www.kedvezmenyesbiztositas.hu

Audi Sportback

Menetdinamika

Futóműve alapkonstrukcióját és számos komponensét az Audi Sportback Concept a márka legfiatalabb és legsikeresebb modellcsaládjától, az A4 és A5 sorozatoktól vette át. Dinamikus futóműve ez esetben is új mércéül szolgál a kategóriában, a pontos irányíthatóságot és a magas fokú dinamikát, biztos stabilitással és kiemelkedő mozgékonysággal ötvözve. Felfüggesztéseit, kormányberendezését, kerekeit és fékeit a legmagasabb színvonalú menetdinamika jegyében fejlesztették ki, míg a rugózatlan tömegeket számos alumínium alkatrész alkalmazásával mérsékelték.

Az új ötkaros első felfüggesztés nagyban hozzájárul e dinamikus karakterhez. A tervezők a differenciálművet előrébb, a tengelykapcsolót pedig hátrébb helyezték, a tengelyvonal így 154 milliméterrel előrébb kerülhetett. Mindez az első és a hátsó tengely között optimális tömegeloszlást tesz lehetővé.

Az első felfüggesztés kerekenként öt-öt lengőkart tartalmaz, geometriájában egy tartó- és egy vezetőkar alkotja az alsó, míg két vezetőkar a felső síkot. Az ötödik kar, az úgynevezett nyomtáv-kar, a kormányművet és a függőcsapot köti össze. Mindegyik lengőkar anyaga kovácsolt alumínium, csekély rugózatlan tömeget, rendkívül pontos kerékvezetést és magas fokú ütközésbiztonsági adottságokat biztosítva. A nagyszilárdságú csőkeresztmetszetű stabilizátor szintén jelentős tömeget takarít meg. A hátsó felfüggesztés tartójául magas hajlító- és torziós szilárdságú segédváz szolgál.

A sportos irányíthatósági tulajdonságok, valamint a magas fokú kényelem harmonikus egysége érdekében a rugózatlan tömegek nagyságát a lehető legalacsonyabb szinten kell tartani. Az Audi a hátsó felfüggesztés minden eleme tekintetében hűen követte ezt az elvet. A felső keresztlengőkarok és a nyomtáv-karok egyaránt kovácsolt alumíniumból készültek, s magas fokú szilárdságukkal gondoskodnak arról, hogy a kerékdőlés és a nyomtáv a kerékre ható dinamikus erők hatására is csupán kismértékben változzon.

Az úgynevezett CDC-lengéscsillapítók (continuous damping control) – amint az Audi hasonló formában a Q7 luxus SUV-modelljében már alkalmazza őket – hidraulikus, gáztöltésű, kettős hüvelyű csillapítók, amelyek külső szelepükön keresztül csővezetékhez csatlakoznak. Működésük ennek segítségével folyamatosan szabályozható.

A lengéscsillapító belső és külső hüvelye között elektromágneses szelep szabályozza a hidraulikafolyadék áramlását. A kisebb keresztmetszet keményebb, míg a nagyobb lágyabb csillapítási karakterisztikát eredményez.

Az „Audi drive select” rendszere kínálta különleges üzemmódban a szabályzóegység adaptív jellegmezők alapján dolgozik. Önműködően a pilóta vezetési stílusához és az útviszonyokhoz igazodik, s igény szerint akár a „Comfort” üzemmódból is villámgyorsan egy feszesebb karakterisztikára válthat át, mielőtt még a fizikai határokat közelítené. A rendszer sportos hangolású rugókkal egészül ki, amelyek terepen is magas fokú kényelemről gondoskodnak.

A szabályzóegység a pillanatnyi menethelyzet függvényében határozza meg a csillapítás optimális mértékét. Tempós kanyarvételkor vagy intenzív fékezéskor a karosszéria kellő megtámasztására ennek megfelelően nagyobb, míg komolyabb útegyenetlenségek esetén lágyabb csillapítóerők állíthatók elő.

A tanulmánymodell az első olyan, hosszirányban beépített motorral készült Audi, amely elektromechanikus szervokormányt kapott. Legfőbb előnye, hogy a hagyományos szervokormány-konstrukciókkal szemben kizárólag akkor dolgozik, ha a jármű valóban irányt változtat. Egyenes menetben nem igényel energiát, így az üzemi körülményektől függően átlagosan mintegy 0,2 liter üzemanyagot takaríthat meg 100 kilométerenként.

Az elektromechanikus szervokormány a parkolássegítő berendezéssel kialakított közvetlen kapcsolata révén a kiválasztott parkolóhelyre történő teljesen automatikus beállást is lehetővé teszi az Audi Sportback Concept számára.

A legkeményebb szituációkban is hatékony lassulás érdekében az Audi Sportback Concept mind a négy kerekén kerámia féktárcsákkal készült. Ezek a hagyományos acéltárcsákkal összevetve nem csupán mintegy négyszeres, akár 300 ezer kilométeres futásteljesítményt, hanem a fading jelenségével szembeni legmagasabb fokú ellenálló képességet is kínálnak. A lengéskényelem és a menetdinamikai adottságok szempontjából további jelentős előny a rugózatlan tömegek ily módon elért számottevő csökkenése.

A 21-colos kerekek mögé az első tengelyre 380, a hátsóra 356 milliméter átmérőjű kerámia féktárcsákat szereltek, az optimális fékhőmérsékletről pedig a belső szellőzésű konstrukciók gondos hűtőcsatorna-kialakítása gondoskodik. A tárcsákat elöl egyrészes, 6-dugattyús alumínium féknyergek, míg hátul úszónyergek szorítják.

 

Sportback koncepció galéria

 

{gallery}audifil/sportback{/gallery}

Oszd meg a közösségi oldalakon!

TLX_125x125_web

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..

[instagram-feed]

AABCarLogo125x125

search previous next tag category expand menu location phone mail time cart zoom edit close