– Nem találtam senkit, aki rendesen meg tudta volna csinálni a Bogaramat. Ezzel annyira tele lett a hócipőm, hogy úgy döntöttem, magam oldom meg a problémát, saját munkával… – Ez a mondat számtalanszor elhangzott már itthon is. Sok hazai bogaras műhely ma is vallja, hogy vállalkozássá fejlődésében nagy szerepet játszott, hogy elképzeléseinek megvalósításában magára maradt a korai kezdeteknél. Csakúgy, mint Bernard Newbury.

A motiváció igen erős volt minden esetben, a VW rajongók alkotókedvének talán csak a fantáziájuk szabhat határt világszerte. Azonban világszínvonalú műhely megteremtése csak keveseknek adatott meg. A hatvanas évek elején, amikor elhagyta az iskolát a helyi autószerelő műhelyben helyezkedett el, hogy gyakorlatot szerezzen. Az első átalakított járműve egy Vespa robogó volt. Később, amikor jogosítványt szerzett, vásárolt egy Ford Angliát. Mindössze két hét kellett hozzá, hogy elkezdje egyediesíteni. Leültette, a vészhárítókat pedig eltávolította róla. Minden versenyen részt vett, akár gyorsulási, akár körverseny volt. A Santa Pod versenypálya volt a kedvenc helye, ahol annak megnyitástól folyamatosan versenyzett.
Családi vállalkozás
A „versenyautó”, amellyel indult műszakilag nem sokban különbözött az utcai változattól, mindössze a kerekeket és a gumikat cserélte le rajta a különböző versenytípusoknak megfelelően. Aztán egy Mini következett a sorban. Bernard itt már érezte, ha valamely módosítást, vagy feljavítást szeretett volna, szinte mindig csalódás volt a vége. Nem tudták a feladatot az ő elvárásainak megfelelően megoldani. 32 évesen indította el autókárpitos vállalkozását, amelyben a kezdetektől együtt dolgozott feleségével. Később, amikor fia 1986-ban elvégezte az iskolát, csatlakozott a családi vállalkozáshoz.
A műhelyt a Station Road-i házuk mögött az udvarban alakították ki. Itt minden kézi munkával készül egyedileg, a megrendelők elképzelései alapján. Az ülés javítástól a komplett belső terek teljes átdolgozásáig mindent vállal, nem ijed meg semmilyen feladattól, legyen az akár egy napi használatú VW, vagy egy jövendőbeli szépségdíjas egyediesített. Emellett hobbiként hódol a versenyzésnek, természetesen VW-kel.
Interjú
VWD: Hogyan lettél fauvés?
BN: Amikor a fiam jogsit szerzett. Mivel már régóta szeretett volna Bogarat, vettem neki egyet. Akkor szerettem meg ezt a típust.
VWD: Kik hatottak rád ebben a műfajban, kik a példaképek?
BN: Gene Berg. Mind az életműve, mind az életszemlélete nagy hatással volt rám.
VWD: Mi volt az első termék, amit gyártottál?
BN: Sportülés. Ma már három modellt is kínálunk a vásárlóinknak.
VWD: Mi életed nagy csalódása?
BN: Ha egy VW-tulajt látok, aki bár rengetegett költött az autójára, de az mégsem működik jól, mert nem a megfelelő emberekre bízta a feljavítás során.
VWD: Mi volt a legemlékezetesebb pillanat a pályád során?
BN: Talán amikor a kék ovállal a Santa Pod versenypályán sikerült 11 másodperces eredményt teljesíteni a negyedmérföldes távot. (11.93 Best ET – a szerk.)
VWD: Mi a legnagyobb siker, amit elértél?
BN: A zöld Karmann Ghiám megépítése, és az a hatás, amit az autó gyakorolt az egyediesített VW-k építésére. Úgy érzem, egyfajta mérföldkövet jelent azóta is.
VWD: Mire vagy a legbüszkébb?
BN: A családomra. A feleségemre, Carolra, Louis fiamra, és a menyemre, Tinára. Mindannyian támogatnak a munkámban és a magánéletben egyaránt.
VWD: Mik a terveid a jövőre nézve?
BN: A jövő? Ki tudhatja? Talán egy VW nitróval, olyan, amelyik 10 másodperc alatt futja a negyed mérföldet.
A jade-zöld Karmann-Ghia

Bernard első saját építésű egyediesített VW-je. 1992-ben kezdte átalakítani, és 1993-ban mutatta be először. Az átalakítások a saját tervei alapján készültek. A belső tér teljesen az ő munkája.
Adatok:
Évjárat: 1972
Hengerűrtartalom: 2165 ccm
Löket: 78 mm
Furat: 94 mm
Vezérmű: BERG 311
Fejek: Eliminator 42 mm szívó, 38 mm kipufogó
Sürités: 8.8 : 1
Karburátor: WEBER 48 IDA
A Korallpiros ovál


Az autót feleségének építette 1995-ben. Később az eleje összetört egy balesetnél és nem javították meg, inkább átépítették. Ebből lett a sötétkék ovál. A motorját pedig 1998-ban beszerelték a zöld Karmannba. Az autó különlegessége – a sok performance megoldás mellett – a 356 Porsche fékrendszer.
Adatok
Évjárat: 1956
Hengerűrtartalom: 2007 ccm
Löket: 78 mm
Furat: 90.5 mm
Vezérmű: Engle V26
Fejek: John Maher 40 mm szívó, 37.5 kipufogó
Sürités: 8.0:1
Karburátor: WEBER 44 IDF
A kék ovál

1996 telén épült a korall oválból. 1997-ben mutatta be a Volksworld Show-n, ahol a „Best of Show” díjat nyerte. Ezzel az autóval érte el legjobb gyorsulási eredményét: 11.93 alatt futotta a negyedmérföldet. 2000-ben elhatározta, hogy átépíti. Akkor felmerül még a lehetőség, hogy inkább építsen egy másikat. Később emellett döntött. A kék ovál eladásra került. Előtte azért egy-két módosítást elvégzett a vevő igényei alapján.
Adatok
Évjárat: 1956
Hengerűrtartalom: 2387 ccm
Löket: 86 mm
Furat: 94 mm
Vezérmű: Babe Erson
Fejek: Performance Technology 47 mm szívó, 37 mm kipufogó
Sürités: 12.5 : 1
Karburátor: BERG 51.5 mm (WEBER IDA átalakítás)
Teljesítmény: cca 300 LE (… ez már elemeli a földtől az elejét…)
A Gene Berg Replica bogár

A kocsi 2001 telén épült az eredeti Gene Berg versenyautó pontos másolataként. A motor legtöbb komponense a BERG műhelyben készült.
Adatok
Évjárat: 1967
Hengerűrtartalom: 2387 ccm
Löket: 86 mm
Furat: 94 mm
Vezérmű: SLR 329’
Fejek: Clyde Berg 50 mm szívó, 40 mm kipufogó
Sürités: 13.0 : 1
Karburátor: BERG 56 mm
Stich Up
