Nem kell már tovább várni: 203 versenynélküli napot követően 2009. május 17-én ismét zöldre vált a rajtlámpa.
Nem kell már tovább várni: pontosan 203 versenynélküli napot követően 2009. május 17-én 14 óra 3 perckor ismét zöldre vált a rajtlámpa a legnépszerűbb nemzetközi túraautó-versenysorozat mezőnye előtt. Ez lesz az „új” DTM történetének 100. versenye, egyben egy igencsak nagyra törő célkitűzés megvalósításának kezdete is: az Audi 100. születésnapja esztendejében az első autógyártóként sorozatban immár harmadszor készül elhódítani e tekintélyes trófeát.
Alaposan felkészülve várja Dr. Wolfgang Ullrich, az Audi versenyigazgatója által vezetett csapat a Német Túraautó-bajnokság (Deutsche Tourenwagen-Meisterschaft; DTM) hockenheimringi szezonnyitóját. A „Never change a winning team“ („Győztes csapaton ne változtass!”) mottó szellemében a pilóták közül a tavalyi legénység vághat az idei szezonnak is. A bajnok versenyautó, a számos részletében fejlődött Audi A4 DTM nevében pedig csupán egy diszkrét „plus“ szerepel az Audi Sport háza táján használatos „R14“ belső típusjelzés mögött, ám az autó valójában még sikeres elődjénél is gyorsabb. A 2009-es A4 DTM emellett a hatályos szabályzás értelmében 20 kilogrammal magasabb saját tömeggel köteles rajthoz állni, mint a 2008-as modell.
Az pedig, hogy e tömegkülönbség mennyire jelenik majd meg a köridőkben, korántsem az egyetlen nyitott kérdés a szezon első futama előtt. Hockenheimben debütál ugyanis a versenyhétvégék új, sűrített lebonyolítási rendje is: pénteken csupán egy rövid „Roll-out” szerepel a programban, azaz elmarad mindkét tesztelés, a szombat délelőtti szabadedzés ezzel szemben két és fél órásra bővült. Az időmérő egy negyedik szakasszal is kiegészül, amely során a négy leggyorsabb pilóta használt gumiabroncsokkal és újabb tankolás nélkül, egy repülőrajttal indított körben küzdhet meg az első rajtkockáért.
Mindemellett csupán Hockenheimben derül ki egyértelműen, ki végezte el igazán jól téli „házi feladatát”, hisz a hivatalos DTM-teszteléseken a tapasztalatok szerint a csapatok bizony korántsem terítik ki az összes kártyájukat.
Az elmúlt években kétségkívül az Audi Sport szolgált mércéül, Mattias Ekström egymás után kétszer is diadalmaskodott a hockenheimi szezonnyitón, sőt 2008-ban az Audi A4 DTM mindjárt hármas győzelemmel kezdte a bajnokságot.
Annak ellenére, hogy a gyári Audi A4 DTM versenyautók száma kilencre csökkent, a négykarikás márka a DTM 2009-es mezőnyében is legerősebb összeállításában állhat fel, mivel Dr. Colin Kolles privát csapata további három A4-essel áll rajthoz.
A 2009-es szezon első DTM-futama május 17-én, vasárnap, 14:03 órakor rajtol.
Vélemények a hockenheimi szezonnyitó futam előtt
Dr. Wolfgang Ullrich (az Audi versenyigazgatója): „Célunk nem kevés: az Audi mindeddig az első gyártóként sorozatban harmadszor is el kívánja hódítani a DTM bajnoki trófeáját, ami tökéletesen illene a márka 100 esztendős jubileumához. Természetesen pontosan tisztában vagyunk vele, milyen nehéz feladat ez, hisz vetélytársaink rendkívül erősek, s kétségkívül mindent elkövetnek majd annak érdekében, hogy megakadályozzanak bennünket céljaink elérésében. Az elmúlt években már megtapasztalhattuk, hogy a jó szezonkezdet a DTM-ben különös fontosságú, s döntő jelentőségű lehet a végső győzelem szempontjából. Csapatunk kiválóan felkészült, mindenki feszülten várja, hol is állunk majd Hockenheimben vetélytársainkhoz képest. Bizonyos vagyok afelől, hogy a szurkolók izgalmas versenyt láthatnak majd.”
