Hatalmas éljenzés a Dakar 2011 céljában. A világ talán legnagyobb kihívást jelentő, több mint 9500 kilométeres versenyén immár a harmadik egymást követő évben diadalmaskodott a Volkswagen csapata. A buenos airesi ünnepségen az Al-Attiyah katari és Timo Gottschalk német páros állhatott fel a dobogó tetejére. A Volkswagen az egyetlen gyártó, amely a személyautó kategóriában egymásután háromszor vitte el a pálmát TDI motoros meghajtású autóival.
Hatalmas éljenzés a Dakar 2011 céljában. A világ talán legnagyobb kihívást jelentő, több mint 9500 kilométeres versenyén immár a harmadik egymást követő évben diadalmaskodott a Volkswagen csapata. A buenos airesi ünnepségen az Al-Attiyah katari és Timo Gottschalk német páros állhatott fel a dobogó tetejére. A Volkswagen az egyetlen gyártó, amely a személyautó kategóriában egymásután háromszor vitte el a pálmát TDI motoros meghajtású autóival.
A motorsport maraton 33-ik alkalommal megrendezett versenyének győztese a Nasser Al-Attiyah és Timo Gottschalk páros, második helyre került Giniel de Villiers / Dirk von Zitzewitz (Dél-Afrika / Németország), majd Carlos Sainz / Lucas Cruz (Spanyolország / Spanyolország) végzett a harmadik helyen a 2,5 literes, 310 lóerős, állandó négykerékhajtású Race Touaregekkel.
A verseny befutója után így nyilatkozott Nasser Al-Attiyah:
Hihetetlenül nehéz szavakba önteni azt az érzést, hogy én lehetek az első arab versenyző, aki megnyerte a világ legkeményebb sivatagi rally-ját, a Dakart. Ezért a sikerért az egész csapat dolgozott három héten keresztül, lényegében éjjel-nappal. A győzelemben kiemelkedő szerepe volt Timo Gottschalknak, aki navigátorként segített hozzá a győzelemhez.
9. nap
Negyedik szakaszgyőzelmével tovább növelte előnyét az Al-Attiyah/Gottschalk páros. Carlos Sainz és Lucas Cruz szereplését nem kísérte szerencse, az etap második felében eltört jobb első felfüggesztés szerelése után csak nagy időkieséssel tudták folytatni a versenyt. Ezzel a de Villiers/von Zitzewitz páros 51’49”-es hátránnyal feljött az összetett verseny második helyére, Sainzék 1h 27’27”-es különbséggel harmadikok, a szakaszon második BMW-s Peterhansel pedig 1h 40’45”-es hátránnyal a negyedik a 11. etap után.
A Chilecito és San Juan közötti versenyben több mint 400 kilométeren keresztül a spanyol pár állt az élen, így a felfüggesztés törése a legrosszabbkor jött. Szerencséjükre a Miller/Pitchford páros segített a szerelésben így – mivel négyen rekordidő alatt megjavították a Touareget –az időhátrány nem vált végzetesen nagy különbséggé. „A mostani szakaszon is megpróbáltunk a legokosabban versenyezni –mondta Al-Attiyah – így óvatosabban vezettünk, hogy a táv második felére is jó pozícióban legyünk. Ez a taktika kifizetődőnek bizonyult. Most kényelmes előnyünk van, de ennek semmi jelentősége nincs, ha nem érsz be Buenos Aires-be. Még nem gondolunk a győzelemre, kemény szakaszok állnak még előttünk.
8. nap
Első szakaszgyőzelmét aratta az idei Dakaron a tavalyelőtti győztes Giniel de Villiers/Dirk von Zitzewitz páros, 8’54”-es előzték meg az Al-Attiyah/Gottschalk kettőst, és 18’13”-el a Carlos Sainz/Lucas Cruz duót. A Chiléből Argentinába visszatérő 10. szakaszon így ismét három Volkswagen RT3 végzett az első három helyen. Az összetettben Al-Attiyahék 12’37”-re növelték előnyüket Sainzék előtt, de Villiersék a harmadik, Peterhanselék a negyedik, Millerék pedig az ötödik helyen állnak a versenyben.
