A Volkswagen up! formájában a 64. Frankfurti Autószalonon (IAA) nem csupán egy új modell debütál. A kétajtós up! Világpremierje ugyanis sokkal inkább egy teljes modellsorozat, a New Small Family indulása. S abból, hogy e család milyen módon bővülhet illetve fejlődhet az up! alapjain az elkövetkező évek során, a Volkswagen az idei IAA alkalmával tart ízelítőt, mégpedig nem kevesebb, mint hat izgalmas tanulmánymodell képében.
Károsanyag-kibocsátás nélküli nagyvárosi specialista, elektromos hajtással: az e-up!, tiszta üzem földgázzal: az eco up!, a világ strandjainak mestere: a buggy up! és az up! azzurra sailing team, a nagyvárosi dzsungel lakója: a cross up!, míg a német „Autobahn” technikája: a GT up!.
{gallery}depoinfo/2011_09/fra2011{/gallery}
Mindezeken túl a Volkswagen további újdonságokkal is jelentkezik. Vérbeli lifestyle-modellként a Beetle R Concept és az exkluzív és nemes kialakítást kapott Beetle Fender áll majd rivaldafényben, míg a NILS elektromos modell szintén a jövőbe enged bepillantást. A Volkswagen 3.0 pavilonbeli IAA-standján így a legkülönbözőbb kategóriák modelljei alkotnak magával ragadó képet a holnap mobilitásáról.
{youtube}Q4UMDgY1f9o{/youtube}
NILS – A NILS elektromos modell a mini-mobilitás egészen új formáját képviseli. „Ezt az együléses modellt a munkába járók ideális ingázó-autójaként fejlesztettük ki, akik – legalábbis Németországban – 90 százalékban egyedül ülnek járművükben“ – magyarázta Prof. Dr. Jürgen Leohold, a Volkswagen Konszern fejlesztési igazgatója. A tanulmány progresszív alumínium Space-Frame karosszériájával, szárnyas ajtóival és szabadon álló kerekeivel a dinamika különösen magas fokát képviseli, miközben teljes mértékben károsanyag-kibocsátás mentesen gördül a város utcáin.
e-up! – „Immár eldöntött tény: az e-up! 2013-tól sorozatgyártású modellként jelenik meg az utakon“ – jelentette be Dr. Ulrich Hackenberg, a Volkswagen igazgatótanácsának a műszaki fejlesztés területéért felelős tagja. A 2011-es Frankfurti Autószalonon (IAA) e nulla károsanyag-kibocsátású modell széria-közeli tanulmánya mutatkozik be. Orrkialakításának legfőbb ismertetőjegye a lökhárítóban íves alakzatban elrendezett, LED-technikájú nappali világítása. Nem kevésbé tekintetet vonzó megoldás, hogy az e-up! felső hűtőnyílását – a fényszórók és a Volkswagen-embléma között húzódó csík – teljes egészében krómozott díszléc fedi, fejlett hajtásrendszere ugyanis minimális hűtőlevegővel is beéri.
eco up! – A Volkswagen a 2011-es IAA alkalmával egy olyan up! modellt is kiállít, amely korszerű földgázhajtása (EcoFuel) és BlueMotion Technology megoldásai – többek között az automatikus motorleállítás és -indítás (Start-Stop System) illetve a fékezési fázisok alatti energia-visszatáplálás (rekuperáció) rendszerei – révén 79 g/km értékkel új rekordot képvisel a széndioxid-kibocsátás terén. Az eco up! koncepciójához hasonló földgázhajtású kisautót ebben a formában még senki sem kínált. Pedig e tüzelőanyag számos komoly előnnyel rendelkezik: a földgázüzemű motorok igen tiszta üzeműek, s például Németországban adókedvezményt is élveznek. Kisautóbeli alkalmazására pedig feltétlen érvényes, hogy a földgáz-hajtásrendszerek még károsanyag-kibocsátásuk ellenére is előnyösebbek lehetnek az e szegmens számára egyelőre túl költséges hibridtechnikáknál.
buggy up! – Egy igazi buggy több mint csupán autó, sokkal inkább egyfajta gördülő életérzés. A hatvanas évek Kaliforniájának szülötte a Bogár alapjain látta meg a napvilágot. A legendás Volkswagen kölcsönözte számára motorját és futóművét, további elemei pedig olyan buggy-úttörők keze nyomán készültek szénszál-erősítésű műanyagból (CFRP), mint például az amerikai Bruce Meyers. A buggyt mindmáig önálló kultusz övezi. Mindez együttesen bőven elég ok a Volkswagen számára, hogy most az új up! alapjaira megalkossa a 21. század buggy-tanulmányát. A buggy up! ugyan nem szénszálas műanyagból, hanem a legkorszerűbb könnyű acélfajtákból készült, ám e kétüléses kifejlesztésének koncepciója egyebekben hűen követi kaliforniai történelmi őse nyomdokait.
up! azzurra sailing team – E különlegesség az egyaránt vízparti környezetben felnőtt Giorgetto Giugiaro és Walter de Silva munkája. Az up! azzurra sailing team így a világ tenger- és tópartjainak kisméretű, nyitott és környezetbarát autóját megformáló prototípus. Giorgetto Giugiaro az itáliai Garessio szülötte, ahol a ligur partok vad tengeri szelei fújnak, míg Walter de Silva a Comói-tó partjáról, Lecco városából származik, ezért közösen egy újabb, kifejezetten vízparti ihletésű modellel bővítették tovább a New Small Family változatainak sorát. A prototípus neve a Costa Smeralda egyik jachtklubját idézi.
cross up! – E tanulmány mindjárt három dolgot is bemutat: 1.: Hogyan fest a négyajtós Volkswagen up! 2.: Milyen lehet a négyajtós up! a cross up! felszereltségi változatban 3.: A Volkswagen mindig újabb és újabb modellekkel bővíti nagysikerű cross-programját. Az új cross up! külső megjelenése szintén e modellekre jellemző kvalitásokat vonultat fel, például sötét antracit tónusú sárvédő- és küszöbszélesítései, illetve utóbbiak felett húzódó, „cross up!“ nyomatot hordozó, fekete védőborításai formájában. Újak az elöl és hátul egyaránt alsó védőlemezzel kiegészített lökhárítók is.
GT up! – Az új Volkswagen up! legfeljebb 55 kW/75 LE teljesítményű motorral szerepel a kínálatban, ami logikus választás, hiszen az up! elsősorban a nagyvárosok utcáinak autója. Egyes modellek azonban koncepciójukból eredően jóval erősebbek is lehetnek. S hogy milyen lehet egy ilyen nagyteljesítményű up! változat, az igencsak dinamikus GT up! szemlélteti, amelyhez akár 100 lóerő is elképzelhető. E motorizáltsággal az alig 900 kilogrammos GT up! a vezetés kevés más modellhez hasonlítható élvezetével szolgál. A „GT” jelentése itt Gran Turismo, amihez ha a befecskendezésre utaló „I” is társul, máris a Volkswagen egy másik ikonjának jelét kapjuk – e pályán játszik hát a GT up!