Az Audi újabb fejezetet nyitott csúcsmodellje programjában, most az R8 V10 változat is bemutatkozik.
Az Audi újabb fejezetet nyitott csúcsmodellje programjában. A márka az R8 modelljével már a kezdetektől a szupersportautók szegmensének élvonalába lépett, s most az R8 V10 változat is bemutatkozik. 5,2 literes, tízhengeres erőforrása 386 kW (525 LE) teljesítményt és 530 newtonméter forgatónyomatékot produkál, amely értékek a gyakorlatban lélegzetelállító menetteljesítményeket biztosítanak számára.
Olyan kiemelkedő színvonalú Audi-technikáival, mint quatro összkerékhajtása, könnyű alumínium karosszériája, teljes egészében LED-világítóegységek alkotta, innovatív fényszórói vagy akár markáns formavilága, az R8 5.2 FSI quattro egyértelműen a „pole pozíciót” foglalja el vetélytársai körében.
A R8 V10 technikáiban az Audi Le Mans-i győzelmeinek hosszú sora mögött rejlő hatalmas tudás és tapasztalat jelenik meg. Atmoszférikus motorjában olyan, közvetlenül a versenypályáról származó megoldások találkoznak, mint például a szárazkarteres kenési rendszer vagy az FSI közvetlen benzinbefecskendezés, tízhengeres konstrukciója pedig a tiszteletet parancsoló csúcsteljesítmény, a brutális vonóerő és a csekély saját tömeg tökéletes ötvözetét alkotja. Ez az aggregát 2009-től a világ versenypályáin is bizonyíthatja képességeit, mégpedig az új R8-versenygépben, amelyet az Audi kifejezetten az ügyfélsport céljaira, a GT3-szabályrendszer szerint fejleszt.
A V10-es erőforrás a sorozatgyártású sportkocsiban a versenyváltozatéval közel azonos konstrukcióban jelenik meg. Összlökettérfogata 5.204 köbcentiméter, 6.500 percenkénti fordulatszámnál 530 newtonméter forgatónyomatékkal szolgál, 386 kW (525 LE) névleges teljesítményét 8.000 percenkénti fordulatnál adja le.
Fajlagos teljesítményként hengerűrtartalma egy-egy literére 100,9 lóerő adódik, miközben minden egyes lóerő mindössze 3,09 kilogrammot mozgat, az Audi R8 V10 hatfokozatú manuális sebességváltóval szerelt változatában ugyanis mindössze 1.620 kilogrammot nyom. Ebből a motor 258 kilogrammot tesz ki, mindössze 31-el többet, mint a V8-as aggregát esetében.
Az Audi R8 5.2 FSI quattro álló helyzetből csupán 3,9 másodperc alatt katapultál 100 kilométer/órás tempóra, s a szekvenciális R tronic váltóművel 8,1 másodperccel később már a 200-as kilométer/órás határt lépi át. Hatalmas vonóereje ezután is alig gyengül, s egészen 316 kilométer/óra végsebességig tart ki.
Brutális ereje, gázreakciói közvetlensége és intenzitása, illetve hangja valóban egyedülálló és lélegzetelállító sportautó-élménnyé áll össze. A V10-es dörgő basszusokból és erőteljes felhangokból kreált koncertje a fordulatszám emelkedésével igazi fortissimóba vált, s az egyedi hangzású pörgésnek csak a percenként 8.700 fordulat szab határt.
Az 5,2 literes aggregát az FSI-elv szerinti közvetlen benzinbefecskendezéssel dolgozik, ami az Audi saját fejlesztése. Az üzemanyagot akár 120 bar üzemi nyomáson common rail rendszer fecskendezi a hengerekbe. A közvetlen befecskendezés e módszerével jelentősen mérséklődik a kopogási hajlam, az üzemanyag párolgása pedig az égéstér hatékony belső hűtéséről gondoskodik, rendkívül magas, 12,5 : 1 sűrítési arányt is lehetővé téve. Mindez ismét csak a kiemelkedő teljesítményszintet, illetve az üzemanyag-takarékosságot szolgálja: az R tronic váltóművel szerelt R8 V10 mindössze 13,7 liter üzemanyaggal is megelégszik 100 kilométerenként.