A tizedik szakasz a Fiambalához közeli fehér dűnéken futott, és áthaladt a verseny legmagasabb pontján, a 4.725 méter magas San Francisco hágón. A végső sorrend drámai küzdelemben alakult ki, először Al-Attiyah vezetett Peterhansel előtt, a verseny második szakaszában viszont a többiek nyomvonaláról letérve de Villiersék találták meg az optimális útvonalat. Sainzékat nem kísérte szerencse, defekttel és a sérült sebességváltó okozta lassulással is meg kellett bírkózniuk a nehéz terep akadályain kívül. Giniel de Villiers a befutó után elmondta, hogy navigátorával együtt kiválóan teljesítettek, és nagyon örül a kicsit későn jött, de mindenképpen fontos szakaszgyőzelemnek.
7. nap
Carlos Sainz ötödik szakaszgyőzelmével 3’18”-re csökkentette hátrányát. A kilencedik szakaszon 63 kilométer után befogta Al-Attiyah autóját, és 1’56”-el megelőzte a tegnapi győztest. A másik két RT3 a harmadik és az ötödik helyen végzett. Az összetettben élen továbbra is Al-Attiyah, Sainz, de Villiers a sorrend a negyedik Peterhansel és az ötödik Miller előtt.
A 207 kilóméteres szakaszon növényzettel borított kemény homokos dűnék, köves murvás részek és puhább homokos szakaszok váltakoztak. „Rövid, de kemény Dakar nap volt a mai, gyorsan fel tudtunk zárkózni csapattársunkhoz, és defektje miatt növelni tudtuk előnyünket – mondta Carlos Sainz – A homokos dűnéken azután Al-Attiyah egy kicsit hozott rajtunk. Holnap mi nyitjuk a szakaszt, a Fiambalá körüli dűnék mindig nehéz terepnek bizonyultak, de megpróbálunk ismét fordítani az eredményen.” A tizedik szakasz „kis Chilében” Chilecito-ban halad a fehér dűnéken az argentin határ felé.
6. nap
A négy Volkswagen győzött a tegnapi szakaszon, mely a Dakar egyik legnehezebb és 508 kilóméterével a leghosszabb résztávja volt. Al-Attiyah harmadik szakaszgyőzelmével átvette a vezetést az összetettben is – 5’14”-el vezetnek Sainzék előtt, akivel felváltva haladtak az élen a versenyben, és a katari csak a 13. ellenörző pont után tudta bebiztosítani győzelmét. A másik két RT3 közül de Villiersék 48’45”-es hátránnyal az összetett harmadik helyre jöttek fel, és Millerék is előbbre léptek egy hellyel, és az ötödikek az összetettben. A versenyben vezető páros 1h33’30”-es előzi meg a negyedik helyre visszaesett Peterhanseléket. A mai szakasz Copiapo környékén zajlik rendkívül nehéz, egyfelől puha homokos majd köves talajú részek váltakozásával.
5. nap
A szombati pihenőnap után a 7. szakasszal megkezdődött a Dakar rali második felvonása, a versenyzők a 6. szakaszhoz hasonló terepen indultak vissza a chilei sivatagban. Ezen az etapon is remekeltek a Volkswagen Race Touaregek: a győztes Al-Attiyah/Gottschalk duó megelőzte a Sainz/Cruz kettőst, és a de Villiers/Zitzewitz páros végzett a harmadik helyen.
Millerék a szakasz elején elkeveredtek, és 39 perces hátránnyal értek célba. Az összetettben továbbra is Sainzék vezetnek, előnyük 1’22”-re csökkent Al-Attiyah előtt, ugyanakkor mindketten növelték előnyüket a harmadik Peterhansel előtt, aki 21’11”-el követi az éllovast. Kris Nissen, a Volkswagen Motorsport igazgatója a szerelők „pihenőnapon” végzett kiváló munkájának tulajdonította a hármas befutót. A 8. szakaszt Copiapo környékén tűzték ki, a homokdűnéket növényzet borítja, így inkább hegyeknek tűnő domborzati viszonyok között kell a versenyzőknek bizonyítaniuk
4. nap
Az ötödik szakasz után is a Volkswagen és Carlos Sainz vezeti a mezőnyt, az összetettben 3’45”-el vezetnek az ezt a szakaszt nyerő BMW-s Peterhansel előtt. Az Al-Attiyah/Gottschalk páros a szakaszon a második lett, az összetettben 7 másodperccel követik Peterhanslt a harmadik helyen. Jól szerepelt a másik két RT3 is, de Villiersék negyedikek lettek, így megőrizték ugyanezt a pozíciót az összetettben is, Millerék pedig etap-ötödik helyükkel három helyet léptek előre és a hetedik helyen állnak. A chilei sivatagban futó szakasz 3000 méter magasan kezdődött, és a végén egy 2,5 kilóméteres, 30%-nál meredekebb lejtővel ért le a Csendes-óceánhoz. Az utolsó részen több versenyző 220 km/h sebességet ért el. A hatodik szakasz újabb sivatagi erőpróba, ami nagy terhet ró a navigátorokra a lakatlan, kevés tájékozódási ponttal rendelkező terepen.
