Közel 60 évvel a Volkswagen up! kifejlesztését megelőzően mutatták be az EA 48 koncepció kisautót Wolfsburgban. 2011 decemberében lépett piacra a Volkswagen up!, és meggyőzően demonstrálta, hogy milyen nagy is lehet valójában egy kis autó. A mai up! tulajdonképpen a Volkswagen kisautók 1950-es években kezdődött fejlesztésének csúcspontja – írják büszkén a cég sajtóanyagában.
Az EA 48 műszaki megoldásai a maguk idejében igencsak meglepőnek és korukat megelőzőnek számítottak. A prototípus számos technikai megoldását ma is alkamazzák a kompakt autóknál.
Az „Entwicklungsauftrag 48” nem csak az első wolfsburgi kisautó konstrukció, hanem az első teljesen saját fejlesztésű jármű. Bár a Bogár akkor már elkezdte meghódítani a piacot, a Volkswagen folyamatosan fejlesztett, hiszen az ’50-es évek első felében intenzíven nőtt a kis-és mikro-autók iránti kereslet Németországban.
Heinrich Seibt fejlesztési főmérnök akkori tervei ma is iránymutatóak a kisautók fejlesztésénél: kompakt méretek és a lehető legjobb kihasználhatóság, négy ülés, elsőkerék-hajtás.
{gallery}depotyp/vwea48{/gallery}
Ezen felül a kis Volkswagennek ugyanolyan magas minőségű terméknek kellett lennie, mint a nagy testvérnek, a Bogárnak. A különbség, a koncepció mássága a motor elhelyezésében gyökerezett. Az EA 48 volt az első elsőkerék-hajtású, ferdehátú kisautó. Ez a koncepció egészen a hetvenes évekig uralkodó tendencia volt az autótervezésben. Az volt a cél, hogy a lehető legnagyobb gazdaságos teret hozzák létre az utastérben. Mindehhez a később egyeduralkodóvá vált önhordó karosszériát és a kis, 13 colos kerekeket alkalmazták, melyekre a Continental készített egyedi rendelésre gumikat.
A Volkswagen Transporter későbbi fejlesztője, Gustav Mayer további újítást is adott az EA 48-hoz. Ennél az autónál alkalmazták először a helytakarékos elsőkerék-hajtás mellett a McPherson futóművet és az ehhez kapcsolódó új kormányművet.
Előre két hengeres boxer motort építettek, ami első pillantásra felére csökkententett Bogár szívnek tűnhet, de a kis önsúly miatt még éppen elegendő volt az autó mozgatásához.
Mint sok korát megelőző jármű, az EA 48 sem került sorozatgyártásra. Úgy tartották, hogy a piac még túl fejletlen egy ilyen járműhöz és a meglévő termelési kapacitásokat kizárólag az egyre sikeresebb export Bogarakra kellett felhasználni. Mindazonáltal, az EA 48 az első a maga nemében – és egy mérföldkő a Volkswagen történelmében, hiszen előfutára volt a későbbi elsőkerék-hajtású kompakt Volkswageneknek.