Igazából szeretem az egyes Golfot. Mindegyik motorral szerelt változatát egyformán, bár a GTI azért GTI. És mindegyik karosszériaváltozatát is csipázom, de mondjuk a három ajtós azért jobban néz ki… Na jó, bevallom, a kabrió a csúcs. Így aztán nagyon pozitív előítéletekkel indult nálam ez az autó, és aztán kiderült, hogy nem is kell elfogultságot raknom bele, rakott belőle eleget a tulaja azon két év alatt, amíg készítette.
Szöveg: J.F. Fotó: Vendel Attila
Mert munka az volt vele rendesen. Aki járatos kabrió golfos körökben, az tudja, hogy manapság már minden ép elemért, amit egy Golf egyesen találni, érdemes elmormolni néhány imát a legközelebbi vallás gyakorlási helyen.
Mivel a kettes Golfnak nem volt kabrió változata, az egyesekét elég sokáig gyártották. Ennek ellenére egy sérülésmentes, működő, szép, nem sérült tetőért nemcsak az ima mormolást kell gyorsítani, de még egy húzós zarándokutat is érdemes bevállalni.
Péter is megjárta a maga kanosszáját, mire ilyen állapotba hozta a vasat, és a szövetet. Az 1990-ben készült autóján csak délutánonként, és hétvégenként volt ideje molyolni. Sőt, a délutáni munkák nagyságát az is befolyásolta, hogy másnap ismét rajtkésznek kellett lennie a gépnek, mivel ezzel járt munkába.
Murphy persze az autószerelőket is kiszolgálja, januártól ugyanis már nem kell mindennap használnia, viszont a Golf közben (nagyjából) elkészült, így már nincs rajta olyan volumenű meló mint régebben, mikor viszont nem mert belevágni. Ha hozzávesszük, hogy az összes alább felsorolt munkát egy akna nélküli garázsban nyomatták a fiúk… hát azt hiszem megérnek egy vaskos kézszorítást ha találkozunk velük valamelyik találkozón.
Szóval, a teljesség igényével megpróbálom összeszedni az ilyen volt–ilyen lett listát. A fényezés a legtöbb helyen eredeti, az ismert Heliosblau Metallic, csak javítva lett, ahol kellett: horpadások, kőfelverődések stb…
A 15 collos gyári kovácsolt(!) Le Castellet felniket felpolírozták, a kupakjait lekrómozták, és Cult Society csavarkupakokat dobáltak fel. Ezekre feszülnek fel a 195/50-es Toyo gumik. De csak nyáron. Télen fekete 14”-os Seat felniken, és 175/65-ös Nokian Hakkapelita gumikon gurul a gép.
Futóművileg nincs sok eltérés a gyáritól, egyelőre csak fejben van meg a terv. KW gewinde Variante 2 lenne a vágy tárgya, akármit is jelentsen. A fékek elöl-hátul lyuggatott Zimmerman VAG Sport tárcsák, hátul Corrado féknyergekkel, a főfékhenger Transporterből származik.
Az első megítéléshez néhány apróság is átalakult a külsőn, amik együttesen teszik ütőssé a látványt. Ilyen a 126-os Mercedes króm ablak spricnije, a bordó bőr bogártetem elleni védőruha, a krómozott keretbe illesztett USA elefántfüles kisablakok. A már elcsépelt lefalazás helyett, nagyon helyesen inkább gyári króm kilincsek kerültek az ajtókra és a szintén gyári GTI díszléceket is polírozva rakták fel. Az ablak díszlécek az 1989 előtti alu ablak díszlécekre cserélődtek és csomagtértetőből is sikerült 3-ik féklámpásat szerezni.
Az első szélvédő gumikédert régebbi, króm feszítősre cserélték és ha már az elefántfül amerikai, akkor rendeltek hozzá hátsó rendszámtábla tartót is.
Ritkaság a kék, fűthető visszapillantó, a Golf 4 akku borítás, a windschott és bordó színű műanyag tető takarót sem találni minden sarkon.
Az első spoiler gyári, csak nem ehhez a típushoz való: Golf 3 GTI/VR6 (cikkszámra is ugyanaz) koptató. „Clear” helyzetjelzős InPro első indexek, gyári hátsó lámpák (enyhe index pirosítással) ködzáró fény átalakítással és USA féklámpa; elöl szintén „Clear” InPro x 4 xenon és Hella ködlámpa gondoskodik a látásról és láthatóságról. Így teljes a kép…
Az eredetileg 98 lóerős motor minimális nyúka-piszkával most olyan 112 ló körül lehet. Az egyes GTI kipufogócsonkra és Y leömlőre átalakított (lambda szonda hátrébb rakva…) kipufogórendszer Janó középdobban, és Proex hátsó dobban folytatódik. A lezárás 35i Passat vég, természetesen megfelelően polírozva. Ahogy a motortérben is lekrómozódott az olajbetöltő és az alsó-felső toronymerevítők.
