www.kedvezmenyesbiztositas.hu

Német népek

A világ minden táján ismerik nevüket, autóik sok léghűtéses VW-fan számára jelentenek mintát a restauráláshoz, átépítéshez. Tavaly elnyerték az – azóta sajnos már megszűnt amerikai VW Trends magazin által alapított – “Best VW Club” címet. Az utóbbi számainkban részletesen is bemutatott két autójuk után most ismerkedjünk meg a German Folks klub történetével, többi tagjával is.

Rengeteg oka van annak, hogy a GFK-t sokan elismerik. Az egyik az, hogy már régóta léteznek. Több mint két évtizede képviselik büszkén a Resto Custom stílust, amelyet mint a neve is mutatja, gyönyörűen restaurált, mégsem teljesen eredeti bogarak jellemeznek. Jelenleg három amerikai államban vannak tagjaik, létszámukat mégis alacsonyan tartják, hogy mindig csak a Resto Custom stílust képviselők krémje alkossa a klubot.

Persze ennek a csapatnak is megvoltak a hullámvölgyei, ami nem is csoda, ha az elmúlt hosszú időre gondolunk. Azonban John Canales (GFK szóvivő) és a jelenlegi tagok könyörtelenül megdolgoztak a klub jelenlegi arculatáért, elismertségéért. Az erőfeszítéseknek meg is lett az eredménye. A fotózás után John Canales-t faggatuk a klub múltjáról és jelenéről.

Mikor alakult a klub és akkoriban hol volt a központja?
– A klubot 1982-ben alapította Ruben Navarro. Eredetileg San Gabrielben volt a központ, aztán átköltöztünk Inland Empire-be. (mindkettő egy-egy kerület Los Angeles-ben – a szerk.)

Azóta folyamatosan működtök?
– Nem, 1986-ban lényegében megszűnt az első GFK, mert néhány klubtagot elkapott a furgon-építési láz. 1988-ban Mike Navarro (Ruben öccse) úgy érezte, hogy újból eljött az ideje életre kelteni a klubot.

Hány tagotok volt a ’80-as, a ’90-es években, és mennyi napjainkban?
– 1982 és ’86 között mintegy féltucat, aztán ‘88-tól a ‘90-es évek végéig a duplájára nőtt a létszám. Ma tizenheten vagyunk. Nemcsak Dél-Kaliforniából, hanem Arizónából hatan és Texasból is ketten, valamint van két pártoló tag Angliából.

Steve Raaf tipikus German Folks Bogara
Felvázolnád, hogy milyen egy tipikus GFK-bogár?
– A korai modelleket részesítjük előnyben, a legfiatalabb Tom Enriquez ’66-os kocsija (VW Depó 2005/4). Volkswageneinknek követniük kell a Resto Custom jellegzetességeit, úgy mint: rengeteg króm, szép, korhű – lehetőleg krómozott – felnik. Minden autónkon
elöl 135/15, hátul pedig széles 205/65/15 gumik vannak. A futóműveket le kell ültetni, de alaposan… Az eljárás az, hogy hátul egy-két ricnivel átállítjuk a torziót. Különböző korabeli extra felszerelések, díszek is kellenek a tetőcsomagtartótól kezdve a ködfényszóróig, kőfelverődés védőkig, zászlórudakig. A ritka, korhű darabokat kedveljük.

Esetleg van-e alapozóval mattított autó a klubban?
– Nem, semmilyen lealapozott (Primer-Look), vagy befejezetlen kocsink sincs. Nem láthatsz olyan klubautót az utcán, amelyik még építés alatt van és közben ott a GFK-logó a hátsó szélvédőjén. Minden Bogarunknak GFK-feliratot festettünk a hátsó szélvédőjére. Ez könnyen felismerhetővé teszi őket és nem is kerül sokba. Szóval, a legtöbb autónk olyan, hogy ha visszaemelnénk gyári magasságra és gyári kerekeket tennénk rájuk, akkor korhűre restaurált Bogarakat kapnánk (a szín és a belső kárpit gyakran nem stimmel – a szerk.)

