www.kedvezmenyesbiztositas.hu

A rally története

A rally angol eredetű szó jelentése nagygyűlés. A rally az eredeti értelmezés szerint csillagtúrát jelentett. A térképen csillaggal megjelöltek egy helyet, amit különböző kiinduló állomásokról kellett elérniük a versenyzőknek (természetesen meghatározott idő alatt). A távon kívül a párosoknak ügyességi feladatokat is végre kellett hajtaniuk.

Az első verseny, ahol a rallyt mint az autósport egyik ágaként emlegették az 1911-es Monte-Carlo Rally volt. A versenyeket táv alapján az alábbi csoportokba lehetett sorolni:

– 5000 km-nél hosszabb versenyek az ún. maraton rallyk
– 3000-5000 km között a hosszú távú rallyk
– 1000-3000 km között a középtávú rallyk
– 1000 km alatt a rövid távú rallyk

A ’70-es években a Magyar Bajnokság I. osztályában középtávú és rövid távú versenyeket rendeztek. Míg az Európa bajnoki versenyek középtávúak voltak. Az EB elődjét az Európa Rally-t 1930-ban írták ki. Ez 4 futamból állt: a Monte Carlo Rallyból, a Francia Alpok Rallyból, a Dél-Tirol Rallyból és a Liége Rallyból.

 

The Revolution of Rallying – 1. rész

 

Maraton rallyból négyet rendeztek. A London-Sidney Rallyt, 1970-ben a World Cup Rallyt, ami London-Mexikóváros között került lebonyolításra. Ezeken kívül volt 2 Párizsból induló verseny is: a Párizs-Peking és a Párizs-New York.

A második világháború alatt szüneteltek a versenyek és utána is sokáig nem talált magára az autóipar és az autóversenyzés. Újra megrendezésre került az Európa Rally, de új helyszínekkel bővült a naptár: Lisszabon Rally, Tulipán Rally, Midnight Sun Rally, Rally of the Thousand Lakes és az Acropolis Rally. Ezután az FIA szárnyai alá vette a rallyt és kiírta az Európa Bajnokságot, ami egy 10 futamból álló sorozat volt.

 

 

The Revolution of Rallying – 2. rész

A B csoportos korszak előtt az autók többsége hátsókerék meghajtású volt és a teljesítményük 250 LE között mozgott. Akkoriban két csoport létezett: a Gr2 és a Gr4. 1979-ben az FIA elődje, a FISA megengedte az összkerék meghajtást. Eleinte csak az Audi mutatott érdeklődést ez iránt.

Az 1981-es San Remo Rally-n történelmi volt Michael Mouton győzelme. A B csoportos autók között szinte minden megengedett volt: összkerék vagy hátsó kerék meghajtás, minimális volt a súly limit és a felhasználható anyagok listája pedig szinte korlátlan. A B csoport végét az 1986-os Korzika Rally-n történtek pecsételték meg. A Henri Toivonen- Sergio Cresto Lancia S4-esével egy kanyarban a fák közé csapódott, majd egy mély szakadékba zuhantak, ahol az autó kigyulladt és ők bent égtek. Esélyük sem volt a túlélésre.

 

The Revolution of Rallying – 3. rész

Ezzel ért véget a B csoport rövid története. A Ford és az Audi ennek hatására azonnal kiszállt, míg a többiek év végéig még mentek. A B és a tervezett S csoportot azonnal betiltották helyüket az A csoport vette át.

Az A csoport már 1982-ben kiírásra került, de a B csoport miatt háttérbe szorult. Kezdetben még sok első és hátsó kerék meghajtású autó volt a mezőnyben. Később ez változott és itt is egyre inkább teret hódított az összkerék meghajtás. A teljesítményt max. 300 LE-ben határozták meg, amit a kezdetben még sok autó nem ért el.

 

The Revolution of Rallying – 4. rész

1987-től a Lancia nyerte a VB-t, majd 1993-től eljött a japán gyártók ideje: 3-3 konstruktőri címet szerzett a Subaru és a Toyota valamint egyet a Mitsubishi.

1997-től új korszak nyílt a rally történelmében ugyanis megjelentek a World Rallye Carok vagyis a WRC-k. Ennek ellenére 1999-ig a Mitsubishi Lancerrel Tommi Makinen diadalmaskodott. 2000-ben a Peugeot 206 WRC-vel Marcus Grönholm nyert először WRC-vel egyéni rally világbajnoki címet. A gyártók küzdelmében 1997-ben már a Subaru nyert az Impreza WRC-vel. A WRC-k max. 2 literes motorral, 300 LE-s teljesítménnyel rendelkezhetnek. Lehet rajtuk turbó is, de max. 34 mm-s szűkítővel. 1230 kg a minimális súlyuk.

 

The Revolution of Rallying – 5. rész

Napjainkban az FIA egyre inkább a S2000-es projektet támogatja a WRC-k hatalmas költségei miatt. Szintén az S2000-es autók (a WRC-k nem indulhatnak) bajnokságára épül az Intercontinentnal Rally Chellenge (IRC) is.

Szöveg: Babor

Oszd meg a közösségi oldalakon!

TLX_125x125_web

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

I accept the Privacy Policy

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .

[instagram-feed]

AABCarLogo125x125

search previous next tag category expand menu location phone mail time cart zoom edit close