Valószínűleg olvasóink közül nem sokan voltak (még) jelen gyermekük világrajövetelekor, mint ahogy a többség az autója felújítása, átalakítása, szervizelése során sincs minden esetben a tetthelyen. Hát igen, néha a legfontosabb dolgok nélkülünk történnek, pedig mennyi aggódás állhat akár egy sima fékfelújítás mögött is. Kiadni a kulcsot a kezemből?! Hogyne! Majd biztos munkásruhában ülnek bele a szép gyári ülésbe és öszszeolajozzák, vagy a próba során megfékezik az alig használt gumikat, és szintén próba címén bejárják vele a fél várost, esetleg baja esik a fényezésnek…
Igen, meglehetősen rizikós dolog autót szervizeltetni, és ehhez mégcsak nem is kell paranoiásnak lennünk. Na, ezt megelőzendő, a következő gondolatsor fogalmazódik a páciens fejében: Kiveszek egy-két nap szabit, ott leszek az elejétől a végéig, meózom a munkálatokat. Jó ötletnek tűnik, csak ez az, amit egyetlen szervizben sem vesznek jó néven. (Voltam olyan műhelyben, ahol a tulajdonos jelenléte – a kifüggesztett árlista szerint – plusz ezer forinttal emelte az óradíjat.) Én is ott kíváncsiskodtam az ültetett tengelycsonk beszerelésénél, és minden egyes kalapácsütés, mely a beragadt gömbfej kivételét szolgálta szíven ütött, pedig a szerelő tudta, hogy mit, miért tesz, én persze nem…
Nem egy helyen előfordul, hogy átveszik a kulcsot, és a szükséges adminisztráció után autónkat egyszerűen elnyeli egy hatalmas épület, mi pedig az ügyfélváróban tölthetjük a következő pár órát. A munka végeztével lenejlonozott, a lábrésznél kipapírozott, kitakarított, lemosott, megjavított autóval indexelhetünk ki a szervizből, persze mindezt olyan számlával a kezünkben, melyen jó kövér összeg szerepel. Tudom, ez leginkább a márkaszervizekben megszokott, de mi hobbiautósok többnyire nem ott javíttatjuk kedvencünket, sőt néhányan olyan helyre viszik, ahol még cégtábla (meg a hozzá tartozó hivatalos irat) sincs.
Aki ért hozzá, „eská” próbálja meg a javítást, aki csak olvasott róla, az pedig szeretné a mikénjét is látni. Tehát nem csak a féltés, hanem az érdeklődés is adhat indíttatást a jelenlétre. Sok értelme persze nincs, a megfelelő műhely (pl. akna vagy emelő) és a modellhez szükséges célszerszámok hiányában (még a Bogaraknál sem elég a csavarhúzó, meg a kalapács) lehetetlen dolgozni. A legjobb bizonyíték a jó munkára a későbbi hibátlan működés.
Én azt javaslom, ha sikerült találni egy megbízható, jó szerelőt, akkor érdemes nála maradni, amennyiben több munkája van, inkább várni rá, minthogy össze-vissza hurcolni az autót, mert jókora vizitdíjat és időt spórolunk azzal, hogy olyan szakemberhez fordulunk, aki nemhogy a modellt, de a „beteget” is név szerint ismeri.