Én például nem az utcának szoktam zenélni, és ezt javaslom mindenkinek, hiszen piszok kellemetlen, ha azt hallják az autó közeledtével, hogy: „zzz, zzz, zzz”, és nem „Get Uppa!”
Én például nem az utcának szoktam zenélni, és ezt javaslom mindenkinek, hiszen piszok kellemetlen, ha azt hallják az autó közeledtével, hogy: „zzz, zzz, zzz”, és nem „Get Uppa!”
Nincs is nagyobb „öröm”, mint amikor zenehallgatás közbeni effekthangként jelentkezik autónkban egy kis fémzörgés, vagy műanyagzizegés, és még sorolhatnánk a különböző problémákat, melyekkel meg kell birkóznunk. Az autóban lévő műanyag burkolatok, illetve a karosszéria nagyobb terjedelmű fém lemezei a zene különböző frekvenciáira különbözőképpen reagálnak. Két eset lehetséges, melyeknek egyenként megvan az előnyük.
Az egyik: ha már be van szerelve autónkba a berendezés, könnyebben felderíthetőek a zajforrások, de csillapításukhoz ismételten szét kell szednünk a járgányt. A másik: amennyiben a rendszer még nincs beépítve, akkor nehezebben lokalizálhatók a zavarforrások, de kiküszöbölésüket a készülékek beszerelésekor, (mikor az autót egy kicsit meg kell bontanunk) egy kalap alatt el tudjuk végezni. Végül is teljesen mindegy olyan szempontból, hogy így is úgy is dolgoznunk kell vele.
És most lássuk a zavarforrásokat: mint már említettem a műanyag burkolatok, és a fém felületek ludasak az ügyben. A műanyagok vagy egymáson, vagy pedig fémhez érve okoznak kellemetlen zörgéseket, a nagy fém felületek pedig a rezonanciától önálló életre kelnek, és elkezdenek „zenélni”. Ezen zajok kiküszöbölésére sok speciális anyagot fejlesztettek ki, és használják a mai napig minden olyan területen, ahol a káros zavarokat, zajokat távol kell tartani. Nincs ez másképp az autóknál sem, ahol úgyszintén spéci anyagokat használnak.
Nézzük a fém felületeket, és próbáljuk a problémát műszaki szemmel megközelíteni: a fémeknek nemcsak az anyaga, terjedelme, de a vastagsága is befolyásolja a rezgésre való hajlandóságot. A kisebb fém felületek azért rezegnek kevésbé, mert az anyagon viszonylag egyenletesen oszlik el a „rezgés”, melynek csillapodási ideje is nagyon gyors, ezért nem érzékeljük hallhatóan az anyagban végbemenő folyamatot. Nagyobb gondot jelentenek a nagy felületek, ugyanis itt az anyag nemcsak átveszi a rezgéseket, hanem a felület középpontjától centrikusan, annak függvényében, hogy az anyag mely pontjain van stabilan rögzítve, még erősíti is azokat. (Gondoljunk csak a figyelmeztetésre, hogy miért nem szabad menetelni egy hídon? Mert a monoton rezgéseket a híd nemcsak átveszi, hanem erősíti is, és előbb-utóbb feladja a küzdelmet.) Azért az autó nem fog rögtön szétesni, de minél előbb tegyünk ez ellen.
Például egy anyag minél vastagabb, értelemszerűen annál nehezebb rezgésre késztetni, illetve, ha már az anyag felülete bizonyos mértékben elnyeli a rezgéseket, akkor már úgymond ki vagyunk segítve. Több cég kínálatában találunk olyan zajcsillapítókat, melyeket kimondottan ilyen célra fejlesztettek ki, mint pl. a híres „zajgyilkos”. Ezeket az anyagokat vagy saját flakonukból, vagy szórópisztoly segítségével vihetjük föl a különböző felületekre, mellyel hatásos csillapítást érhetünk el.
Ezen kívül rendelkezésünkre állnak még különböző bitumenes lapok, és a felületek kritikus pontjaira ragasztható más csillapítóanyagok is. A csillapítást főképp azon ajtók belső fém felületein tegyük meg, amelyekbe hangszórókat szerelünk, mert ott van a leginkább direkt hatásban egymással a rezgéseket előidéző hangsugárzó, és a nagy fém felület. Aztán ha már nagyon belejöttünk a fújkálásba, akkor folytathatjuk a csomagtér fedélen, vagy akár a tetőn is! Aki viszont más csillapítási formát választ a spéci anyagok ára miatt, az főleg az ajtóknál vigyázzon arra, hogy a használt anyag vízálló legyen!
A műanyag zörgések kordában tartása nehezebb, és időigényesebb folyamat. Ezen zajokat csak úgy tudjuk orvosolni, ha pontosan lokalizálhatók azon elemek, melyek a zajforrást képezik, tehát a hifi beüzemelése után tudunk nekiesni ennek a munkafázisnak. Általában a műanyagok nem szoktak magukban zörögni, hanem más műanyaggal, vagy fémmel való kapcsolatuk következtében jön létre ez a jelenség.
Ennek legegyszerűbb elhárítási módja, egy kis szivacsos, vagy rugalmas anyag elhelyezése a két elem közé, amely meggátolja ezen elemek egymással történő fizikai kapcsolatát, és így a zörgés megszűnik. Zörgés szempontjából veszélyes szokott lenni az ajtók belső burkolata, az általában rajta elhelyezett hangszórórács, az A-, és C-oszlop takaró műanyagok, a biztonsági öv magasság állításánál található nem fix rögzítésű anyagok, némely esetekben a tetőkárpit, a kalaptartó, a csomagtérfedél borítása, és még sorolhatnánk.
Mindig az a legjobb megoldás, ha a beépített rendszer mellett egy hétre elegendő kajával beköltözünk az autóba, és elkezdünk hallgatózni, melyhez nagy segítséget adhat egy olyan tesztlemez, amelyen különböző frekvenciájú hangok találhatók (általában 30Hz-től, részletenként felfelé emelkedően), így könnyebb a zajforrás keresés, annál is inkább, mert nem biztos, hogy minden ugyanazon a frekvencián fog hallható zajt kelteni.
Célszerű egy kis zajcsillapítást az autón kívül is elvégezni. Ez a munka nagyrészt a rendszámtáblára, és annak felfogató műanyag keretére irányul. Itt mindenképpen az időjárásnak némiképp ellenálló anyaggal dolgozzunk! (pl.: ablakok szigetelésére használt gumírozott ’purfix’ anyag, mely egyik oldalán ragasztható, így megkönnyíti a felrögzítést) Én például nem az utcának szoktam zenélni, és ezt javaslom mindenkinek, hiszen piszok kellemetlen, ha azt hallják az autó közeledtével, hogy: „zzz, zzz, zzz”, és nem „Get Uppa!”
Egyébként, ha jól le van csillapítva egy autó, akkor a zenéből sem szűrődik ki annyi, mint csillapítás nélkül. Mivel a rezgéseket főleg a mélyfrekvenciás hangok okozzák, ezért annál nagyobb hangsúlyt kell fektetnünk a zajcsillapításra, minél nagyobb, vagy több mélysugárzót használunk.
Amennyiben jó munkát végeztünk, nem lesz mellékzörej, csak a tiszta zene, és ez az, ami számít! A leírtakból mindenki beláthatja, hogy a zajcsillapításnak milyen fontos szerepe van az autohifi szerelésnél, igaz, hogy nagy munkával járó folyamatról van szó, de a végeredmény mindenért kárpótolni fog. Jó munkát kívánok!