„Előfordul, hogy a megbízható, rendszeresen szervizelt, bogarunk helyett a frissen festett, ámde szerény műszaki állapotú bogár kerül megvételre.” A kérdés gyakran elhangzik egy felújítás után, vásárláskor vagy eladáskor, de néha spontán kíváncsiságból is. Sajnos a válasz nem egyszerű, főleg látatlanban nem. Az érték meghatározásának többféle módja is lehetséges. Pl. teljes megsemmisülés esetén milyen költséggel lehetne pótolni? Lehet összeadni az eddig ráköltött forintokat. (Itt általában nagyobb összeg jelentkezik, mint amennyiért el lehet adni…)
„Előfordul, hogy a megbízható, rendszeresen szervizelt, bogarunk helyett a frissen festett, ámde szerény műszaki állapotú bogár kerül megvételre.” A kérdés gyakran elhangzik egy felújítás után, vásárláskor vagy eladáskor, de néha spontán kíváncsiságból is. Sajnos a válasz nem egyszerű, főleg látatlanban nem. Az érték meghatározásának többféle módja is lehetséges. Pl. teljes megsemmisülés esetén milyen költséggel lehetne pótolni? Lehet összeadni az eddig ráköltött forintokat. (Itt általában nagyobb összeg jelentkezik, mint amennyiért el lehet adni…)
A kérdés gyakran elhangzik egy felújítás után, vásárláskor vagy eladáskor, de néha spontán kíváncsiságból is. Sajnos a válasz nem egyszerű, főleg látatlanban nem. Az érték meghatározásának többféle módja is lehetséges. Pl. teljes megsemmisülés esetén milyen költséggel lehetne pótolni? Lehet összeadni az eddig ráköltött forintokat. (Itt általában nagyobb összeg jelentkezik, mint amennyiért el lehet adni…)
Esetleg összehasonlítás alapján, erre valók a katalógusok, és a szakirodalom, vagy a megjelent hirdetések. „Teljesen pontos” meghatározás csak több módszer összevetéséből lehetséges. Persze a „teljesen pontos” sem véletlenül szerepel idézőjelek között. E magazin hasábjain többször említésre került az Interclassic katalógus, amely tartalmazza a leggyakrabban előforduló nosztalgikus járművek, így a bogarak állapot szerinti érték besorolását is 1-től 5-ig.
Itt viszont vannak területi megoszlások. (Kb. 20% eltérés van a különböző nyugat-európai országok között.) Vajon mi a helyzet itthon? Ha egy szóval kell válaszolni, akkor a helyzet ellentmondásos. (Lásd: VW Depó 2002/9. sz: Miért beteg a magyar autópiac?) Eszerint a hirdetésekben szereplő árak nem jelentik feltétlenül azt, hogy olcsón rossz állapotú, drágán jó állapotú bogarat lehet venni.
Az esztétikai állapot inkább meghatározó, de egyben becsapós is, mert könnyen vásárlásra inspirálja a laikust, akinek adott esetben fogalma sincs a műszaki tartalomról. Az átalakítások is sokszor csak bosszúság forrását jelentik. Ennek oka az, hogy a magas műszaki színvonalú átalakítások költségesek és ehelyett gyakran találnak az építők költségtakarékos, ámde igénytelen megoldást, amely persze a hirdetésből nem derül ki.
(Csak egy egyszerű példával: „1303-as ültetett bogár” vajon egy Kerscher ültető rugót takar, vagy egyszerűen kiflexeltek a rugóból néhány menetet. A könnyűfém felni is becsapós lehet, egyáltalán nem mindegy, hogy milyen felniről van szó.) Általában értékemelkedést csak a korabeli stílusos, kultikus extra felszerelések jelentenek. De maradjunk csak a széria kivitelnél.
Az állapotmeghatározás nyugat-európában szokásos rendszere feltételezi a teljes élettartam alatti szakszerű javítást, illetve amennyiben átalakítás van, az is típuson belül marad (Pl. karos irányjelző helyett villogó irányjelző felszerelése). Így a járműben csak az idő és a km. futás nyomai jelentkezhetnek.
Erre az ú.n. típustiszta állapotra évjárat szerint fel lehetne állítani egy értékbecslést, ha éppen nem a hazai viszonyok között lennénk. Ennek oka, hogy ún. típustiszta, teljesen szakszerűen javított bogarak száma elég alacsony. A nem szakszerűen javított, vagy az elhanyagolt műszaki állapotú (tehát értékcsökkent), de ennél jóval esztétikusabb bogarak viszont gyakran fordulnak elő. Különbséget tenni laikus számára nehéz, így célszerű vásárlás előtt megnézetni a bogarat. Legalább egy bogaras ismerőst célszerű megkérni, aki már átesett a „tűzkeresztségen”, de akár érdemes egy teljes átvizsgálást kérni szervizben, megkímélhetjük magunkat a kellemetlen meglepetésektől.
A hazai kereslet, ha egyáltalán lehet ilyenről beszélni inkább az alsóbb ártartományban jelentkezik, tehát a leendő bogár vásárlók szeretnének teljesen jó állapotú bogarat, amire nem kell sokat költeni. Ilyen bogár kétféle létezik. Az egyiket valamiért nem használták, és garázsban tartották (öreg bácsi „elsőtulajos” bogara). Sajnos egyre ritkábban bukkan elő ilyen példány és persze nem abban az ártartományban, ahol a vevők 90%-a mozog.
A másik verzió folyamatosan, rendszeresen szervizelt bogár, amit szintén nem szívesen adnak el a tulajok fillérekért. Sőt, ha jó, nem is igen adják el, hiszen egy jó műszaki állapotú bogár használati értéke még ma is igen magas. Értsd: ennyi pénzért nem nagyon lehet kedvezőbb alternatívát találni, és persze ide vegyük bele a bogártalálkozóra járás lehetőségét és a kedvezményes biztosítást is.
Azért előfordul, hogy meg kell tőle válni, és akkor belekerülünk egy igen vegyes mezőnybe, ahol olykor a megbízható, rendszeresen szervizelt, bogarunk helyett a frissen eladásra festett, ámde szerény műszaki állapotú bogár kerül megvételre. Mivel az ellentmondásosság minden fronton jelentkezik, magunknak kell kiokoskodni a megoldást, ha szeretnénk a címben feltett kérdésre válaszolni, ehhez pedig minden bizonnyal segítséget találunk a klubban, a szervizekben, és általában a bogaras közösségekben.
Ez persze tűnhet agitálásnak, és talán sok rutinos bogaras számára magától értetődőnek is. De ne felejtsük el, hogy sokan nem így vannak ezzel, ezért mindennél fontosabbnak tartva az informáltságot, a cél az, hogy minél többen legyenek tisztában ezekkel a törvényszerűségekkel.
{moscomment}
Figyelem: a cikk első megjelenésének időpontja 2004. január 31., ezért előfordulhat, hogy a jogi háttér vagy a piaci helyzet megváltozása miatt egyes állításai ma már nem időszerűek, vagy tévesek. A tanácsok pontosságáért és hasznosságáért szerkesztőségünk mindent megtesz, de tartalmukért és a betartásuk következményeiért felelősséget nem vállal.