Egy-két készülék kivételével sokakban felmerül a kérdés, hogy melyik készüléknek hol is van a helye? Tegyük hozzá, jó kérdés! Általában azzal mindenki tisztába van, hogy a fejegységet vagy a régi készülék helyére, vagy ha nem volt még az autóban rádiósmagnó, akkor a neki kialakított helyre kell beraknunk. Mivel ezek a készülékek DIN szabvány szerinti méretben készülnek, így nem lesz nehéz dolgunk.
Egy-két készülék kivételével sokakban felmerül a kérdés, hogy melyik készüléknek hol is van a helye? Tegyük hozzá, jó kérdés!
Általában azzal mindenki tisztába van, hogy a fejegységet vagy a régi készülék helyére, vagy ha nem volt még az autóban rádiósmagnó, akkor a neki kialakított helyre kell beraknunk. Mivel ezek a készülékek DIN szabvány szerinti méretben készülnek, így nem lesz nehéz dolgunk. Vannak viszont olyan esetek, amikor a gyárilag beépített készülék nem szabványos méretű, ilyenkor külön megvásárolható beépítő keretek segítségével tudjuk orvosolni a problémát.
Az első hangszórók elhelyezésére is sok autógyártó biztosít helyet, legalább is a közép-mély hangszóróknak bizonyosan, amely hangszóróhelyet többnyire az ajtókban találunk. Nem ritkaság olyan autó sem, amelyben már a különálló magas sugárzóra is gondoltak hely szempontjából. Főleg a közép-mély sugárzók beszerelésénél akadhatunk kisebb nehézségekbe, melyek az alábbiakban sorolt okok miatt lehetnek.
Sajnos az autógyártók, ha be is építenek valamilyen hangszórót az adott típusba, azt általában „gagyi” jelszóval lehet illetni. (Tisztelet a kivételnek!!) Márpedig igenis vannak kivételek, szerencsére egyre több gyártó ad a minőségre, nemcsak a kivitelezés, de a hangzás tekintetében is, és ez alatt nem elsősorban a megfizethetetlen autómárkákra gondoltam.
Visszatérve az ún. „gagyi” technikákhoz, itt a hangszórók mérete (elsősorban beépítési mélysége) még meg sem közelíti egy normálisnak mondható sugárzó méreteit, és sajnos az ajtók kialakítását is azokhoz a hangszórókhoz igazítják. Így könnyen előfordulhat, hogy hangszórócsere esetén, már a mágnes átmérőjénél megakadunk, de ha be tudjuk préselni az adott helyen, vagy szerencsére a keret mögött nincs takaró elem, ami meggátolna minket ebben, akkor még mindig ott van a mélység titka!
Nagy örömmel beszereljük a hangszórót, összerakunk mindent, és amikor letekernénk az ablakot, tanácstalanul állunk a probléma előtt, hogy az üveg miért akad meg kb. 15 cm-re a minimumállástól? Ilyenkor kezdünk el kiemelő gyűrűket fabrikálni a hangszóróhoz, és miután összerakjuk, és rájövünk, hogy a gyári hangszórórács nem megy vissza a helyére, akkor jöhet az ajtópanel barkácsolás! Amennyiben mákunk van (általában nem szokott) ezeket mind megúszhatjuk.
A magas sugárzóval méreteinél fogva nem szoktak ilyen gondok lenni. Beépítéshez használhatjuk az esetleges gyári helyeket, vagy a magas sugárzóhoz adott tartókat, melyeket ragasztással, vagy csavarozással célszerű a műszerfal tetejének szélére rögzíteni. A jobb hangzás elérése érdekében építsük be a magas sugárzót az „A” oszlop takaró műanyag burkolatába. Elméletileg beszereltük a fejegységet, és a hangszóró szettet. Ezek után jó eséllyel jöhet még néhány erősítő, és mélyláda beépítése.
Ezen készülékek helyét a csomagtartó felől próbáljuk meg keresgélni. Mivel a csomagtartóban szabadabban garázdálkodhatunk, mint egyéb szűkösebb helyen, így teljes mértékben szárnyakat adhatunk fantáziánknak, a beépítéssel kapcsolatban.
Vigyázzunk arra az erősítők beszerelésénél, hogy a megfelelő hűtés minden esetben biztosított legyen. Ennek hiányában nagyobb terheléseknél az erősítő túlmelegszik, ami akár a tönkremeneteléhez is vezethet! A mélyládáknál két szempontot kell mindenek előtt figyelembe vennünk. Mégpedig először ügyeljünk a hangszóró mechanikai védelmére, melyet egy elé felszerelt ráccsal meg tudunk oldani. Másrészt a doboz mozgását gátoljuk meg különböző rögzítési megoldásokkal.
Ezekre a dolgokra igazából csak akkor van szükség, ha mások is használják az autót, és biztos, ami biztos alapon védeni kell a cuccot. A mélyláda helyét igazából csak működés közben tudjuk meghatározni, akkor is tologatnunk, és forgatnunk kell mindenfelé a csomagtartóban, hogy ez összejöjjön. Általában (ez nem minden ládára érvényes) úgy szólnak igazán jól a ládák, ha a hangszóró a csomagtér ajtaja felé néz, és attól kb. 10-15 cm távolságra van. Ez azonban egy elnagyolt elmélet, mert ez a kérdés is autó, ill. mélyláda függő.
Mivel minden autónál más és más a beépítési lehetőségek tárháza, és erre bőven kevés lenne egy cikk, így a ovábbi kérdéseket próbáljuk a fórumban megbeszélni.