Menetdinamikai különlegességek
A Passat CC kínálatában számos új és innovatív menetdinamikai rendszer szerepel. Egyik különleges megoldás a „Lane Assist” sávtartó segédrendszer, amely első ízben jelenik meg egy Volkswagen-modellben, s lehetőségeinek keretei között korrekciós kormányzási beavatkozással segít az autót az úton tartani. A vezetőt természetesen e rendszer sem mentesíti a jármű tudatos irányításának felelőssége alól.
További új technika a DCC adaptív futómű-szabályozás. Az állítható futómű az új sorozat csúcsmodelljében, a Passat CC V6 4Motion felszereltségében már a szériakiviteltől szerepel. A DCC adaptív futómű-szabályozás háromféle – „Normal”, „Sport” és „Comfort” – programot kínál. A szabályozás lényege, hogy a futómű adaptív szabályozása alapvetően javítja a jármű menettulajdonságait, mivel a csillapítás karakterisztikáját mindenkor az útviszonyokhoz, illetve a pillanatnyi menethelyzethez igazítja. A csúcsmodell ugyancsak már alapkivitelében kínálja a 4Motion állandó összkerékhajtás legújabb generációját is, amelyen jelentős fejlesztéseket végeztek a tervezők. Az eredmény pedig a tovább fokozott dinamikai adottságokban és a nagyobb aktív biztonságban mutatkozik meg.
További csúcstechnikát képvisel a „Park Assist” parkolássegítő rendszer, amellyel a Passat CC gombnyomásra önműködően beáll a kiválasztott, az úttesttel párhuzamos parkolóhelyre. A vezetőnek ilyenkor nem szükséges kormányoznia sem, csupán a gáz- és a fékpedált működteti. A „klasszikus” Passatból ismerős az ACC automatikus követésitávolság-szabályozó rendszer. Az ACC aktivált állapotában a Passat CC a vezető által előzetesen beállított sebességet (0 és 210 kilométer/óra között) tartva önállóan gyorsít, illetve fékez. A rendszer emellett „Front Assist” funkciójának köszönhetően hatékonyan előzheti meg a ráfutásos baleseteket, bizonyos helyzeteket megelőzően ugyanis a fékrendszert készenléti állapotba helyezve járul hozzá a fékút rövidítéséhez (AWV). A „Front Assist” vizuális és akusztikai jelzéssel hívja fel a vezető figyelmét a veszélyhelyzetekre, sőt, ha a követési távolság egy minimális érték alá csökken, a rendszer extrém helyzetben akár megállásig is fékezi a Passat CC modelleket (Follow-to-Stop). Természetesen mindez nem mentesíti a vezetőt azon felelőssége alól, hogy mindenkor ellenőrzése alatt tartsa a forgalmi szituációt.
Lane Assist – a Volkswagen új sávtartó segédrendszere
A Passat CC aktív sávtartó segédrendszere önműködően ellenkormányzást végez, amennyiben azt érzékeli, hogy a jármű nem kívánt módon készül elhagyni az éppen igénybe vett forgalmi sávot: valódi kényelmi és biztonsági előny. A személyi sérüléssel járó balestek mintegy 14 százaléka ugyanis a forgalmi sáv elhagyása eredményeképpen következik be, s a „Lane Assist” nagymértékben hozzájárulhat ezen arány mérsékléséhez. Ha a vezető az irányjelzővel jelzi sávváltási szándékát, a „Lane Assist” nem avatkozik közbe.
A rendszer a Passat CC multifunkciós kijelzőjén át, a „Lane Assist” menüpont kiválasztásával aktiválható. Amennyiben ezt követően nem kapcsolják ki, a „Lane Assist” 65 kilométer/órától mindig önműködően bekapcsol. A rendszer a belső tükör és az esőszenzor környezetébe épített kamera segítségével figyeli az útburkolati jelzéseket, s nincs jelentősége, hogy folyamatos vagy a sávokat elválasztó szaggatott vonalról van-e szó. A „Lane Assist” sötétben is működőképes marad, felismerhető jelek hiányában természetesen nem avatkozik be.