Timo Scheider (az 1-es rajtszámú GW:plus/Top Service Audi A4 DTM): „Első ízben kezdek címvédőként, s nem „vadászként” DTM-szezont – szokatlan, ám igen kellemes érzés. Célom természetesen a védés, s nem csupán magam miatt: az Audi Mattias (Ekström) 2007-es diadala, majd az enyém után most akár sorozatban harmadszor lehet bajnok. Ez pedig a széria történetének 25 esztendeje alatt még egyetlen gyártónak sem sikerült. Elsők szeretnénk lenni tehát e tekintetben, amire meg is van minden esélyünk. A csapatszellem kiváló, az Audi A4 DTM szintén fejlődött, így most csakis rajtunk áll, hogy mit hozunk ki mindebből. Izgatottan várom a nyitányt.“
Tom Kristensen (a 2-es rajtszámú 100 Jahre Audi – A4 DTM): „Az én Audi-szezonom a lehető legjobban indult, amikor Dindo (Capello) és Allan (McNish) mellett részese lehettem a sebringi győzelemnek. A DTM közelgő nyitánya szintén nagy örömmel tölt el. Sikerre éhesen, s abszolút motiváltan érkezem az első versenyre, ahol a győzelemért szeretnék küzdeni, s amit reményeim szerint végül jó eredménnyel zárhatok majd. Az Audi A4 DTM tavaly hatszor is győzni tudott, az időmérőkön futott eredményeim pedig a teljes szezon során is igen jónak bizonyultak. Éppen ezért okozott csalódást, hogy a versenyek nem sikerültek jobban, különösen Oscherslebenben, a Nürburgringen, Barcelonában és Le Mans-ban. Esélyeink mindenesetre jók, hogy 2009-ben még jobban teljesítsünk.“
Mattias Ekström (az 5-ös rajtszámú Red Bull Audi A4 DTM): „A 2009-es szezon igazi kihívás, ám rendkívül bizakodó vagyok, hisz az Audi erős csapattal állhat rajthoz. Tavaly háromszor győztem, s összesen öt alkalommal állhattam fel a dobogóra. Pontosan tudjuk, milyen kicsik a különbségek az egyes csapatok között, s biztosak vagyunk abban, hogy kemény küzdelem vár ránk. Ez azonban a szurkolóknak és számunkra is egyaránt jó. Az Audinál kiváló a csapatszellem, s úgy gondolom, sok kemény párharcot, s számos különböző győztest tartogat számunkra a szezon.“
Tények és számok
Az idei hockenheimi szezonnyitó az „új” DTM 100. futama … Timo Scheider a DTM mezőnyének egyetlen pilótája, aki már 2000-ben, a DTM újjászületésekor is rajthoz állt Hockenheimben … Mattias Ekström az 5-ös rajtszámmal vág az új szezonnak, amellyel a svéd pilóta eddigi két DTM-bajnoki címét is szerezte… Az Audi a tavalyi szezonban a nyitó- és a zárófutamot is megnyerte Hockenheimben… A 2009-es immár a kilencedik szezon, amelyben az Audi gyári csapattal nevez a DTM-be… Mattias Ekström, Timo Scheider és Martin Tomczyk egyaránt immár kilencedik DTM-szezonját kezdi most Hockenheimben… A három még aktív DTM-bajnok közül Mattias Ekström (bajnok 2004-ben és 2007-ben) és Timo Scheider (bajnok 2008-ban) személyében kettőt az Audi tudhat soraiban.
Timo Scheider a hockenheimi pályáról: „Hockenheim korszerű pálya, szinte az összes lehetséges kanyarfajtával: nagyon gyors fordulókkal, ahol már a rázókövön autózunk, illetve hajtűkanyarokkal és tág bukótérrel övezett ívekkel. A Motodrom atmoszférája pedig egyenesen egyedülálló, ahol a finálé 165 ezer nézője előtt versenyezni valóban lélegzetelállító élmény. Hockenheim mindemellett azon kevés pályák egyike, ahol egynél több lehetőség is kínálkozik az előzésre. Nem feltétlenül szükséges tehát a pole pozíciót megszerezni, még ha az oly jól is esik…“
Audi-pilóták a DTM 2009-es mezőnyében
Mattias Ekström (Svédország): Született: 1978. 07. 14., Falun (Svédország); Lakhely: Salenstein (Svájc); Nőtlen; Magasság: 1,83 m; Testtömeg: 75 kg; 1999. óta az Audi versenyzője; DTM-futamok: 83; DTM-beli pole pozíciók: 11; DTM-futamgyőzelmek: 13; DTM-bajnoki címek: 2; A hockenheimi DTM-szezonnyitón elért eddigi legjobb helyezés: 1.
