Der Typ 964 – Kockáztattak, és nyertek

November 27-én Los Angeles-ben debütál a Porsche 911 legújabb, immár nyolcadik generációja. Éppen 55 évvel azután, hogy megjelent az első 911-es. Összeszedtük a legfontosabb tudnivalókat a legutóbbi generációról. A nyomtatott magazinban pedig megidézzük majd a 911 történelmét.

1988, 911 Carrera 2/4 Coupé, Typ 964, 3,6 Liter, Generationen

A sportkocsi harmadik generációja, a 964-es típusként ismert modell a hagyományos sziluettet ötvözte a legmodernebb technológiával. Benjamin Dimson 1986-os tervei 1989-től öltöttek formát a Porsche 964 képében. A vállalat jövőjére nézve kockázatosnak tűnhetett az akkori koncepció, hiszen a cég gazdasági kihívásokkal küszködött, ám a modell meggyőzte a vásárlókat.

Az első modellváltozat azonnal megmutatta, milyen fejlett az új 911: most először olyan összkerékhajtással szerelték a Carrera 4-est, amelyet eredetileg a nagyteljesítményű Porsche 959 sportkocsihoz terveztek. Az elektronikusan vezérelt és hidraulikusan szabályozott nyomaték elosztó szintén jócskán megelőzte a korát. Az összkerékhajtást a blokkolásgátló fékrendszer (ABS) érzékelőivel is összekötötték, ami – pont mint a szervó kormány – nemcsak extra opció volt immár, hanem a modell alapfelszereltségévé vált.

Ezután a hátsó kerék meghajtású 911 Carrera 2 következett 1989-ben, s a Cabriolet, a Targa és a Coupé verziók is debütáltak. Mi több, az ismert karosszéria alatt – gyakorlatilag csak az integrált lökhárítók módosították valamelyest a formát – a 964-es nyolcvanöt százaléka teljesen új tervezésű alkatrészekből állt.

A 3,6 literes léghűtéses motor új csúcsot ért el, ami a lökettérfogatot és 250 lóerős teljesítményt illeti a Carrera 2/4 modellben. A boxer motor egyik technikai újítása az iker-szikragyújtás volt, amit nagy működési megbízhatósága miatt eredetileg repülőgép-motorokhoz fejlesztett ki a Porsche. Ugyanakkor az aerodinamika által okozott emelkedés a hátsó tengelyen szinte teljesen megszűnt, mivel a hátsó spoilert visszahúzhatóvá tették. És volt még egy új funkció: az adaptív Tiptronic sebességváltó, amely lehetővé tette a sima sebességváltást anélkül, hogy a nyomaték megszakadna.

A 911-es jubileumi modell a 964-es generáció egyik legjellegzetesebb változata volt, mindössze 911 ilyen speciális, limitált kiadású sportautót dobtak piacra 1993-ban, a 911 születésének 30-ik jubileumára – hamar el is fogyott a készlet. Elöl-hátul széles sárvédőivel ez a modell a Carrera 4 hajtásegységét kombinálta a Coupé karosszériájával és a 17 colos 911 Turbo futóművével, de hátsó szárny nélkül. A kaszni exkluzív Viola Metallic fényezését Rubicon Grey teljes bőrbelsővel kombinálták.

Az exkluzivitást tovább növelve, hogy az 1993-as 911 Speedstert rövidített szélvédővel, módosított tetőszerkezettel és az első ülések mögötti, jellegzetes kettős buborék fedezékkel hozták forgalomba. 930 ilyen példányt építettek a Carrera 2 Cabriolet alapjaira, valamint további 15 járművet a szélesebb Turbo karosszériája alapján.

A turbófeltöltésű változatok a legmagasabb szintű 911 típusú 964-esek voltak. A 911-es Turbo kezdetben az előd 3,3 literes motorját kapta, ami akkoriban 320 lóerőt tudott, a 911 Turbo S pedig lenyűgöző 381 lóerővel büszkélkedett. 1993 elejétől új 3,6 literes motor debütált a modellben 360 lóerővel, sőt, októbertől már a következő sorozat kopogtatott az ajtóban, így a sportkocsi ikon megtette a következő lépést. A Porsche 1988 és 1994 között összesen 63 762 darab 964-est gyártott.

TLX_125x125_web

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..