Ismét szerepel öthengeres aggregát az Audi palettáján, mégpedig egészen különleges technika formájában.
Ismét szerepel öthengeres aggregát az Audi palettáján, mégpedig egészen különleges technika formájában. Az első vásárlóihoz várhatóan nyár végén érkező TT RS 2,5 literes közvetlen benzinbefecskendezésű és turbófeltöltésű erőforrása 250 kW (340 LE) teljesítményt és 450 newtonméter maximális forgatónyomatékot produkál. A sportos öthengeres rendkívüli menetteljesítményekkel szolgál, s a quattro állandó összkerékhajtással és a speciális sportfutóművel közösen, a kompakt Audi TT RS modellt Coupé és Roadster változatában egyaránt a sportkocsik élmezőnyének különleges tagjává avatja.
A sportos öthengeres benzinmotorok gazdag hagyományokra tekinthetnek vissza az Audinál, a legismertebb közülük minden bizonnyal az Audi quattro 2,1 literes turbófeltöltésű konstrukciója. Már 1980-ban 147 kW (200 LE) teljesítménnyel mutatkozott be, majd a közvetlenül a versenysportból az utcára érkezett, 1984-es Sport quattro orrában már 225 kilowattot (306 LE) adott le. A turbó és a quattro már 25 esztendeje is nyerő párosnak bizonyult.
Az Audi most ismét felvette e fonalat: az FSI közvetlen benzinbefecskendezést és a turbófeltöltést kombináló teljes egészében új fejlesztésű öthengeres erőforrás a TT RS modelleket vérbeli nagyteljesítményű sportautóvá avatja. A TFSI 2.480 köbcentiméteréből produkált 250 kW (340 LE) értékével 100,8 kW (137,1 LE) literteljesítménnyel büszkélkedhet.
Teljesítmény-tömeg aránya szintén kiemelkedő, ami az Audi Space Frame (ASF) technológiával jórészt alumíniumból készülő, extrém könnyű karosszériának köszönhetően mindössze 1.450 kilogrammos Coupé esetében csupán 4,3, míg a Roadster (1.510 kilogramm) változatnál 4,4 kilogrammra adódik lóerőnként.
A TT RS Coupé mindössze 4,6 másodperc alatt katapultál álló helyzetből 100 kilométer/órás tempóra, a Roadster esetében pedig e sprint egy tizedmásodperccel igényel többet. Az elektronikus úton 250 kilométer/órára korlátozott végsebesség mindkét változat esetében csupán merő formalitás, az Audi kívánságra készséggel 280 kilométer/órára emeli a határt.
Ha lehet, még hatásosabb brutális vonóereje, 450 newtonméter maximális forgatónyomatéka ugyanis az 1.600 és 5.300 percenkénti fordulatszám közötti tartományon folyamatosan rendelkezésre áll. A TT RS számára az előzések így valóban könnyed rutinná egyszerűsödnek. A motor pedig spontán reakcióival, pörgős karakterével és az Audi-öthengeresek semmi mással össze nem téveszthető, mélyen zengő klasszikus melódiáival újra és újra vérpezsdítő élményekkel szolgál.
Kompromisszumot nem ismerő sportmotorként a 2,5 literes TFSI extrém kompakt felépítésű, csupán 49 centiméteres hosszúságával ideális a TT RS orrába szánt keresztirányú beépítésre. Mindössze 183 kilogramm saját tömege szintén kiváló értéknek számít. Forgattyúháza átmeneti (vermikuláris) grafitos öntöttvasból készül, amelynek a legmagasabb fokú szilárdságot csekély saját tömeggel egyesítő, high-tech anyagát az eddigiekben kizárólag az Audi nagy TDI-erőforrásaiban alkalmazták. A blokk szilárdságát átgondoltan elhelyezett merevítések fokozzák tovább. A könnyűfém-ötvözet hengerfej, a dugattyúk és a hajtókarok ugyancsak könnyűszerkezetes és nagyszilárdságú konstrukciók.
A bivalyerős öthengeres aggregát igen hatékonyan bánik az üzemanyaggal, a Coupé átlagosan mindössze 9,2 literrel is megelégszik 100 kilométerenként (Roadster: 9,5 l/100 km). A szívócsatornában kapcsolható töltetterelő élek perdítik kellő mértékben a beáramló levegőt. A common-rail befecskendező berendezés által 120 bar nyomáson az égésterekbe juttatott benzin intenzív örvénylő mozgásával hatékonyan hűti a hengerfalakat, a turbófeltöltés alkalmazása mellett rendkívül magasnak számító, 10,0:1 sűrítési arányt is lehetővé téve. A két lánchajtású, állítható vezérműtengely szintén hozzájárul a magas töltési fokok eléréséhez.