Néha látunk megfeketedett motorháztetejű, kormos szellőzőrácsú bogarakat. Vajon mi történhetett velük?
Néha látunk szép bogarakat megfeketedett motorháztetővel, kormos szellőzőráccsal. Vajon mi történhetett velük? A rutinos bogarasok azonnal rávágják: biztos kigyulladt a hátulja. Azt nem lehet mondani, hogy mindennapos dologgal állunk szemben, de talán érdemes körbejárni a problémát.
Általánosságban tüzet járműben bármilyen gyúlékony anyag bizonyos hőmérséklet fölé melegedése, vagy közvetlen szikra okozhat, leggyakrabban benzinszivárgás a motortérben, vagy elektromos zárlat. Mitől szivároghat a benzin a motortérben? A benzin az üzemanyag vezetéken jut a tankból a karburátorba. A motortérben a fém csövek között két gumi üzemanyagcső is található, amiből a hosszabbat – tekintettel a hazai benzin évtizedek óta remek minőségére és tisztaságára – meg szokták osztani egy benzinszűrővel. A gumicső speciálisan olaj és benzinálló anyagból kell készüljön. A csővégeket bilinccsel kell rögzíteni. A cső elvezetése során ügyelni kell arra, hogy elektromos vezetékek végződésével ne találkozzon. (Számos utángyártott tápszivattyú kivezetése nem egyezik az eredetiével.)
A karburátor és a tápszivattyú (AC pumpa) réz csonkjai zsugor-illesztéssel vannak a spiáter öntvényben. Ezeket az illesztéseket célszerű ellenőrizni, hogy nem lazultak-e meg, ugyanis hiába a bilincs és a jó minőségű cső, ha a réz csonk kicsúszik a porlasztóból. Ha valamilyen oknál fogva a tápszivattyú huzamosabb ideig a motortérbe „nyomja” a benzint, akkor az biztosan meg fog gyulladni. A kocsi, pedig nem azonnal áll meg, hiszen az úszóházban még van bőven benzin. Mire a vezető észleli, hogy baj van, már többnyire késő.
Tűzoltókészülék nélkül az égő benzint eloltani nem lehet. Szerencsés esetben a tűz nem terjed át az utastérre, ahol van bőven éghető
Elektromos tűz keletkezhet, ha egy kábel a karosszériához testel. Ilyenkor a kábel felizzik, szigetelése leég, és ha körülötte gyúlékony anyag van, tűz keletkezik. Tudni kell, hogy általában a járművekben nem minden áramkör van biztosítékkal védve. (Pl. az önindító és a gyújtás nincs.) Így ha az önindító kábelről a vég letörik, vagy az automata szivató elektromos vezetékén lévő saru leesik, nem fog egyetlen biztosíték sem kiégni. Viszont ezek a vezetékek letestelve nagy valószínűséggel elégnek, sűrű füst képződése mellett.