www.kedvezmenyesbiztositas.hu

Csodafalu, taposógenerátor

Pislogtunk, mint egér a nyerstésztában, a sütő felé menet.

Ember jövé autóval. Lészen az 12 voltos, alakítatá át 6 voltosra. (azért fertőző az, amit a gyerek olvas fel lecke gyanánt) Ilyen kéréssel még senki nem keresett meg bennünket. Mindenki fordítva szeretné, bár egyszer egy úriembernek nem akarták megadni a veteránminősítést, mert 12 voltosra volt átépítve a szekere. Na, ő neki kellett egy kicsit trükközni, de vizsga után azonnal ment vissza 12-re. A mostani úrnak is az eredetiség miatt kellett a visszaalakítás. Szerencsére még volt a fiókban 6V 40/45-ös zizzó a fényszóróba, a H4 helyére. (hagy vakuljon a magyar)

          Ja, ezt is vissza kell cserélni. – húzta fel a szemöldökét a tulaj.

          Nem muszáj, ha tologatni akarja.

Mert bizony, egy ilyen kis átalakítás, mint a nagyobb izzó, már túlterheli a rendszert. Persze voltak már később megnövelt teljesítményű dinamók is, de az nem autentikus.

Volt egy merész srác. Igaz, hogy neki a nagyobb generátor volt betéve, de hirtelen ötlettől vezérelve, valami 100 wattos lámpát rakott be a kocsiba, és úgy indult haza, mindössze csak pár ezer kilométerre. Münchenből telefonált, hogy a kocsi nem megy sehova. Kimérette a vadonatúj akksit egy műhelyben, ahol vetettek vele egy másikat, de az első benzinkúttól – ahol megállt tankolni – nem bírt tovább menni, mert megint nem indult a gép. Mondtam neki, hozza vissza a járgányt a műhelybe, majd megnézem. Amikor sírva fakadt, vigaszul közöltem vele elég lesz, ha vesz egy pár normál izzót a kútnál. Lökjék be a kocsit, és viszont látásra. Portugáliából írt később, hogy köszöni szépen, jól van.

Vissza a mostani esethez: Emberünk nem hitte el, hogy az a pár watt különbség letérdelteti az akkumulátort.  

          Mátraverebélyben öt percig tekerik a kerékpárt, aztán tévét néznek, meg világítanak vele. – mondta.

          Hun? – kérdem.

          Hát a csoda faluban, ahol szobakerékpárból építettek áramtermelőt, és a rászorulóknak adták.

Közben leesett miről is van szó. Tele vannak a médiákok az itt, meg az ott tekergető, zöld áramot termelő, figyelemfelkeltő projektekkel, de a csodafalusi eset már engem is elgondolkodtatott. Hogy van az, hogy ha be kellett tolni egy autót – mert égve hagytuk a lámpát – akkor ki kellett menni a világból, hogy ismét induljon. Vagyis egy pár fordulatot bele kellett csavarni a generátorba, míg feltöltötte az akksit. Ezek meg tekernek egy kicsit, és mehet a sunlight. Köszönöm, nem kérem a képletet amivel ki lehet számolni. Engem a gyakorlat érdekel, nem a számok, mert bár azok nem hazudnak, de azért csalódást tudnak okozni.

Hányan nyöszörögnek a ritkán használt autóiknál a lemerülés, majd a hirtelen akkumulátor halál miatt. Vagy ott vannak az alulméretezett akksis, kondenzátornélküli audisták. Mennyi nagy basszuskor összeomló áramháztartás, és mennyi döglött áramtároló!

Ott meg csak tekernek egy picit…

Távol álljon tőlem még a politizálás látszata is (a megélhetési politikusokat meg egyenesen betonba önteném) de, szép hazánkban, ami ingyen van, az a legdrágább. (Tudom, nem ilyen összefüggésben használják a mondást.) Arra gondoltam, hogy a közmunkaprogramban összerakott áramtermelő mennyibe jöhetett ki az adófizetőknek. A vas, az elektronika, a bér, ingyom-bingyom, és az akkumulátor is biztosan hamar megadja majd magát. Szerintem egy évi áramfogyasztást kifizethettek volna neki, persze akkor nem lettek volna benne a tévében. Ahogy a nő őszinte mosolyát elnéztem (mint akinek hentesbárd áll a tarkójában) ő is jobban örült volna neki.

Kér valaki egy rejtett hiba megoldást? Hát persze.

Bátyám autójában világított halványan a töltésjelző. Ez nem is lett volna baj, látott tőle, de az akksi folyton padlón volt. Elvitte ajtóvillanyosságszerelőhöz (nehogy hozzám jöjjön). Otthagyta az aranyérműtétjére félretett pénzét, de a generátorcsere jó megoldásnak látszott… Vagy 20 kilométerig, amikor is a lámpicsek ismét felderengett. Na, ekkor már méltóztatott engem felkeresni a tesó. Az „új” generátorban szét volt törve a kefetartó, és az egyik dióda szára le volt olvadva. (Hogy mondják oroszul, ha rossz a dióda? Diónyet. Boros Lajosba mentem át.) Kérdem hol a régi áramtermelő, mire kiderült, úgy került csak egy kisebb vagyonba a javítás, hogy otthagyta. Hát, valahogy megtalpaltam, megforrasztottam az alkatrészt. Minden okésnak tűnt, de másnap ismét jelenése volt a bátyónak. Mint aki megvilágosodott, lerántottam a visszajelző csatlakozását a generátorról, és odakötöttem egy kontrollámpát, ami természetesen nem világított.

Tehát: Lakatos elvtárs, egy kisebb sérülést úgy javított, hogy az áthúzott vezetékkel együtt egyengette a lemezt. Elnyíródott a behúzócső, és vele együtt foszlott a rézvezeték is, ami finoman testtelgetett. Ez a testtelés nem csak a lámpa derengését okozta, hanem a töltésbe is belepofázott, ezért merült az akksi.

Aszongya valaki, nem tudja, hogy működik a töltés ellenőrző lámpa. A zizzó egyik lábán pozitív van, a másikra az álló generátorról negatív érkezik. Ha termel a rendszer, a negatívot pozitív váltja fel. Két azonos polaritású vezeték közt pedig nem világít a lámpa.

Na, most ennyi fért Miki mókatárjába.

 

 

Megosztom Facebookon! Megosztom iWiWen! Megosztom Twitteren! Megosztom Google Buzzon! Megosztom Google Readeren! Megosztom Tumblren!

Oszd meg a közösségi oldalakon!

TLX_125x125_web

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

I accept the Privacy Policy

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .

[instagram-feed]

AABCarLogo125x125

search previous next tag category expand menu location phone mail time cart zoom edit close