Abuczki Zsolt már hatodik éve foglalkozik modell és makett autók építésével, átalakításával, illetve diorámák, vagyis háromdimenziós makettek készítésével. Munkájáról, eredményeiről kérdeztük.

– Úgy tűnik, hogy a munkáid egyáltalán nem követik az autó modellépítés hagyományait…
– Tulajdonképpen már a kezdetektől fogva a „weathering” stílus megjelenítésére törekszem. Ezt azt jelenti, hogy olyan struktúrákat, textúrákat alkotok amelyek úgy néznek ki, mintha hosszú időn át ki lettek volna téve az időjárás viszontagságainak. Munkám egyik alappillére, hogy a környezetemben fellelhető anyagokat használom fel, többnyire olyanokat, amelyeket más gondolkodás nélkül a szemétbe dob, vagy teljesen más célra használ. Az elkészült művek így tartalmazhatnak például különböző fűszereket, teafiltert, régi ruhaneműk darabjait, kávékapszulát, ékszer-óra alkatrészeket vagy akár egy utcán talált rozsdás drótdarabkát is.

A só itt a maszkolásért felel

Első lépés az alapszín felvitele. Ez minden esetben
a barna és annak árnyalatai
– Milyen eljárással éred el a kopottas, patinás megjelenést?
– Az általam átépített VW modellek története többnyire ugyanúgy kezdődik: a teljes szétszerelés és a gyári fényezés lemaratása után az első lépés az alapszín felvitele. Ez minden esetben barna és annak árnyalatai, természetesen matt kivitelben. Ezután a „salt chipping” következik. Ez azt jelenti, hogy az alapszínt lepermetezem vízzel, majd leszórom sóval. A só itt a maszkolásért felel, erre jön a fedőréteg. Száradás után a só eltávolításával előtűnik a rozsdabarna alapszín, így megadva az idő és eső által lekoptatott hatást. Ha több rétegben készítem, árnyékolással még realisztikusabb végeredményt kapok.
– Többféle méretarányban készülnek az autóid, amelyek nemcsak egyszerű „bontószökevények”, hanem további átalakítások is megfigyelhetők rajtuk.
– Igyekszem mindig teljes körű átalakítást végezni: a külső változtatása mellett futómű-átalakítás (ültetés, keskenyítés, felni-gumicsere), beltér-átalakítás (üléshuzatok, kormánybandázs, váltóbot, apró újságok, plakátok, dobozok) és plusz kiegészítők gyártása (tetőcsomagtartók, utánfutó) is az alkotói munka részét képezi. A kedvenc méretarányom az 1:24-25, de nem vagyok válogatós: az egészen nagy 1:18-as modellek mellett a falatnyi 1:43 modelleket is átszabom.

Minden makett megalkotása tanulás is egyben
– Honnan merítesz ihletet? Hogyan találod ki az optikát?
– Az autók végleges designjai többnyire a saját képzeletem szüleményei, de volt már olyan felkérésem is, amikor egy létező autót kellett megalkotni piciben. Minden egyes modell, makett vagy dioráma alkotása tanulás is egyben, folyamatos fejlődést és újabb „fogások” elsajátítását nyújtja, emellett természetesen teljesen kikapcsol és feltölt ez a munka.

– Az érdeklődők hol találhatják meg a modelljeidet, makettjeidet?
– Igyekszem naprakészen tartani a közösségi oldalaimat: 2013 óta működtetem a Facebookon az AZS GrafikLab oldalát, és 2018 óta jelen vagyok Instagramon is (@azsgrafiklab). 2018-ban másodmagammal megalapítottuk a „Modell-Makett-Dioráma- Hogyan készült?” Facebook csoportot, ami azért jött létre, hogy a makettezéssel, modellezéssel és diorámák készítésével foglalkozóknak segítséget nyújtsunk, inspirációt, ötleteket adjunk méretaránytól függetlenül. Közel 1500 fős csoportlétszámmal büszkélkedhetünk, nagyon aktív, egymást segítő közösség jött létre.

A Magyar Makett Nagydíj abszolút győztese
– Milyen elismeréseket kaptál ezért a kreatív munkáért?
– Több díjat is kiérdemeltek a makettjeim, így az MVM Alkotó Energia „Hulladék és maradék anyagok felhasználásával készült tárgyak” kategóriának 2018-ban és 2019-ben is a különdíjasa lettem. illetve szintén az MVM Alkotó Energia „Használati és egyéb kisebb tárgyak dekorálása, díszítése” kategóriában 2017-ben pedig megnyertem. A nemzetközi The Virtual Jabbeke Model Show versenyen 4. és 8. helyezett lettem. Ezenkívül számos bemutatkozásom volt már az országos média különböző felületein. Az eddigi legnagyobb sikerem, hogy 2020. év végén én lettem a Magyar Makett Nagydíj abszolút győztese.