 

Mi a keskenyített futómű története? Úgy tűnik, ezzel divatot teremtettetek…
– Talán igen, tudom, hogy nagyon népszerű lett. A keskenyített első tengelyt a gyorsulási versenyekre épített bogarakban alkalmazták először sok-sok évvel ezelőtt. Tehát nem új dolog, nem mi találtuk ki. Viszont
utcai autókon mi alkalmaztuk először 1992-ben Scott Smiths 67-es fekete bogarán, majd Johnny Moran ’55-ös fekete oválján. Akkoriban sokaknak fel sem tűnt, hogy mi történt ezzel a két autóval, csak azt látták, hogy
nagyon a földön hasalnak. Manapság még keskenyebb tengelyeket építünk be autóinkba. Néha 3-5 inch-et is kivágunk.

A GFK VW-k mind nagyon közel vannak a földhöz, lényegében olyanok mint a low-riderek. Van valami összefüggés a klubotok és a low-riderek között?
– Persze, van néhány latin amerikai a klubban, mindig is volt. Tehát az ő köreikben igen népszerű low-riderek hatottak autóink megjelenésére.
Van igazán gyors autótok?
– Régebben néhány autónk nagyon erős volt, mint például Scott Smiths ’67-es Bogara (2016 ccm 48-as Weberekkel). Ma a legtöbb tagnak gyári motor van az autójában, de az „IDA”-motorokat is szeretjük. Paul Fonesca narancs oválja 2110, Mike Navarro lila ’62-ese pedig 1835 köbcentis. Mindkét autóban IDA karburátorok vannak.

Találka a gyorsétteremnél

Volt még valamilyen emlékezetes, meghatározó autó a klubban?
– Már említettem Scott Smiths Bogarát. Különleges volt eredeti Empi kiegészítők és valódi BRM kerekei miatt, egyfajta átmenet a Cal-Look és a Resto Custom között. Korábban szintén említettem Johhny Moran fekete oválját és sokan emlékeznek Paul Rivera kétszínű, T1 Pritsche-jére, melyet 30 centivel meghosszabbítottak, hogy a kabin részbe be tudják építeni a Samba ablakokat. Hidraulikus felfüggesztése volt, polírozott American Racing felniken gurult.

 

Hogyan épül fel a klub, ki az elnök, mi a te feladatod?
– Nincs megbízott elnök. Azt hiszem, én vagyok a szóvivő. Tulajdonképpen egy baráti társaságról van szó, akiket én szoktam összehívni.

Úgy tűnik, hogy a GFK tagok nem nagyon cserélgetik autóikat?
– Nos, néhányan kötődnek az autójukhoz, s vannak, akik nem annyira. A mostani ’58-ason kívül nekem például 19 Bogaram volt eddig. Mike Navarro viszont 1988 óta ugyanazt az autót tökéletesíti és Tomnak is kábé azóta van meg a 66-osa. Körülbelül hat évvel ezelőtt a Manny Auto nevű japán üzlet vett tőlünk számos bogarat: profitáló üzlet volt, jó pénzt fizettek. Néhányunk el is adta a kedvencét, hogy újabb projektet tudjon finanszírozni.

 


Hol találkoztok általában?
– Ha hiszed, ha nem, nincs relytéjes GFK-tanya. Amikor 1989-90-ben csatlakoztam a klubhoz, akkor mindig az Orange County LaHabrában jöttünk össze. Itt tartottak egy helyi Cruise Night (éjjeli kocsikázás) rendezvényt, ahol mi is indultunk. Manapság különböző városokba szóródtunk szét és a legtöbbünknek családja van, tehát nem mindig könnyű összejönni. Mégis, hetente legalább egyszer felhívok mindenkit. Gyakran találkozunk a helyi VW Cruise-on Orange County-ban (Sonic Burger, Anaheim), szintén ott vagyunk minden Pomonai Alkatrészbörzén és olyan autókiállításokon, mint a VW Panic, VW Classic. Valamelyik autónk mindig elhoz egy trófeát.

 

VW Depo 2005/5 

Oszd meg a közösségi oldalakon!

TLX_125x125_web

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..

[instagram-feed]

AABCarLogo125x125

search previous next tag category expand menu location phone mail time cart zoom edit close