3. nap
A chilei Atacama sivatagon áthaladó negyedik szakasz ismét Volkswagen győzelemmel zárult, így sorrendben negyedszer győzött a Volkswagen Race Touareg 3. Carlos Sainz és Lucas Cruz 50 másodperccel előzte meg az Al-Attiyah/Gottschalk duót, így előnyük 4’24”-re nőtt az összetettben. Az 3300 méteres magasságban induló etapon sokáig a BMW-s Peterhansel vezetett, de végül 1’22”-es hátránnyal a harmadik helyet szerezte meg, mögötte a de Villiers/von Zitzewitz páros ért be a negyedik, és a Miller/Pitchford egység pedig az ötödik helyen. Az összetettben de Villiersék megtartották 4. helyüket.
Kris Nissen a Volkswagen Motorsport vezetője kiemelte, hogy a Dakar történetében ez volt a 125. szakaszgyőzelem, és mind a 4 Volkswagen Race Touareg kiválóan teljesített.
2. nap
A Carlos Sainz/Lucas Cruz pár a második szakasz megnyerésével az összetettben a duplájára, 3’05”-re növelte előnyét a Dakar rali második, összesen 764 kilóméteres szakaszán, melyen az ugyancsak Volkswagenes Al-Attiyah/Gottschalk páros lett a második Stephane Peterhansel előtt. Al-Attiyah hátránya mindössze 14″-re csökkent a BMW-s versenyző mögött, a harmadik Volkswagenes páros, a de Villiers/Zitzewitz duo negyedikként zárt.
A Miller/Pitchford egység mai versenyét nem kísérte szerencse, mert autójuk megsérült az útvonalról történt letéréskor, és 40 perces hátrányt szedtek össze a szakaszon. Kris Nissen, a Volkswagen Motorsport vezetője szerint már látszik, hogy Peterhansel lesz a Volkswagenesek legnagyobb ellenfele, és megerősítette, hogy a szerelők a harmadik szakaszra helyrehozzák Millerék autójának sérülését, így továbbra is négy Volkswagen Race Touareg folytatja majd a Dakaron.
1. nap
Volkswagenes győzelemmel zárult a Dakar rali első szakasza: a Carlos Sainz/Lucas Cruz páros nyerte az első etapot a Volkswagen Race Touareg-gel, 1’31”-el megelőzve a BMW-s Stephane Peterhanselt. A Victoria és Cordoba közötti, összesen 788 kilométeres szakaszon a Volkswagen csapat többi tagja is jól szerepelt, a Nasser Al-Attiyah/Timo Gottschalk páros 2’16”-es hátránnyal a harmadik helyet hódította el, a Mark Miller/Ralph Pitchford egység 4’17”-es különbséggel végzett a negyedik helyen, míg a Giniel de Villiers duó 5’06”-es különbséggel az ötödik helyen zárt.
A nagyrészt murvás talajon futó első szakaszt több vihar nehezítette, így a táv jelentős részét esőben, sáros talajon kellett teljesíteni a 222 kilométeres speciális résztávon, ahol a versenyzőknek mintegy 1000 méteres szintkülönbséget kellett legyőzniük.
„Rögtön nehéz körülmények között kellett a Dakar első szakaszát teljesítenünk – mondta Carlos Sainz. Már az első 30 kilométeren komoly esőbe kerültünk, az ablaktörlők még a leggyorsabb fokozatban is csak nehezen tudták eltávolítani a hatalmas mennyiségű vizet a szélvédőről. Természetesen nagyon jó az első szakaszt a leggyorsabban teljesíteni, de ennek a verseny jelenlegi szakaszában semmiféle komolyabb jelentőséget nem kell tulajdonítani.” – jegyezte meg Sainz. A második szakaszt hasonló terepen kell a versenyzőknek teljesíteniük, az útvonal nagyrészt mezőgazdasági területek poros útjain, majd nyílt terepen vezet Cordoba és San Miguel Tucumán sűrűn lakott területei között.