A „Lane Assist” bekapcsolt állapotára a műszerfalon egy sárga úttest-szimbólum figyelmezteti a vezetőt. Amint a kamera megtalálta a megfelelő útburkolati jelzést, e szimbólum zöldre vált, s a rendszer teljes mértékben aktív. Amikor úgy érzékeli, hogy az autó elhagyja az ideális nyomvonalat, a „Lane Assist” ellenkormányzást végez.
Fontos, hogy az ellenkormányzás kifejezetten folyamatos és lágy folyamatként zajlik. Ha a vezető teljesen elengedi a kormányt, a rendszer ezt érzékelve akusztikai jelzéssel és a műszerfalon megjelenített szöveges üzenettel úgynevezett „átvételi felhívást” küld, majd – ha a vezető továbbra sem fogja meg a kormányt – nyolc másodperc elteltével önműködően kikapcsol.
A vezető azonban már csekély erőkifejtés mellett is felülbírálhatja a „Lane Assist” kormányzási beavatkozásait. A rendszer nem avatkozik be, ha a vezető az irányjelző használatával lép át egy-egy útburkolati vonalat. A „Lane Assist” kizárólag a külsőleg szabályozható elektromechanikus szervokormánnyal együtt működhet, amely a Passat CC modellekben az alapkivitel részeként áll rendelkezésre.
A DCC adaptív futómű-szabályozás – dinamikusabb és kényelmesebb
A futóművek tekintetében igaz: a sportosság jól érzékelhető fokozása mindenkor a kényelem rovására megy, és fordítva. Ezért hát olyan futómű volna ideális, amely folyamatosan az útviszonyokhoz és a vezető illetve utasai mindenkori igényeihez igazodik. Mindehhez elektronikus szabályozású csillapítás szükséges. A Volkswagen új adaptív futómű-szabályozása a Passat CC V6 4Motion csúcsmodellben már szériafelszereltségként rendelkezésre áll. A berendezés szabályozási funkciója nemcsak a lengéscsillapítók, hanem az elektromechanikus szervokormány karakterisztikájára is kiterjed.
A DCC adaptív futómű-szabályozás háromféle – „Normal”, „Sport” és „Comfort” – programot kínál. A szabályozás lényege, hogy a futómű adaptív szabályozása alapvetően javítja a jármű menettulajdonságait, mivel a csillapítás karakterisztikáját mindenkor az útviszonyokhoz, illetve a pillanatnyi menethelyzethez igazítja. A rendszer a gyorsításokra, fékezésekre és kormányzási manőverekre egyaránt reagál, hatékonyan oldva fel a sportosan feszes és a kényelmes hangolás közötti konfliktust. A vezető és utasai számára mindez a jól érzékelhetően magasabb szintű kényelemben mutatkozik meg.
A „Sport” üzemmódban ezzel szemben a Passat CC agilis sportautóvá változik, mivel a csillapítás számottevően merevebbé válik, míg a kormányzás szervo-rásegítése a közvetlenebb működés mellett jelentősen csökken. A „Comfort” módusz aktiválásakor a hatás éppen ezzel ellentétes. A kényelmi adottságok különösen rossz minőségű úton és lassú haladás közepette javulnak jelentősen, a csillapítási karakterisztika ekkor a Phaeton stílusában egy luxuslimuzint idéz.
Az új adaptív futómű-szabályozás elemei között négy jellegmező-szabályozású lengéscsillapító, csatlakozásként a Passat CC CAN-adatpályáihoz egy gateway-elektronika, a kerék- és a karosszéria-mozgások mérésére három-három érzékelő, valamint a csillapítás irányításához egy további szabályozóegység szerepel. A „Normal”, „Sport” és „Comfort” programok aktiválásukkor a kombinált műszeregységen is megjelennek.
