Az előző modellváltás korántsem járt olyan gyökeres változtatással, mint az 1991. novemberi. Íme a Golf 3!
A Golfok generácója az örök megújulásról szól. Az első modellváltás korántsem járt olyan gyökeres változtatással, mint az 1991. novemberében színre lépő, az 1992-es „Az év autója” címet is elnyerő Golf 3, mely ténylegesen formabontó volt.
A Volkswagen az új Golf építése során valóban szakított a hagyományokkal (hol van már a Giugario-féle, merészen szögletes formavilág!) és gömbölyűbbé, tágasabbá, s nem utolsó sorban komfortosabbá tette legújabb modelljét. Mégsem tapasztalható a hagyományokkal történő gyökeres szakítás!
A Volkswagen mindig következetesen halad előre. Csak semmi dizájnhóbort! (Talán sokan nem tudják, hogy az 1991. novemberében megjelent harmadik generáció szériába kerülésekor még a következő év derekáig gyártották a Golf ketteseket is, igaz csak az ún. „sondermodell”, egyedi kiadásokat.)
A második generáció formailag ugyan még a Golf 1-et idézte, de a méretek már ekkor is növekedtek. Nos, a hármasok ezt is überelték! Az autó hossza 4018 mm (Golf 2: 3985), szélessége 1695 mm (G 2: 1665), magassága 1425 mm (G 2:1415), súlya közel 120 kilogrammal nőtt. Érdekes azonban, hogy a tengelytáv a ketteshez képest nem változott, maradt (2475 mm), s csak a négyeseknél növelték, akkor viszont jelentősen: 2511 mm-re.
A karosszéria szinte minden eleme gömbölyödött, az első lámpák kereksége viszont végképp a múlté, a hátsó fényforrásokat ívesebbé formálták, változtattak a hűtőrácson és az első indexeken. Az irányjelzők immár a lökhárító alatt találhatók, a három, egyforma kis „kocka” legszélső tagjaként.
Kisebb módosítással ugyan, de maradtak a ketteseket is körbeölelő, fekete műanyag díszlécek és a peremvédők is. Mindezen átalakítás talán nem lett volna elég az eladási csúcsot döntögető Golf 3-nak ahhoz, hogy elnyerje „Az év autója” címet! Az 1991-ben színre lépő új Golfot a VW AG hétféle motorral kínálta (1,4 l/60 LE, 1,8 l/75 és 90 LE, 2,0 l/115 LE (GTI), 2,8 l/174 LE csakúgy, mint a VR6, 1,9 l Dízel/64 LE, 1.9 l TD/ 75 LE). Ráadásul ebben a kompakt osztályban a konkurencia közül még senki sem állt elő „V” elrendezésű, hathengeres, 12 szelepes motorral.