www.kedvezmenyesbiztositas.hu

Mehr Kraft möglich, Herr Oettinger?

„A fiatalember a kanyar után jobb kezével elengedte a Nardi sportkormányt, négyesbe kapcsolt. Rápillantott a sebességmérőre, és hallotta a piros Ghia új Okrasa motorjának mély morgó hangját. Aztán, ahogy az esti szürkületben egyre közeledett az ezüst Porsche két kis piros hátsó lámpája, jelzett a fénykürttel és magabiztosan megkezdte az előzést. Mindez az Autobahn E4-en történt, Friedrichsdorf és Mannheim között, valamikor 1958-ban…”

„A fiatalember a kanyar után jobb kezével elengedte a Nardi sportkormányt, négyesbe kapcsolt. Rápillantott a sebességmérőre, és hallotta a piros Ghia új Okrasa motorjának mély morgó hangját. Aztán, ahogy az esti szürkületben egyre közeledett az ezüst Porsche két kis piros hátsó lámpája, jelzett a fénykürttel és magabiztosan megkezdte az előzést. Mindez az Autobahn E4-en történt, Friedrichsdorf és Mannheim között, valamikor 1958-ban…”

Nem én fantáziáltam, Tom Eitniert (Okrasa Registry) idéztem, aki ezekkel a sorokkal zárta Gerhard Oettinger emlékére írt cikkét 1979-ben. Szóval megtörténhetett-e ez 1958-ban? Miért is ne! Megtörténhetett, mégpedig annak az úrnak a jóvoltából, akit a VW és Audi rajongók népes tábora a tuning mesterének tart.

Gerhard Oettinger 1920. augusztus 28-án született, Offenbachban, Németországban. Arról vált ismertté az autós történelemben, hogy elsőként gyártott és hozott forgalomba kereskedelmi mennyiségben versenymotorokat és tuning csomagokat a léghűtéses Volkswagenek számára.

Gépműhely a hátsó udvarban

A történet 1946-ban kezdődött, amikor a fiatalember gépészmérnöki tanulmányainak befejezése után elindította saját vállalkozását, egy kis gépműhelyt a család Frankfurthoz közeli, friedrichsdorfi villájának hátsó udvarában. A háborút követő években a német városok nagy része romokban hevert, sokan a cigaretta-snapsz cserekereskedelemből tudtak csak megélni, és a legtöbb embernek kevés reménye volt egy boldogabb jövőre. Gerhard Oettinger a kis műhelyben mindent javított, aminek négy kereke volt és gurult. Hamar rájött, hogy a legkönnyebben és legjobban szerelhető autók a Volkswagenek, amelyeket az újonnan elnevezett városban, az angol zónában lévő Wolfsburgban gyártottak.

Első VW-je egy KdF-wagen volt, amelyet egy láda snapszért sikerült megszereznie. Az autók javítása során rájött, hogy a kis léghűtéses motor viszonylag könnyen átalakítható, és alkalmassá tehető a versenyzésre. És mivel – érdekes módon – a háború utáni Németországban az autósport volt a leggyorsabban fejlődésnek induló sportágak egyike, aktívan részt vett a wiesbadeni Motor Sport Club megalapításában, majd 1948 és 1950 között versenymotorokat épített, és versenyzett is a klub színeiben. Később új megoldásokon kezdett dolgozni, váltókat, vezérműtengelyeket készített, és az akkori idők neves német versenyzőinek nagy része az ő műhelyében készült komponensekből épített motorokkal aratta sikereit, kezdetben Németországban, majd az USA-ban is.

https://www.vwdepo.hu/images/stories/depotyp/oettinger/okrasa_hochleistungsanlagen.jpg1951-ben Gerhard Oettinger új utat választott, hogy cégét sikeressé tegye: olyan „high performance”, utólag felszerelhető tuning kitek fejlesztésébe és gyártásába kezdett, amelyek megbízhatóak, alkalmasak a mindennapi használatra, és elérhetőek azok számára, akik egy kicsivel több erőt szeretnének a Volkswagenjükbe.

Ezeknek a „high performance” csomagoknak az OKRASA nevet adta. A név a cég nevének – Oettinger Kraftfahrttechnischer Spezialanstalt – rövidítéséből ered, és igen ötletes módon az akkoriban népszerű német férfi potencianövelő szer, az OKASA nevére emlékeztet.

Viagra a motornak

1951-ben, az első frankfurti autószalon után – ahol az Okrasa motorok melletti standon mutatta be a berlini Rometsch Karosserie cég azokat a csodálatos „Banana” kabriókat és kupékat – kezdődött el az együttműködés Friedrich Rometsch és Gerhard Oettinger között. Ennek eredményeként a VW alapokra épített Rometsch autók egy részébe Okrasa motorok kerültek, 5o LE teljesítményt és 140 km/óra végsebességet biztosítva ezeknek a kivételesen szép és elegáns modelleknek. A politika később közbeszólt: 1961-ben, a berlini fal felhúzása következtében a Rometsch Karosserie szinte teljes szakembergárdájának a város keleti részében a sportkocsik helyett a kommunizmus építése lett további feladata. Ezért az üzem 1962-ben bezárni kényszerült.

Okrasa motorok

https://www.vwdepo.hu/images/stories/depotyp/oettinger/dleteren_bild_018_web.jpg

Az első, 1951-52-ben gyártott Okrasa csomagok az 1200-as, (1131 cm3) 25 lovas motorok számára készültek, kézileg megmunkált hengerfejek, nagyobbított átömlőkkel, 28mm-es iker karburátorokkal, egyedileg gyártott szívócsövekkel és rudazattal, és „gomba” légszűrőkkel. Teljesítményük így 30 LE-re nőtt. Nem sok, de ez még csak a kezdet volt.