4Motion – az összkerékhajtás legújabb generációja
A Passat CC V6 4Motion csúcsmodell már alapkivitelében kínálja a 4Motion állandó összkerékhajtás legújabb generációját is, amelyen az eddig alkalmazott változathoz képest jelentős fejlesztéseket végeztek a tervezők. Mindenekelőtt az első és a hátsó kerekek közötti erőátvitel – s ezzel az összkerékhajtás tengelykapcsolója – mutathat fel az előző generációhoz képest jelentős fejlődést. Ezek közül a legfontosabb, hogy a tengelykapcsoló aktiválásához már nem szükséges fordulatszám-eltérés az első és a hátsó kerekek között. Az eredmény pedig a tovább fokozott dinamikai adottságokban és a nagyobb aktív biztonságban mutatkozik meg.
A Passat CC 4Motion rendszere részletesen: Az összkerékhajtás elektrohidraulikus tengelykapcsolója olajfürdőben fut, az előző generációtól eltérően a nyomás felépülésében először egy elektromos szivattyú vesz részt. A lamellás tengelykapcsoló-egység a hátsó kiegyenlítőmű házába építve helyezkedik el. Az elektromos szivattyú egy nyomástárolót lát el olajjal, amelynek üzemi nyomása 30 bar. A hátsó kerekek számára ideális nyomaték mértékét egy elektronika határozza meg, s egy szelep segítségével szabályozza a lamellás tengelykapcsoló munkahengereire ható nyomást. A tengelykapcsoló lamelláira ható nyomóerő így a hátsó kerekek nyomatékigénye arányában változik, s a lamellákon átvihető nyomaték fokozatmentesen változtatható. Az eddigi 4Motion generációval szemben ez a konstrukció már a kerekek kipörgésétől függetlenül működik, mivel a szükséges rendszernyomás folyamatosan rendelkezésre áll. Induláskor és gyorsításkor e rendszer még hatékonyabban előzi meg az egyes kerekek kipörgését, a szabályozóegység ugyanis már a dinamikus tengelyterhelések függvényében végzi a nyomatékelosztást. Extrém esetben a nyomaték akár csaknem 100 százalékban is a hátsó kerekekre irányítható.
A Passat CC futóművének alapkonstrukciója
A Passat CC kényelme és irányíthatósági tulajdonságai tekintetében egyaránt jól mutatja, milyen a korszerű elsőkerék-hajtású illetve összkerékhajtású futómű. A segédváz segítségével a karosszériától akusztikailag hatékonyan elszigetelt négylengőkaros hátsó, illetve az alumíniumelemekkel kialakított McPherson első felfüggesztés, valamint az elektromechanikus szervokormány egyaránt magas fokú mozgékonyságot, kényelmet és biztonságot garantál.
E futómű-technikát a világszerte az alapfelszereltséghez tartozó, integrált járműszerelvény-stabilizáló funkcióval ellátott elektronikus menetstabilizáló rendszer (ESP) tökéletesíti tovább. Az ismert ESP-funkciókon túl a rendszer utánfutó vontatásakor időben felismeri, majd célzott fékezésekkel, illetve a motor nyomatékszintjét befolyásolva segíti a vontatmány veszélyes lengő mozgásainak megszüntetését.
Az első felfüggesztés
A Passat CC első felfüggesztése a McPherson-elv szerint épül fel, alsó háromszög-keresztlengőkarokkal és McPherson-rugóstagokkal, amely konstrukció csekély saját tömege révén számos előnyt kínál. Már a felfüggesztés különösen merev, ütközésbiztonsági szempontból optimalizált segédvázánál is 4,5 kilogrammot sikerült megtakarítani a hagyományos acélkonstrukcióhoz képest. A kovácsolt alumínium keresztlengőkarok szintén különösen könnyű konstrukciók, az acélváltozattal szembeni tömegcsökkenés itt összesen 4,2 kilogrammot tesz ki.
Különösen hatékonyak a rugózatlan tömegek mérséklése érdekében alkalmazott könnyűszerkezetes építési megoldások. A lengőkarok mellett így azok ágyazásai is 3,2 kilogrammot megtakarítva alumíniumból készülnek, a különleges kialakításnak köszönhetően pedig a stabilizátorok környezetében is további 1,4 kilogrammot sikerült lefaragni. A különböző tömegcsökkentő konstrukciós megoldások összességében 13,3 kilogrammal mérséklik az első felfüggesztés tömegét. Mindez egyszerre fokozza a kényelmet, és a menetdinamikai képességeket, illetve mérsékli az üzemanyag-fogyasztást.