A beltérben sem más a helyzet. Ott egyedül a kárpitozott cuccok maradtak gyáriak, egyrészt mert így is csodaszépek, másrészt pedig mert csak. A kormány 3 küllős kult „spucknapf”-ra lett átalakítva, a műszerfalat pedig krómbetétesre cserélték. Néhány kiegészítő műszer és 3-as GTI Jubileum Edition pedálszett a sportosság jegyében.
A rádió leköltözött a gyári VDO órák helyére, a rádió helyére egy Opel tárolórekesz került, a hamutál helyére kerültek a VDO órák, s egy gyári USA hamutálat is beraktak. Audi 80 belső kilincsek, alumínium tükörállítók, polírozott gyári ablaktekerők, króm kézifékfogantyú, króm golflabda váltógomb, egyedi váltó és kézifék szoknya, tűzoltó készülék… huh, egy szuszra.
Az autónak egyébként neve is van, Péter kedvese keresztelte el Hermann-nak. A Looney Toones rajzfilmben szereplő pólyás csecsemő után, aki szivarozik, és sosem nő fel, pedig igen öreg már. Többször megjárták vele Horvátországot két személlyel, búvárfelszereléssel (igen befért…) és a nyári hétvégéken rendszeresen Balatonra vagy vidékre autóznak vele, találkozókra vagy baráti látogatásokra. Így évi tizenötezer kilométer csúszik bele a járgányba, de mindig olyan műszaki állapotban van, hogy a tulajdonos elmondása szerint bármikor, bármerre el mernének indulni vele.
ADATLAP
Típus/évjárat: VW Golf I. Cabriolet, 1990
Tulajdonos: Horváth Péter (Budapest)
Motor: 1781cm3 motorkód: 2H (Digifant – 98 LE), Bonrath polírozott szívócső, GTI kipufogócsonkra és Y leömlőre átalakítva, Janó középdob, Proex hátsó dob, Passat 35i vég, teljesítmény: kb. 112 LE, olajbetöltő sapka krómozva
Futómű: Le Castellet kovácsolt, polírozott gyári könnyűfém felnik 6×15 ET35 méretben, Toyo Proxes 195/50/15 gumik, elöl-hátul perforált Zimmermann VAG sport tárcsafék, hátul Corrado tárcsafékre átalakítva, T4 Transporter főfékhenger, elöl alul-felül, hátul felül krómozott toronymerevítő
Karosszéria: mélylila Heliosblau Effect (LA5Y) fényezés, elöl a rendszám helye eltüntetve, Golf 3 GTI koptató, króm hűtőrács dísz, krómozott ablaktörlő lapátok és karok, 126-os Mercedes króm ablak spricni, design bordó bőr bogárvédő, USA elefántfüles kisablakok krómozott keretben, Golf 1 króm kilincsek, alu polírozott tanksapka, bordó, szövet kinézetű műanyag tető, régebbi króm feszítős szélvédő gumikéder, USA hátsó rendszámtábla tartó, 3-ik féklámpás csomagtartó tető, kék fűthető visszapillantó tükrök, Golf 4 akku borítás, windschott és tető takaró bordó színben, engedélyezett B+B típusú kisrendszám, felnikupakok krómozva + Cult Society csavarkupakok. Clear helyzetjelzős InPro első indexek, hátsó lámpák gyáriak enyhe index pirosítással, ködzáró fény átalakítással + USA féklámpa, clear első lámpák, xenon
Belső: küllős kult „spucknapf”, króm pakettes műszerfal, VDO kiegészítő műszerek, G3 Jubileum GTI pedálok, Opel tárolórekesz a rádió helyén, gyári USA hamutál, Audi 80 belső kilincsek, polírozott ablaktekerők, króm kézifékfogantyú, króm golflabda váltógomb, egyedi váltó és kézifék szoknya, tűzoltó készülék, bólogatós kutya és dobókockák
Autóhifi: Alpine CDE-9843R fejegység, Macaudio Mac Attack 2060 végok, Macaudio Mac Mobil 915 hangszórók elöl-hátul, Hertz EBX 20 mélynyomó, az egész rendszer újrakábelezve minőségi Dietz kábelekkel + 1 farad-os kondenzátor a csomagtartóban
Köszönet: Elsősorban a családomnak és Kedvesemnek a türelmét, Öcsémnek és barátaimnak az ötleteket, Tóth Zolinak, Wolféknak Érden és a Belányi autószerviznek Kisteleken a számomra megoldhatatlannak látszó szereléseket, Misinek az alapos fényezést-javítást, Wéber Istvánnak a tetőhöz nyújtott segítségét és Néro barátomnak a német alkatrészek beszerzését
Figyelem: a cikk első megjelenésének időpontja 2006. márciusa (VWD 55), ezért előfordulhat, hogy a jogi háttér vagy a piaci helyzet megváltozása miatt egyes állításai ma már nem időszerűek, vagy tévesek. A tanácsok pontosságáért és hasznosságáért szerkesztőségünk mindent megtesz, de tartalmukért és a betartásuk következményeiért felelősséget nem vállal.