél a záródó szelepnek könnyen leszakadhat a tányérja. A mechanikai terhelésekről nem is beszélve.
Sajnos van egy nagyon hátrányos tényező, amin nem tudunk változtatni, s amit tuningoláskor mindenképpen figyelembe kell venni! Ez pedig az, hogy a vezérműtengely csak szűk fordulatszám tartományban működik megfelelően. A magas fordulatra hangolt tengellyel alapjáraton egyenetlenül jár a motor, viszont nagy fordulaton már tökéletesen működik.
Tehát rendkívül fontos, hogy milyen tartományban van egyébként a motor nyomatéki csúcsa, illetve milyen tartományban lesz a motor leginkább használva?
Az autógyártók mindenféle módszerrel próbálnak változtatni azon a tényen, hogy egymásnak ellentmondó üzemeltetési körülmények között is a lehető legjobb hatásfokú legyen a működés. Vannak, akik két tengelyt használnak, amik más-más fordulatszám-tartományban működnek jól. Ezeket felváltva használják menet közben.
Mások elfordítják a tengelyt, megint mások meg a teljesen elektronikus vezérlést használják vezérműtengely nélkül. Talán ez lesz a jövő megoldása. Egyesek már használják is, itt a vezérlőegység szabályozza a szelepek nyitási idejét és nyitvatartási idejét, ezzel kiküszöbölve a merev fém tengely minden hátrányát.
Eljön még az idő, amikor minden motorban ezt a megoldást alkalmazzák. Igaz, az is eljöhet, amit a Jetson’s rajzfilmekben láthatunk: mindenkinek saját repülője van, ami gombnyomásra összecsukódik kézipoggyász méretűre. Csupán ki kell várni, de mi addig is, erősítsük a vasakat!
Keressék a szakembereket!
VW depo 2004/5