Végre megvannak a hőn áhított felnik! Vágjunk bele a soron következő feladatba, szereljük fel!
Végre megvannak a hőn áhított felnik! Megszerzésük után vágjunk bele a soron következő feladatba: szereljük fel a Bogárra!
LYUKKÖR
Lehetőleg próbáljunk meg bogarunkkal azonos lyukkörű felniket alkalmazni. 1967.07-ig 5/205-ös lyukkörrel. 1967.08-tól 4/130-as lyukkörrel szerelte a gyártó a VW Bogarakat. A hazai kereskedelemben ill. a használt forgalomban kapható 5/205 mm-es felnik átalakítás nélkül felszerelhetőek. (Porsche 356 replica, Sprintstar 5, BRM FLAT4, Centerline, Empi 5, stb.) Négylyukas 4/130-as lyukkörnél már nem mindig egyszerű a dolog. A szélesebb nyomtáv miatt a maximális keréktárcsa szélesség 5.5, egyes tárcsáknál 6 coll lehet.
Mivel sok tárcsa ennél szélesebb kivitelben is létezik, ezek kilóghatnak a sárvédő síkjából, ami sem műszaki, sem esztétikai szempontból nem szerencsés. Itthon leggyakrabban 4.5 és 5.5 méretben fordulnak elő a vas tárcsák (KPZ, Weltmeister, Jubileum, Lemmerz), amik gond nélkül felszerelhetőek.
Ha a felnink nem VW lyukkörrel rendelkezik, mindenképpen átalakításra van szükség. A fékdobok, féktárcsák átalakítása gépi megmunkálással történhet. Ha ez nem lehetséges, akkor adaptert kell alkalmaznunk. Ennek hátránya, hogy a forgó tömeget megnöveljük, a kerék könnyebben kiegyensúlyozatlanná válhat. (Adapterek: 4/130-5/130; 5/205-5/130)
GUMIK
Az ajánlott méretek: 4.5 collhoz: 155 R 15; 165 R 15 – 5.5 collhoz: 175/70 R 15; 185/65 R 15. Ettől eltérő méreteket is fel lehet szerelni, de ezek alkalmazása csak a már ismert „off-road, vagy találkozók” kategóriában lehetséges. A Cal-Look szabályai szerint hátul széles (185, 195-ös) elöl keskeny (135-ös, 145-ös) gumik, természetesen elöl ültetéssel, nemcsak az esztétikai élményt növelhetik, de igen pozitívan befolyásolják a bogár úttartását, és kormányozhatóságát. Ha elöl széles felniket és gumikat alkalmazunk, akkor a bogár egyenesfutása csorbát szenved, az út egyenetlenségei is könnyen „megdobhatják”. A túlzottan „peres” (55, 50) gumik alkalmazása sem szerencsés, mert a menetkomfort lényegesen csökken, ez még a gólyalábas (1302, 1303) modelleknél is így van.
FELÚJÍTÁS
Gyakran fordul elő, hogy a felniket használtan sikerül beszerezni, és nem abban az állapotban, hogy egyből alkalmasak lennének a felszerelésre. Először célszerű ellenőriztetni a tárcsák „futását”. A perem egyenetlenségeit ill. a deformitásokat ki kell javíttatni. Utána jöhet a felületi megmunkálás. Homokfúvás, polírozás, krómozás, fényezés, lakkozás. A megfelelő kerékcsavarok, anyák, közép kupakok beszerzése, vagy legyártása rendkívül időigényes feladat. De ne sajnáljuk erre az energiát, mert a kerekek csak így lesznek teljesek és szépek. A kerekek kiegyensúlyozásánál ügyeljünk arra, hogy a felragasztott súlyok a tárcsa belsejére kerüljenek, ha ez nem lehetséges, lehetőleg krómhatású, ragasztott súlyokat alkalmazzunk.
PRÓBA
A felszerelés után jöhet a menetpróba. Ellenőrizzük, hogy forduláskor a keréktárcsa, vagy a gumiköpeny nem ér-e bele a doblemezbe, vagy a futómű valamelyik alkatrészébe. A tengelytesten, (1302, 1303 modelleknél a kormányművön, vagy a segédirányító karon) lévő állítócsavarokkal beállíthatjuk a kívánt maximális kifordulást. A hátsó kerekeknél ellenőrizzük, hogy nem érnek-e a sárvédőbe. Ez még teljes terhelésnél (5 személy, csomagok, tele tank) sem fordulhat elő, mert a sárvédő és a gumi is megsérülhet.
Szólj hozzá! {mos_fb_discuss:10}