A Porsche köszönti magyar származású mérnökét 90-ik születésnapján

2021. október 8-án ünnepli 90. születésnapját a Porsche számos versenymotorjáért felelős magyar származású mérnök és újító Valentin Schäffer. A Porsche Motorsport vezetője, Fritz Enzinger is köszöntötte az idős szakembert, aki három évtizeden át a fejlesztette Porsche motorjait, s olyan kiemelkedő típusok kapcsolódnak a munkásságához, mint például a Porsche 550 A Spyder RS ​​547/2 vagy a Porsche 917 KH.

Valentin Schäffer 1931. október 8-án született Magyarországon. A Porsche-nál 1955-ben kezdett dolgozni motorszerelőként.

– Valójában a stockachi mérnöki iskolába akartam menni, de szerelmes lettem egy lányba, s ez a Ludwigsburg melletti Tammba vezette az utamat – mondja Schäffer. – A Porsche csapata is nagyon szívesen fogadott. Már az állásinterjú után másnap elkezdhettem a munkát a versenyosztályon.

Különösen szorgalmas és ambíciózus volt

Nem sokkal a céghez történő belépése után máris a Porsche 550 A Spyder RS ​​547/2 motorján kezdett dolgozni. Hat évvel később, 1961-ben megszerezte a technikusi oklevelet és a mestervizsgát. Mivel Schäffer nemcsak különösen szorgalmasnak, de különösen tehetségesnek is bizonyult, a vállalat 1966-ban kinevezte őt a versenymotorok fejlesztési vezetőjévé. 1965-től Ferdinand Piëch lett a főnöke a fejlesztési osztályon, ahol együtt dolgozott Hans Mezgerrel. Schäffer 1989-ben vonult nyugdíjba, de olyan szoros kapcsolatban állt a céggel, hogy további öt évig folytatta még a munkát.

Több mint 30 év alatt számos motor létrehozásában vett részt. Motorfejlesztői karrierje korai csúcspontjai közé tartozott a Carrera négyhengeres, 547-es típus függőleges tengelyhajtással, valamint a nyolchengeres, függőleges tengelyű, 753-as és 771-es típusú motorok, amelyek a Forma-1-ben, az FIA Hill Climb Európa bajnokságon és a sportkocsi-világbajnokságon hoztak győzelmeket a Porsche számára.

Néha még vasárnap délelőtt is dolgozott

– A nyolchengeres 771 volt az abszolút kedvenc motorom. A hegymászáshoz ez bizonyult a legjobbnak. Jó ideig minden nap csak ezen a motoron dolgoztam, a kipufogórendszerrel bütyköltem, hogy minden plusz lóerőt kinyerjünk a gépből – meséli a kétgyermekes apa a 138 LE/liter teljesítményű versenygépről. Néha még vasárnap délelőtt is benn volt a munkahelyén a cél érdekében: – A próbapadhoz hajtottam, és addig babráltam, amíg be nem indult a motor – mondja Schäffer. – Még nyaralásaim során is mindig a munkára gondoltam. Alig vártam, hogy visszatérjek a Porschéhez.

Schäffer 1956 és 1980 vége között számos felejthetetlen versenyt felügyelt. Munkássága a világ minden tájára eljuttatta őt, számos híres verseny szemtanúja volt, többek között a Can-Am sorozatnak, a Targa Florio és a 24 órás Le Mans versenyeinek. 1970. június 14-én is jelen volt, amikor a Porsche 917 KH megszerezte első győzelmét Le Mans-ban, Hans Herrmann és Richard Attwood pilótákkal a volánnál.

Megkapta a Turbo Valentin” becenevet

– Már 1958-ban elmentem az USA-ba – meséli Schäffer, aki a hathengeres, 906-os Carrera 6 és 910 típusú motorok kialakításában is részt vett, csakúgy mint a három literes, nyolchengeres 908-as, a 916-os hathengeres boxer, valamint a 912-es motor fejlesztésében. Mérnöki karrierjének, sőt a vállalat motorfejlesztésének ma napig egyik csúcspontja a Porsche 917-es 12-hengeres motorja.

A 917-es turbó változatai további kihívást jelentettek Valentin Schäffernek, aki 1971-ben teljesen újrahangolta ezt az erőforrást. Ezzel a sikerével meg is kapta a „Turbo Valentin” becenevet. – Annak ellenére, hogy ma sokan felmagasztalják, ez egy egyszerű motor – mondja szerényen a Porsche egykori mérnöke. A 917/30 Spyderben használt 912/52 turbómotor új világrekordot állított fel a Talladega Superspeedway-n 1975. augusztus 9-én. Mark Donohue átlagosan 355,78 km/h sebességet ért el a 2,66 kilométeres ovális pályán.

Valentin Schäffer a következő motortípusok fejlesztésében és kivitelezésében vett részt:

• 4 hengeres 547/2 a Porsche 550 A Spyderhez (1956)
• 8 hengeres 753 a Porsche 804 Monopostóhoz (1962)
• 8 hengeres 771 a Porsche 718, 904, 906, 910, 907, 909 típusokhoz
• 6 hengeres 901/20 a Porsche 906-hoz (1966)
• 6 hengeres 901/21 a Porsche 907, 910-hez (1966)
• 8 hengeres 908 a Porsche 908-hoz (1968)
• 12 hengeres 912 a Porsche 917-hez (1969)
• 12 hengeres 912/51 a Porsche 917/10 (1972) modellhez
• 12 hengeres 912/52 a Porsche 917/30-hoz (1973)
• 6 hengeres 911/78 a Porsche 908/03 Spyder Turbo-hoz (1975)

Oszd meg a közösségi oldalakon!
TLX_125x125_web

Vélemény, hozzászólás?

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .

TLX_125x125_web
search previous next tag category expand menu location phone mail time cart zoom edit close