Annak ellenére, hogy a gyújtáselosztó nem tartozik a gyorsan kopó alkatrészek közé, az idő múlásával előjönnek a hibák, kiváltképp a Bogár vákumdobozzal ellátott gyújtáselosztóján.
Könnyű érzékelni a gyújtás meghibásodását, hiszen az autó nehezen indul, a motor egyenetlenül jár, rángat, és az utógyújtás miatt egy mennydörgésszerű hang kíséretében a kipufogódobban robban be az üzemanyag. A másik intő jel, hogy az autó nem megy, viszont jóval többet fogyaszt a megszokottnál. Ha a gyertyák, a gyertyakábelek, a gyújtáselosztó megszakítója, a rotor és az osztóház deklije rendben találtatott, akkor csakis a vákumdobozban lehet a hiba.
A benne lévő érzékeny membrán idővel kikeményedik és így megváltoztathatja a gyújtás idejét. Ez főképp magas fordulatszámtartományban észlelhető. A vákumdoboz javítása olyan sokba kerülne, mint egy új elosztó. Ha nem az eredetiség a fő szempont, javasoljuk a centrifugális vezérlésű gyújtáselosztók alkalmazását. Progresszív és ikerkarburátoroknál elkerülhetetlen a csere, mert ezek a karburátorok néha nem rendelkeznek vákumcső csatlakozással és a magasabb fordulathoz is jól jön a röpsúlyos megoldás. Az egyik régóta bevált vákumnélküli gyújtás a Bosch által gyártott 009-es.
Így szereljük be
Ha a vákumos elosztónk cserére szorul költöztessük ki véglegesen a motortérből. Első lépésként húzzuk le a vákumcsövet. Azután vegyük le a megszakítóról az elosztó vezetékének saruját, majd húzzuk ki a gyertyakábeleket. (A káosz elkerülése érdekében jelöljük meg a gyertyakábeleket hengerek szerint és sűrűn fotózzunk a mobiltelefonnal).
Egy 10-es T-kulcs segítségével lazítsuk fel az elosztó bilincsét, majd vegyük ki a régi elosztót. A tömítést helyezzük át az új gyújtáselosztó tengelyére (ha kopott cseréljük), majd kenjük meg egy kis alupasztával és óvatosan rakjuk a helyére.
Figyeljünk arra, hogy a bemetszés a hajtótengely közepén legyen. A főtengely ékszíjtárcsáját állítsuk úgy, hogy a tárcsán lévő jelzés a motorblokk összetételének vonalával egyezzen, és az elosztó rotorja az elosztó házának jelzésére mutasson. Ha ez megtörtént, csatlakoztassuk a kábelt a kondenzátor sarujára. Ellenőrzőlámpa segítségével így beállíthatjuk a gyújtást.
Ha minden a helyén van lefixálhatjuk az elosztót a tízes T- vagy csőkulccsal. Helyezzük vissza az elosztó deklijét, majd pattintsuk vissza a bilincset. Tegyük vissza a gyertyakábeleket a gyújtás sorrendje szerint. A gyújtásunk így már kizárólag centrifugálisan vezérelt, ezért az indítás előtt a normál karburátorok vákumcsövének csatlakozását mindenképpen zárjuk le. A legegyszerűbb megoldás, ha a vákumcsőből levágott kis darab egyik végét a karburátorra húzzuk, másik végét pedig csavarral zárjuk.
Tapasztaltabbak a szerelés gyorsasága érdekében szétszedés előtt az elosztón az egyes hengert és az ékszíjtárcsát a gyújtás időpontjának jelzésére állítják. Így a régi elosztó kiszerelése után az újat csak a helyére kell tenni.
Kezdjük a munkát a vákumdoboz csövének eltávolításával. A vákumdoboz a gyújtáselosztó előtt, balra látható
Óvatosan húzzuk le a gyújtáselosztó vezetékét a gyújtótrafó sarujáról
Sziasztok 🙂
En is kivettem ahogy ti is az elosztot a helyerol.Eszrevettem hogy a tomites alatt elhelyezkedo alatet el van torve.A kerdesem az h ezt az alatetet ki lehet cserelni?
Szia Zoli! Igen, sőt ki is kell!