Oliver Jarvis (Nagy-Britannia): Született: 1984. 01. 09., Burwell (Nagy-Britannia); Lakhely: Ermatingen (Svájc); Nőtlen; Magasság: 1,80 m; Testtömeg: 70 kg; 2008. óta az Audi versenyzője; DTM-futamok: 11; DTM-beli pole pozíciók: 0; DTM-futamgyőzelmek: 0 (legjobb helyezés: 5.); DTM-bajnoki címek: 0; A hockenheimi DTM-szezonnyitón elért eddigi legjobb helyezés: 9.
Tom Kristensen (Dánia): Született: 1967 07. 07., Hobro (Dánia); Lakhely: Monte-Carlo (Monaco); Nőtlen, élettársa Hanne, két fia Oliver és Oswald, lánya Carla Malou; Magasság: 1,74 m; Testtömeg: 72 kg; 2000. óta az Audi versenyzője; DTM-futamok: 50; DTM-beli pole pozíciók: 7; DTM-futamgyőzelmek: 3; DTM-bajnoki címek: 0; A hockenheimi DTM-szezonnyitón elért eddigi legjobb helyezés: 2.
Katherine Legge (Nagy-Britannia): Született: 1980. 07. 12., Guildford (Nagy-Britannia); Lakhely: Ermatingen (Svájc); Hajadon; Magasság: 1,73 m; Testtömeg: 60 kg; 2008. óta az Audi versenyzője; DTM-futamok: 11; DTM-beli pole pozíciók: 0; DTM-futamgyőzelmek: 0 (legjobb helyezés: 15.); DTM-bajnoki címek: 0; A hockenheimi DTM-szezonnyitón elért eddigi legjobb helyezés: 18.
Alexandre Prémat (Franciaország): Született: 1982. 04. 05., Juvisy-sur-Orge (Franciaország); Lakhely: Párizs (Franciaország); Nőtlen, élettársa Cleo, lánya Zoe; Magasság: 1,82 m; Testtömeg: 74 kg; 2007. óta az Audi versenyzője; DTM-futamok: 20; DTM-beli pole pozíciók: 0; DTM-futamgyőzelmek: 0 (legjobb helyezés: 2.); DTM-bajnoki címek: 0; A hockenheimi DTM-szezonnyitón elért eddigi legjobb helyezés: 11.
Mike Rockenfeller (Németország): Született: 1983 10. 31., Neuwied (Németország); Lakhely: Altnau (Svájc); Nőtlen, élettársa Susanne; Magasság: 1,75 m; Testtömeg: 67 kg; 2007. óta az Audi versenyzője; DTM-futamok: 21; DTM-beli pole pozíciók: 0; DTM-futamgyőzelmek: 0 (legjobb helyezés: 3.); DTM-bajnoki címek: 0; A hockenheimi DTM-szezonnyitón elért eddigi legjobb helyezés: 10.
Timo Scheider (Németország): Született: 1978 11. 10., Lahnstein (Németország); Lakhely: Lochau (Ausztria); menyasszonya Jasmin, fia Loris; Magasság: 1,78 m; Testtömeg: 73 kg; 2006. óta az Audi versenyzője; DTM-futamok: 88; DTM-beli pole pozíciók: 6; DTM-futamgyőzelmek: 3; DTM-bajnoki címek: 1; A hockenheimi DTM-szezonnyitón elért eddigi legjobb helyezés: 2.
Martin Tomczyk (Németország): Született: 1981. 12. 07., Rosenheim (Németország); Lakhely: Aesch/Basel (Svájc); Nőtlen; Magasság: 1,88 m; Testtömeg: 80 kg; 2001. óta az Audi versenyzője; DTM-futamok: 82; DTM-beli pole pozíciók: 6; DTM-futamgyőzelmek: 3; DTM-bajnoki címek: 0; A hockenheimi DTM-szezonnyitón elért eddigi legjobb helyezés: 2.
Markus Winkelhock (Németország): Született: 1980. 06. 13., Stuttgart (Németország); Lakhely: Berglen-Steinach (Németország); Nőtlen; Magasság: 1,75 m; Testtömeg: 65 kg; 2007. óta az Audi versenyzője; DTM-futamok: 29; DTM-beli pole pozíciók: 0; DTM-futamgyőzelmek: 0 (legjobb helyezés: 6.); DTM-bajnoki címek: 0; A hockenheimi DTM-szezonnyitón elért eddigi legjobb helyezés: 12.
A program – Hockenheim
Május 15., péntek:
17:00 – 17:30 óra: Roll-out
Május 16., szombat:
08:45 – 11:15 óra: Szabadedzés
13:35 – 14:22 óra: Időmérő edzés
Május 17., vasárnap:
09:45 – 10:15 óra: Warm-up
14:03 óra: Verseny