1953-ban Oettinger megalkotta az alumínium ötvözetből készült dupla szívós hengerfejeit, túlméretes szívószelepekkel, erősebb szeleprugókkal és új szívócsövekkel. Ezeket előbb a 25, később, 1954-55-től pedig a 30 LE motorokra szerelték. Mind a két csomag 32 mm-es Solex karburátorokat tartalmazott, magasabb kompresszió értékkel (6.8:1). A teljesítmény így 30–38 lóerő volt a motortípustól, karburátoroktól, illetve a beállításoktól függően.

https://www.vwdepo.hu/images/stories/depotyp/oettinger/dleteren_bild_017_web.jpg

1956-ban érkezett az Okrasa TS-csomag: dupla szívós hengerfejek, két újratervezett szívócső, Solex PBIC ikerkarburátor, és egyéb apró komponensek a beszereléshez. A kompresszió érték 7.2:1-re nőtt, immár 41 lóerős teljesítménnyel. Ez idő tájt jelentek meg a Karmann Ghia tulajdonosok a friedrichsdorfi Bergholtzhauser Strassén lévő műhelyben, hogy a sportos modellel valóban sportosan is közlekedhessenek. Innentől fogva a Porsche 356 tulajdonosok a német és amerikai autópályákon erősebben kezdték szorongatni a kormányt, ha a visszapillantó tükörben feltűnt egy-egy gyorsan közeledő Karmann Ghia…

https://www.vwdepo.hu/images/stories/depotyp/oettinger/NOS-36hp-Okrasa-Kit-Complete-3.jpg

Mivel a gyári VW főtengelyek nem voltak elég erősek, Gerhardt Oettinger elkészítette saját tervezésű, króm-molibdén bevonatú acél főtengelyeit. Két típus készült, az egyik 64 mm-es lökettel, az 1200-as sorozathoz, a másik pedig, 69.5 mm-es lökettel az 13oo-as motorokhoz (Okrasa TSV1300 csomag). Gerhard Oettinger külön rendelésre továbbra is készített versenymotorokat, mivel ezekre is mutatkozott igény. Ezeknél a motoroknál Haussermann tengelykapcsolókat, Porsche 356 könnyített lendkerekeket, nagyobb furatú henger-dugó szettet, sport vezérműtengelyeket, és hűtött féktárcsákat alkalmazott.

Érdemes megemlíteni, az általa készített alumínium-ötvözetű hengerfejeket, amelyeket a Weber karburátorokhoz fejlesztett ki. A motorok ezekkel a hengerfejekkel 8.1-es kompresszió értékkel, és magas oktánszámú üzemanyaggal több, mint 70 lóerőt produkáltak. Sajnos, csak alig egy tucatnyi ilyen Weber karburátoros Okrasa motor készült, és ma ki tudja hol lehetnek ezek.

Az Okrasa motorok híre hamar eljutott az USA-ba is. 1956-től a kaliforniai EMPI (European Motor Products) kezdte importálni az Okrasa hengerfejeket és főtengelyeket, majd a kompletttuning-csomagokat. Ezek hihetetlen népszerűségre tettek szert a ’60-as években a kaliforniai stílus követőinek körében. Az 1960-ban konstruált 40 lóerős alapra konstruált Okrasa csomag lett a legnépszerűbb tuning szett az egész világon, mind a mai napig. 1965-ben a VW belgiumi importőre kezdte el forgalmazni Mach 1 néven azt a Bogarat, amely miatt még Heinrich Nordhoff, a VW vezére is összeakasztotta a bajszát Gerhard Oettingerrel.

 

Az alap a frissen készült 1.3-as Typ 1-es volt, a következő felszereltséggel: Solex 32 PBIC ikerkarburátor, Transporter kuplungszerkezet, megerősített első és hátsó stabilizátorok, 5,5×15-ös Porsche keréktárcsák, fordulatszámmérő, olajnyomás mérő, 160 km-es sebességmérő óra, stb. (A Volkswagen az erősebb motorral érvelt a ’66-os Bogár bevezető kampányában, ezért a Benelux országokban kissé bezavart ez az Okrasa Mach 1 projekt, pláne hogy a jóval erősebb és sportosabb modellt szintén a márkakereskedők szalonjaiban kínálták.)

Gerhard Oettinger pályafutásának sikereit nem csak a Typ 1-és Typ 3-ok, Rometsch-ek, vagy a Dannenhauer und Stauss-ok számára gyártott Okrasa motorok, és teljesítménynövelő csomagok jelentették. Ahogy a ’70-es, ’80-as években a Golfokhoz és a Sciroccokhoz, úgy az Oettinger cég ma is készít tuning felszereléseket a VW és Audi sportosabb modelljei számára, de ez talán majd egy másik fejezet témája lesz.

https://www.vwdepo.hu/images/stories/depotyp/oettinger/ot16v1.jpg

https://www.vwdepo.hu/images/stories/depotyp/oettinger/oettinger_n_beetle.jpg

Gerhard OettingerGerhard Oettinger 1979. február 17-én ült be utoljára ’66-os „Magic” Ghiájába, és száguldott el VW hobbyautózás halhatatlanjainak képzeletbeli csarnokába, és talán ott parkol, éppen Gene Berg vagy Barényi Béla professzor autója mellett, akikről sorozatunk következő részeiben emlékezünk meg.

 

A következő oldalra kattintva az Oettinger céggel kapcsolatos galéria tekinthető meg!

 

Oszd meg a közösségi oldalakon!

TLX_125x125_web

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

I accept the Privacy Policy

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .

[instagram-feed]

AABCarLogo125x125

search previous next tag category expand menu location phone mail time cart zoom edit close