A hátsó felfüggesztés
A Passat CC négylengőkaros hátsó felfüggesztésekkel készül, amely szintén rendkívül könnyű, s magas színvonalú menetkényelemről és stabilitásról gondoskodik. A lengőkarok speciális elrendezésének köszönhetően a rendszer a hossz- és az oldalirányban ható erőket egymástól elválasztva tudja kezelni. A funkciók ilyen jellegű megosztása egyfelől optimális menetdinamikai és biztonsági adottságokat, másfelől kiemelkedő gördülési kényelmet biztosít.
A négylengőkaros hátsó felfüggesztés része a karosszériától szintén hatásosan elszigetelt segédváz is, amelyhez a kerékagy eleme a rugó- és a nyomtáv-lengőkaron túl a felső keresztirányú karral csatlakozik. A menetirányú kerékvezetésről a hosszirányú lengőkar gondoskodik. A hátsó felfüggesztésben a tervezők csökkentett tömegű, üreges stabilizátorokat alkalmaztak. A Passat CC magas szintű kényelmének döntő fontosságú eleme, hogy a hátsó felfüggesztés a segédváz segítségével a karosszériától a négy gumi-fém ágyazás révén hatékonyan leválasztva dolgozik. Az ezen ágyazásokban alkalmazott gumikeveréket úgy választották meg, hogy ideális módon feleljenek meg a menet közben fellépő dinamikai hatások különleges követelményeinek. Mindennek eredményeképpen a segédvázak hatékony szigetelése a Passat CC akusztikai, illetve menetkényelmi tulajdonságait a felső kategória színvonalára emeli.
Motorok és sebességváltók
A Volkswagen világszerte kizárólag a legkorszerűbb közvetlen benzinbefecskendezésű motorokkal kínálja Passat CC modellsorozatát. A benzinesek (TSI és V6) az Euro 4, míg az Európában kínált turbófeltöltésű dízel (TDI) aggregát a 2009-ben hatályba lépő Euro 5 szabvány előírásait is kielégíti. Az európai piaci bevezetéskor két benzines (160 LE és 300 LE), illetve egy TDI erőforrás (140 LE) áll rendelkezésre, a későbbiekben azonban egy 200 lóerős TSI illetve egy 170 lóerős TDI is bővíti majd a választékot.
A 160 lóerős TSI
Európában egy 118 kW / 160 LE teljesítményű (5.000 percenkénti fordulatszámnál) TSI-motor kínál belépőt a Passat CC világába. A turbófeltöltésű négyhengeres konstrukció kifejezetten takarékos üzemű (átlagos üzemanyag-fogyasztása: 7,6 l/100 km) és nyomatékos (maximális érték: 250 newtonméter mindössze 1.500 percenkénti fordulatnál). A Passat CC ezen új motorral már 8,6 másodpercet követően eléri a 100 kilométer/órás tempót, csúcssebessége pedig 222 kilométer/óra. Ehhez a TSI-változathoz szériakivitelben hatfokozatú manuális, míg extrafelszerelésként teljes egészében új fejlesztésű 7-fokozatú, kettős tengelykapcsolós (DSG) sebességváltó csatlakozik.
A 200 lóerős TSI
A következő teljesítménylépcsőben a Passat CC hajtásáról egy 147 kW / 200 LE teljesítményű (5.100 percenkénti fordulatszámnál) TSI gondoskodik. E konstrukció is turbófeltöltővel működik, és kiváló forgatónyomatéki és üzemanyag-fogyasztási értékekkel büszkélkedhet. A 280 newtonméter (1.700 percenkénti fordulattól) maximális forgatónyomatékot produkáló négyhengeres átlagosan 7,9 liter üzemanyaggal is beéri 100 kilométerenként, legnagyobb sebessége pedig eléri a 237 kilométer/órát. A 100 kilométer/óráig tartó sprintet a Passat CC ezzel a motorral 7,6 másodperc alatt teljesíti. A szériakivitelhez tartozó hatfokozatú manuális sebességváltómű alternatívájaként itt egy hatfokozatú automata váltómű szolgál.
