A cikk első részében, a szélessávú hangszórókkal foglalkoztunk, most térjünk át kicsit a „mélység titkára”, a mélysugárzók vizsgálatával. Autóban a kellemes zenehallgatás megteremtéséhez szükségünk van az alsóbb frekvenciák megtámogatására, melyhez egy külön mélysugárzó tökéletes szolgálatot tehet.
A cikk első részében, a szélessávú hangszórókkal foglalkoztunk, most térjünk át kicsit a „mélység titkára”, a mélysugárzók vizsgálatával. Autóban a kellemes zenehallgatás megteremtéséhez szükségünk van az alsóbb frekvenciák megtámogatására, melyhez egy külön mélysugárzó tökéletes szolgálatot tehet.
Sajnos a szettekben használatos 13–17 cm átmérőjű hangszórók nem igazán képesek az alsó frekvenciák megszólaltatására (tisztelet a kivételnek), melynek főleg az akusztikai viszonyok szabnak határt. Ugyanezen hangszórók egyébként szobai körülmények között, normális térfogatú dobozokban úgy meg tudnak szólalni, hogy ihaj!
Autóban nem marad más megoldás, mint mélyhangú segédhangszórókkal pótolni a hiányokat. Ilyen hangszórókat 20 cm-es átmérőtől, egészen extrém méretekig be lehet szerezni, de vigyázzunk, itt nem feltétlenül a méret számít! A választásnál döntő szerepe lehet a zenei ízlésvilágnak is, mert különböző méretű mélysugárzók másképp viselkednek, és ezt feltétlenül ismernünk kell.
Kezdjük azzal, hogy minél nagyobb méretű egy mélysugárzó, általában annál nagyobb teljesítményű, és a meghajtásához is nagyobb teljesítményű erősítőre van szükségünk, ami természetesen drágább. Ezen felül a hangszóró membránfelülete is nagyobb, ami az elkészült mélyláda hangnyomását ugyan növeli, de a nagyobb, és nehezebb membrán miatt, a megszólalása kissé lomha.
Tehát, ha olyan rendszert építünk, ahol számunkra fontos a mélyhangok mennyisége, akkor nyugodtan használhatunk nagyobb átmérőjű sugárzó(ka)t, csak hozzá kell szoknunk a lomha, hosszabban lecsengő mélyekhez (ez az alsó, és középkategóriás mélysugárzókra érvényes). Nem szeretném állandóan hangsúlyozni, hogy tisztelet a kivételnek, de ti is tudjátok, hogy kivételek mindenben vannak.
A kisebb átmérőjű mélyek nagy előnye: a dinamikus, gyors megszólalás, mely komolyabb stílusú, és pergőbb zenéken utánozhatatlanul lendületes hangzást produkál. Igaz, hogy a hangnyomás is kevesebb, de a hangszórók számának a növelésével ez is kiküszöbölhető. Amennyiben már hangnyomásról beszélünk, kicsit visszatekintve, azt se feledjük, hogy mélyládákban is van sokfajta, melyek erre a paraméterre mást-mást mutatnak.
Mindjárt itt is van a zárt/reflex ellentét, melyeknél az előbbinek „szebbek” a mélyei, lineárisabb a frekvenciamenete, rövidebbek a lecsengési idők, viszont kisebb a hangnyomás. Ezzel szemben a reflex dobozok a hangnyomás érdekében, melyből a legnagyobbat a reflexcső hangolási frekvenciája környékén produkálnak, kompromisszumokat kötnek a többi hangzási paraméter rovására. De hát úgy szokták mondani, hogy kinek a Pap, kinek a Papné. Viszont a hangszórók is meghatározhatják, hogy milyen dobozt építsünk, mert lehet, hogy egy adott hangszóró zártban nem érzi jól magát, csak reflex dobozban.
A hangszórókra visszatérve, én 3 féle méretű hangszórót ajánlok mindenki figyelmébe, mégpedig a 20-, 25-, 30 cm-es kiviteleket. Ezek a hangszórók nyugodt szívvel használhatók az ízlésnek megfelelő dobozokban. Ami még esetleg szóba jöhet a választásnál, és az elkészítésnél, az a rendelkezésre álló tér. Amennyiben kis helyünk van, de szeretnénk dögösebb hangzást elérni, akkor használjuk 25 cm-es hangszórót reflex dobozban. A 20 cm-es hangszórók kisebb autókban tesznek elegendő szolgálatot, de nagyobb légterek behangosítását ne kíséreljük meg velük.
A 25-ös sugárzók képezik az ésszerű kompromisszumot a méret, és hangzás terén. Amennyiben 30-as szubot használunk, biztosak lehetünk benne, hogy egy általános célú rendszernél, még csim-bum zenénél sem lesz mélyhiányunk, de egy rendesen elkészített 30-as reflexláda belső térfogata, bizony a 60 litert kóstolgatja, ami viszont nem kevés.
Ha sikerült lereagálnunk magunkban, hogy milyen hangszórót is szeretnénk (átmérő, teljesítmény), azért az árkategóriák között is nézgelődjünk, mert általában ahogy az lenni szokott, azért kérnek el több pénzt egy hasonló hangszóróért, mert valószínűleg jobb is (ami nem feltétlenül igaz).
A hangszórókhoz való dobozok méretezésébe azért sem szeretnék belemenni, mert minden hangszóró más, és más, éppen ezért nem igazán lehet általános terveket kreálni, amelyek több típushoz is megfelelnének.
Végezetül így utólagosan is szeretnék elnézést kérni azoktól, akik esetleg a múltkori számban is keresték a HiFi rovatot, ugyanis az elmaradt, melynek egyszerű oka volt, mégpedig, hogy készültem az autóhifi hangzás versenyre, amelyen azóta túl is vagyunk.
Remélem, hogy hamarosan bemutatásra kerül ez a bizonyos autó, az újságban, amelyen sok érdekes megoldással fogtok találkozni, de mindenre fény derül majd, hogy miért is lett az úgy elkészítve. Mindig azt mondják, hogy ne süllyedj mélyre, de most próbáld meg!