www.kedvezmenyesbiztositas.hu

Az NSU-Audi egyesülés

Image1969. április 26.: az AUDI NSU Auto Union első napja igencsak heves vitákkal indult, de a Wankel-licenc hatott.

Neckarsulm, 1969. április 26.: az AUDI NSU Auto Union – amelyből később a mai AUDI AG is megszületett – első napja igencsak emlékezetes maradt. Az NSU Motorenwerke AG 40 évvel ezelőtti közgyűlésének meglehetősen heves vitáit követően az NSU részvényesei végül megszavazták a fúziót a Volkswagen leányvállalataként működő Auto Union GmbH társasággal. A rendezvényt a korabeli sajtó egyenesen „Az év közgyűléseként” írta le – az új vállalat mindenesetre korántsem fájdalommentesen jött a világra.

 

Miután a Volkswagenwerk AG 1964 decemberében megvásárolta az Auto Union GmbH többségi tulajdoni hányadát, a Volkswagen a hatvanas évek végére újabb és újabb gyártókapacitások után kutatva, lépésről-lépésre az NSU Motorenwerke AG részvényeinek többségét is megszerezte. E tranzakcióit követően az anyavállalat egyesíteni kívánta ingolstadti illetve neckarsulmi leányvállalatát.

Az egyesülésről szóló szerződés 1969. március 10-én született meg az Auto Union GmbH és az NSU Motorenwerke AG között. Tizenkét órányi és 21 percnyi, részben igencsak vehemens vitát, illetve az NSU-részvényesek kezdeti határozott ellenállását követően az NSU 1969. április 26-i rendkívüli főközgyűlésén végül ők is jóváhagyták a megállapodást, amely 1969. augusztus 21-én visszamenőlegesen, 1969. január 1-ével lépett hatályba. A döntő érvnek az NSU-részvényesek hozzájárulásának megszerzésében végül az úgynevezett „Wankel-licencekből” származó bevételek „NSU-részjegyekké“ alakítása bizonyult, amelyek a fúziót követően is az NSU részvényeseinek birtokában maradtak. A Volkswagen ezután az Auto Union leányvállalatában birtokolt részvényeit az NSU-ba vitte át. Az új vállalat az Audi NSU Auto Union AG nevet kapta, székhelye Neckarsulm lett, igazgatótanácsa elnökéül pedig Dr. Gerd Stieler von Heydekampf akkori NSU-vezért választották.

Az NSU Motorenwerke AG formájában a wolfsburgiak gazdag hagyományokkal rendelkező társaságot vehettek át. Az egykori kötőgép- és kerékpárgyár története egészen 1873-ig nyúlik vissza. Németországban az elsők között kezdtek 1900-ban motorkerékpárokat gyártani, 1906-ban pedig első autójuk is elkészült, amely az „Első Neckarsulmi Gépkocsi” „Erster Neckarsulmer Motorwagen“ nevet kapta. 1955-re az NSU a világ legnagyobb kétkerekű-gyártójává nőtte ki magát. Két évvel később új autó gyártása vette kezdetét: az NSU Prinz formájában a német gazdasági csoda egyik főszereplője látott napvilágot.

Az NSU a forgódugattyús motor (feltalálója Felix Wankel nyomán Wankel-motor) révén is nevet szerzett magának. Noha e technika végül mégsem jelentett igazi áttörést, új hajtási koncepcióként a maga idejében világszerte nagy érdeklődés övezte. A Wankel-licencet az NSU az egész világ autógyártói között, egyebek mellett a Mercedes-Benz, a Rolls Royce, a Mazda, a Citroen és a General Motors számára is értékesítette. A neckarsulmiak 1967-ben NSU Ro 80 modelljükkel első német gyártóként nyerték el az „Év Autója“ elismerést. E felsőkategóriájú limuzin futurisztikus áramvonalas formavilágával még ma is igaz design-ikonnak számít. Az NSU röviddel ezután, 1969-ben még egy középkategóriájú modellt is bemutatott, a K 70 végül Volkswagen név alatt jelent meg a piacon.

Az egyesülés idején az NSU éves szinten mintegy 128 ezer autót gyártott, s több mint 566 millió német márka összárbevételt produkált. Új ingolstadti partnere még e számokat is túlszárnyalta: az Auto Union 1968-ban már 590 millió márkát meghaladó forgalmat generált. A Volkswagen Bogár termelése is jelentős részben itt zajlott, s ebben az évben több mint 92 ezer VW bogár és mintegy 70 ezer Audi gördült ki az Auto Union ingolstadti gyárából. A fúzió eredményeképpen az új társaság saját tőkéje 215 millió márkára, míg dolgozóinak létszáma 23 ezer fölé emelkedett. Az újonnan alapított bajor-sváb autógyártó vállalat már az egyesülés évében több mint 1,6 milliárd márka (+ 43 százalék) rekord árbevételt könyvelhetett el, s mintegy 265 ezer (+ 33 százalék) legyártott autójával minden korábbi várakozást felülmúlt. Az NSU és az Auto Union fúziója végül igen sikeresnek bizonyult. A már az akkori Audi-NSU termékpalettát is jellemző, műszakilag különösen igényes koncepciók sokasága nyomán 1971-ben megszületett az Audi máig élő szlogenje: Vorsprung durch Technik – A haladás technikája.

Az August Horch által 1909. július 16-án alapított Audi márka 2009-ben ünnepli 100 esztendős jubileumát. Az Audi-embléma négy karikája az Audi, a DKW, a Horch és a Wanderer márkákat szimbolizálja, amelyek 1932-ben az Auto Union neve alatt egyesültek. Az 1969-ben fuzionált Auto Union és NSU számos jelentőségteljes fejlesztéssel járult hozzá az autóipar fejlődéséhez. Az AUDI AG 1985-ben az Audi NSU Auto Union AG-ből alakult. Az Audi Tradition az Auto Union GmbH és az NSU GmbH hagyományőrző társaságokkal együtt immár sok éve ápolja és mutatja be az Audi mozgalmas és szerteágazó történelmét. Az Audi Forum Ingolstadt területén működő „Audi museum mobile” hétfőtől vasárnapig 9:00 és 18:00 óra, a zwickaui August Horch Museum pedig keddtől vasárnapig 9:30 és 17:00 óra között várja látogatóit.

 

GALÉRIA

{gallery}depotyp/nsu_audi{/gallery}

Oszd meg a közösségi oldalakon!

TLX_125x125_web

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

I accept the Privacy Policy

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .

[instagram-feed]

AABCarLogo125x125

search previous next tag category expand menu location phone mail time cart zoom edit close