A 300 lóerős V6-os
Legerősebb benzines változatában a Passat CC egy 3,6 literes, 220 kW / 300 LE teljesítményű (6.600 percenkénti fordulatszámnál), hathengeres erőforrással szerepel a kínálatban, amely 350 newtonméter forgatónyomatékával (2.400 percenkénti fordulattól) 5,6 másodperc alatt gyorsítja a négyajtós kupét 100 kilométer/órás tempóra. Átlagos üzemanyag-fogyasztása 10,1 liter, csúcssebességét pedig 250 kilométer/óránál korlátozza az elektronika. A Passat CC V6 már alapkivitelében a 4Motion állandó összkerékhajtás legújabb generációjával készül. A csúcsmodellben a kettős tengelykapcsolós, automatizált DSG sebességváltó dolgozik.
A 140 és a 170 lóerős 2.0 TDI
Az európai piacokon a Passat CC már közvetlenül piaci bevezetésére egy éppoly takarékos, mint tiszta üzemű TDI-motorral jelenik meg. Az új common-rail dízel teljesítménye 103 kW / 140 LE, s a későbbiekben egy 125 kW / 170 LE teljesítményű common-rail TDI is várható. Miközben már a „kis” TDI is 1.750 percenkénti fordulatszámtól 320 newtonméter forgatónyomatékot produkál, nagyobb TDI testvére esetében ez 350 newtonmétert (1.750 percenkénti fordulattól) tesz ki. A 140 lóerős változat 9,8 másodperc alatt gyorsítja a Passat CC modellt 100 kilométer/órás tempóra, s 213 kilométer/óra csúcssebességet biztosít számára. Mindehhez csupán 5,8 literes üzemanyag-fogyasztás párosul 100 kilométerre. A Passat CC 170 lóerős TDI verziójában 227 kilométer/óra sebességre képes, a 100 kilométer/óráig tartó sprintet pedig 8,6 másodperc alatt teljesíti. A mindössze 5,8 literes üzemanyag-fogyasztás itt is kiváló értéknek számít. Opcióként mindkét TDI a kettős tengelykapcsolós DSG sebességváltóval is rendelhető.
A 6- és 7-fokozatú DSG
A Volkswagen a 6-fokozatú DSG formájában öt éve mutatta be a világ első sorozatgyártású kettős tengelykapcsolós sebességváltóját, amellyel kezdetét vette a Volkswagen kettős tengelykapcsolós konstrukcióinak sikertörténete. Azóta már több mint egymillió 6-fokozatú DSG talált gazdára, egyedül az elmúlt év során mintegy 400 ezer. A Passat CC modellekben a 6-fokozatú DSG mellett a 250 newtonméternél kisebb nyomatékú motorokhoz már az új 7-fokozatú DSG csatlakozik. E konstrukciót azonban a 250 newtonméter alatti nagy darabszámban készülő motorok, így a Passat CC új 160 lóerős TSI erőforrása számára is fejlesztették.
Az új 7-fokozatú DSG hat előremeneti fokozattal készülő testvéréhez hasonlóan színtiszta Volkswagen-fejlesztés. Ezen intelligens automata váltóművek koncepciójának hátterében az a célkitűzés állt, hogy a hagyományos automata konstrukciók kényelmét a manuális váltóművek takarékosságával és dinamikájával ötvözzék. A kettős tengelykapcsolós sebességváltók fogyasztáscsökkentés tekintetében kínált lehetőségei – függetlenül attól, éppen melyik Volkswagen modellben működnek – egyaránt óriásiak: a manuális konstrukciókhoz képest motortól függően akár a 12, az áthidalható hidraulikus egységgel készült hagyományos automata váltóművekkel összevetve pedig akár a 20 százalékot is elérheti.
Neked hogy tetszik a Passat CC? {mos_fb_discuss:10}
KAPCSOLÓDÓ GALÉRIA
{gallery}depotyp/passat_cc{/gallery}