Idén októberben tölti be az a VW Bora a 10. életévét, aminek a váltója egy (szerencsére belföldi) nyaralás során megadta magát. A jelenség: előre megy, de hátra nem, mintha kézifékkel próbálnék elindulni… Hazáig – előre menetben – még szerencsére kibírta a kb 100 km-es utat, bár néha vészjósló hangok jöttek az autó alja felől.
Meghalt egy váltó – lesz-e ujjászületés?
Idén októberben tölti be az a VW Bora a 10. életévét, aminek a váltója egy (szerencsére belföldi) nyaralás során megadta magát. A jelenség: előre megy, de hátra nem, mintha kézifékkel próbálnék elindulni…
Hazáig – előre menetben – még szerencsére kibírta a kb 100 km-es utat, bár néha vészjósló hangok jöttek az autó alja felől. Másnap irány a szerviz, ahol közlik, hogy a sebességváltó tönkrement és mivel ennek az évjáratnak típushibás a sebváltója, bontottan is nehéz és drága beszerezni. Kíváncsiságból kiderítem, hogy mennyibe kerül az új sebváltó: az autókereskedés és szakszerviz, ahonnan az autó származik csak hozzávetőleges árat tud mondani: 6-800 ezer forint (!). A bontók 110-150 ezer forint között ajánlanak cserét a régit leadva.
Kis kutakodás az interneten, és kiderül, hogy tényleg nem egyedi esetről, valóban egy típushibáról van szó. Sőt, még szerencsés vagyok, mert „csak” 135 ezer km-nél, és nem sokkal előbb jelentkezett a probléma. A tervezők valamilyen indíttatásból vékonyabb szegecset terveztek egy helyre, amik idő előtt megadják magukat. Az így elszabaduló alkatrészek pedig kiszámíthatatlan kárt tesznek a váltó belsejében. Az erről szóló történetek között menet közeben szétrobban váltókról is esik szó.
Szerencsére találok egy specialista szerelőt, aki bár kicsit messze lakik (150 km), de az infók alapján ért a javításhoz és vállalja is a munkát. Ez tűnik a legszimpatikusabb megoldásnak, egyeztetések után futárral küldöm a váltót és néhány nap múlva már mehetek is a javított váltóért. A még használható alkatrészek megmaradtak, a ház hegeszthető volt, új csapágyak, a sérült alkatrészek helyett használt, de jó állapotú cserealkatrészek. Plusz gyári olaj. Szumma 100eFt, ami figyelembe véve a bontók ajánlatait és az elvégzett korrekt és precíz munkát egyáltalán nem sok. A javítás menetéről e-mailben kapok képeket (ld. alább), telefonon egyeztetünk a kilátásokról.
Ma próbáltam ki a beszerelt váltót, eddig kifogástalan, remélem így is marad.
Ezúton is köszönöm a váltó javítójának, Jánosnak az elvégzett munkát.
A VW cégről egy kicsit árnyaltabb a véleményem azóta, hogy mindez a tudomásomra jutott. Remélem, akinek hasonló autója van, még időben tudomást szerez a hibáról, az ár töredékéért korrigálható a hiba, mielőtt bekövetkezne a szegecsek törése.
Néhány kép a javítás folyamatáról: