Ahogy a veterános mozgalom az elmúlt években növekvő népszerűségre tett szert, egyre nagyobb várakozás előzte meg az új minősítő rendszer életbe lépését is. Úgy tartja a mondás „a puding próbája az evés”, tehát ahhoz, hogy értékelni tudjuk az új rendszert, legalább egy évnek el kell telni. Kritizálni persze könnyű, de így legalább lesz mit, és az is kiderül, vajon az új rendszer jobb-e, mint a régi, és ha igen, akkor miben.
Ahogy a veterános mozgalom az elmúlt években növekvő népszerűségre tett szert, egyre nagyobb várakozás előzte meg az új minősítő rendszer életbe lépését is. Úgy tartja a mondás „a puding próbája az evés”, tehát ahhoz, hogy értékelni tudjuk az új rendszert, legalább egy évnek el kell telni. Kritizálni persze könnyű, de így legalább lesz mit, és az is kiderül, vajon az új rendszer jobb-e, mint a régi, és ha igen, akkor miben.
Csak remélni tudom, hogy nem fogja megosztani a veterános társadalmat, és nem lesz belőle diszkriminatív rendszer. („Én igazi veterán vagyok, de Te nem, Te kis gittelt, hamis …”) Bár az MMB (Muzeális Minősítő Bizottság) delegáltjai „felesküdtek” az objektivitásra, ez mégsem valósulhat meg teljesen, hiszen ehhez minden típusra ki kellene dolgozni egy kritériumrendszert, amely figyelembe veszi a sajátosságokat, alkatrész-beszerezhetőséget stb. (csak a példa kedvéért: a Bogarakhoz nem illik semmit sem „tömbvasból” kifaragni, hiszen alkatrész ellátottsága kiemelkedően jó, ellenben egy antik járművekhez, nem lévén más megoldás, ez a módszer is megengedett).
Az állapot tekintetében az 1-es 2-es és némely esetekben a 3-as kategória járművei vághatnak neki a minősítésnek. Ennek birtokában az összes kedvezményt és mentességet élvezhetik. A jövő évtől esedékes súlyadó emelés is elgondolkodtató, főleg ha hosszú távon tervezünk nosztalgiaautót tartani, talán érdemes minél előbb nekivágni a „veteránvizsgának”.
A nyugat európai példákat tekintve a katalizátoros és a nem katalizátoros járművek közötti adóteher rendkívül eltérő. Ez a tendencia várhatóan lépcsőzetesen nálunk is érzékelhető lesz. Ez egyfelől az autó importőr és kereskedő lobbi nyomásának, másrészt a környezetvédelem egyre nagyobb hangsúlyának köszönhető.
A biztosítási kedvezményeket egyelőre nem érinti, ha egy autó nem minősített, illetve a múzeális jelleggel várhatóan további kedvezményekre lehet számítani. Összefoglalva, jobb felkészülni előre, és már a most aktuális javításoknál az eredetiség és a korhűség irányába haladva feljavítani kedvenceinket.
Lehetséges alternatíva a katalizátor utólagos felszerelése.
Itt természetesen a szabályozatlan katalizátorról beszélünk, amelyek már jelenleg is – univerzális formában – beszerezhetőek. A Bogárnál a boxer elrendezés miatt a négy henger kipufogó leömlőit közösíteni kell – erre alkalmas lehet a csőkígyó rendszer – és a kipufogódob elé beépíteni a katalizátort. Kérdés, hogy ez elég lehet-e a későbbiekben bármiféle kedvezmény igénybevételéhez. (A jelenlegi szabályozás ugyanis nem tesz különbséget a „nem katalizátoros” és a „szabályozatlan katalizátoros” kategória között.)
Annak a valószínűsége nagyon kicsi, hogy a német újságokból ismert „G-kat” motorokat tömegével építenék be az itthoni Bogarakba, hat-hét Bogár árát nem valószínű, hogy bárki ráköltené egy ilyen „játékra”. Így a korhűség, eredetiség és a jó állapot fenntartása egyre nagyobb hangsúlyt fog kapni. A feltételek egyáltalán nem teljesíthetetlenek, mindössze egy kis odafigyelést, törődést igényelnek. Jótékony hatása lehet, hogy a kirívó ízléstelenségek, balesetveszélyes átalakítások várhatóan visszaszorulnak.
Tehát a feladat ismét adott, ha szeretnénk még jó ideig bogarazni, találkozóra járni, és élvezni a kedvezményeket, mert abban teljesen biztos vagyok, hogy mindenki szívesebben hívná a Bogarát úgy, hogy Duduka, Pömpike, Bogárka, Döncike, Ducika stb., mint úgy, hogy „benzinüzemű nem katalizátoros személygépkocsi, az ENSZ EGB emissziós előírásainak nem felel meg”.
Figyelem: a cikk első megjelenésének időpontja 2004. március 22., ezért előfordulhat, hogy a jogi háttér vagy a piaci helyzet megváltozása miatt egyes állításai ma már nem időszerűek, vagy tévesek. A tanácsok pontosságáért és hasznosságáért szerkesztőségünk mindent megtesz, de tartalmukért és a betartásuk következményeiért felelősséget nem vállal.