Az AUDI AG a világ első gyártójaként fejlesztette ki dízel versenyautójának második generációját.
Az AUDI AG a világ első gyártójaként fejlesztette ki dízel versenyautójának második generációját. Az új Audi R15 TDI modellel az Audi tovább kívánja erősíteni domináns pozícióját a legendás 24-órás Le Mans-i versenyen, s magas szintű technikai tudását ismételten a versenypályán is igazolni szeretné.
Márpedig a 24-órás Le Mans-i futam kiváló alkalmat kínál minderre, hisz a klasszikus francia hosszú távú versenyen az autók hatékonysága és üzemanyag-takarékossága különösen fontos. A könnyűszerkezetes konstrukciók, a környezetkímélő hajtásrendszerek és a kifinomult aerodinamikai adottságok Le Mans-ban éppúgy a középpontba kerülnek, mint a sorozatgyártású modellek fejlesztésekor. A szabályrendszer e tekintetben szándékosan igen széles játékteret biztosít a konstruktőrök számára újabb és újabb műszaki innovációk kifejlesztésére.
Az Audi Sport következetesen kihasználta e kreatív szabadságot, s olyan LMP1-versenygépet alkotott, amely lényegesen eltér minden korábbi Le Mans-i konstrukciótól. „Az R15 TDI számos olyan műszaki részletmegoldást tartalmaz, amely még sohasem jelent meg sport-prototípusokban“ – hangsúlyozta Dr. Wolfgang Ullrich, az Audi versenyigazgatója. „Bizonyos területeken teljesen új utakra léptünk.“
Magas hatékonyságú TDI-motor
Az R15 TDI szíve az új fejlesztésű V10-es TDI-motor, amelynek teljesítménye a 600 lóerőt, maximális forgatónyomatéka pedig az 1.050 newtonmétert is túlszárnyalja, miközben a TDI-technika legfrissebb állását képviseli. Ez az aggregát jóval kompaktabb felépítésű és könnyebb, mint az előd R10 TDI 12-hengeres erőforrása. Fajlagos üzemanyag-fogyasztása és széndioxid-kibocsátása ennek megfelelően szintén lényegesen kedvezőbben alakul, turbófeltöltése és üzemanyag-befecskendezése területén alkalmazott fejlesztései pedig még érzékenyebb gázadási reakciókat biztosítanak számára.
Az R15 TDI technikájában a dízel részecskeszűrők új, még könnyebb generációja is megjelenik. Az új versenyautó rendkívül kifinomult aerodinamikai tulajdonságokkal rendelkezik, ami Le Mans-ban különösen fontos szerepet játszik. Akárcsak a Német Túraautó-bajnokság (DTM) 2008-as mezőnyében diadalmaskodó Audi A4 esetében, a jármű körüli és azon keresztüli légáramlásokat ez esetben is számítógépes folyadékdinamikai számítások (Computational Fluid Dynamics; CFD) segítségével optimalizálták. A mindjárt első pillantásra feltűnő, számos innovatív részletmegoldás között szerepel például a felülről függesztett hátsó szárny és a magas orrkialakítás.
Új elektromos hálózati koncepció
A Le Mans-i versenyautó fedélzeti elektromos hálózata teljes egészében új fejlesztés. Első ízben alkalmaznak ugyanis a hibridjárművek egy részében is megtalálható lítiumion-akkumulátort, amely a hagyományos akkumulátoroknál könnyebb és magasabb feszültséget szolgáltat.
A fokozott elektromos teljesítményből többek között az R15 TDI fényszórói is profitálhatnak. Az Audi első ízben áll rajthoz Le Mans-ban teljes egészében világító diódák alkotta tompított fénnyel, amely már a sorozatgyártású modellek számára vetíti előre az Audi LED-technika új generációját.
Innovatív megoldások
Az új dízel versenyautó karosszériája és futóműve is számos innovatív műszaki megoldást rejt. Az első és hátsó kerékfelfüggesztéseket az aerodinamikai koncepcióba illeszkedve megemelték. Hosszabb tengelytávja és mérsékelt saját tömege eredményeképpen az R15 TDI elődjénél jóval mozgékonyabbnak bizonyul.
Az Audi mindeddig az egyetlen gyártó, aki dízel versenyautóval győzedelmeskedett a nagyhírű 24-órás Le Mans-i futamon. „Az R15 TDI versenygéppel azonban a 2009-es Le Mans-i diadalhoz is kiváló alapot teremtettünk“ – tette hozzá Dr. Wolfgang Ullrich, az Audi versenyigazgatója.
Az Audi R15 TDI március 21-én, a sebringi 12-órás versenyen tartja premierjét. A június 13-14-i 24-órás Le Mans-i viadalon az Audi Sport Team Joest összesen három autó indítását tervezi.
Audi R15 TDI
{gallery}sport/audir15tdi{/gallery}